Dobro nabiera znaczenia

56. Przegląd Teatrów Małych Form „Kontrapunkt" – 21- 29 kwietnia 2022 – Szczecin

Program tegorocznego festiwalu Kontrapunkt jest zbudowany wokół wartości, jaką jest Dobro. Pod tym kątem przygotowano 49 wydarzeń, w tym 11 spektakli konkursowych i wiele wydarzeń towarzyszących - koncerty, wystawy, dyskusje oraz... degustacja.

- Byłem na premierze we Wrocławskim Teatrze Współczesnym w dniu, w którym zbombardowano teatr na Ukrainie. Po spektaklu na scenę wyszły aktorki z ukraińską flagą i chciały coś powiedzieć, ale nie dały rady, bo się rozpłakały - mówi Marek Sztark, dyrektor Kontrapunktu. - Myślę, że mamy wielkie szczęście, że możemy chodzić do teatru. Miejmy nadzieję, że festiwal się odbędzie i to radość i uśmiech będzie gościć na naszych twarzach, a nie smutek i płacz. Ten festiwal to dla nas możliwość i chęć rozmowy o dobru.

W nurcie konkursowym o prestiżowe nagrody rywalizować będą zespoły zawodowych teatrów repertuarowych oraz niezależnych, offowych. Całości towarzyszą KONTRAteksty, czyli obszerny, interdyscyplinarny program towarzyszący, Tutaj obok kolejnych propozycji teatralnych obecne są muzyka, literatura, film, sztuki wizualne oraz performance.

- Kontrapunkt od samego początku miał łączyć ważne nurty teatralne, które tworzą dobry teatr, niezależnie od tego, czy pochodzi z instytucjonalnych sal teatralnych, czy z offowych - mówi Dariusz Mikuła, dyrektor Teatru Kana. - Był czas, kiedy kiedy off trzeba było bardziej wyróżnić. Wtedy wprowadziliśmy nurt offowy do festiwalu. Od tego czasu wiele się zmieniło i dzisiaj już nie ma sensu dzielić festiwalu na dwa nurty. Postanowiliśmy wrócić do korzeni.

W nurcie konkursowym zobaczymy 11 spektakli.

„Klub" Teatr Collegium Nobilium & TR Warszawa to oparta na reportażu Matildy Voss Gustavsson opowieść, która nie dzieje się w Polsce i nie rozgrywa się w środowisku teatralnym, i nie ma nic wspólnego ze szkołą teatralną, stała się z inicjatywy aktorek, studentek dyplomowego roku Akademii Teatralnej, punktem wyjścia do pracy nad spektaklem.

„Kobieta i życie" Maliny Prześlugi ( Wrocławski Teatr Współczesny & Partnerzy) to sztuka o solidarności i rosnącym poczuciu siły ze wspólnego buntu. To sceniczna opowieść o pragnieniu wolności. Wolności od oczekiwań i powinności. Wolności od ról społecznych i kulturowych, które warunkowane płcią, zostały narzucone przez rodzinę, pracę, związki czy media.

„a.y.l.a.n." Teatru i Qytetit - Gjilan z Kosova to ironiczne przedstawienie poruszające temat faktycznej sytuacji uchodźców w Europie oraz działań wielu pozbawionych skrupułów ludzi, chcących osiągnąć korzyść, wykorzystując ich tragedię. W czasach, kiedy w wielu europejskich krajach rosną antyimigracyjne nastroje i gdy maleje empatia wobec historii oraz cierpienia uchodźców, spektakl zmusza nas do tego, byśmy historie innych zobaczyli w nas samych. Obecna tragedia tych „innych" jest naszą tragedią, która rozgrywała się wczoraj i może być naszą tragedią, która dosięgnie nas jutro.

„Epitafium Błazna" (Kolektyw KEJOS we Wrocławiu Kejos The-At-Er) to spektakl z użyciem technik teatru ruchu, teatru plastycznego i cyrku współczesnego, inspirowany motywami ze sztuk Szekspira, a w szczególności postacią szekspirowskiego błazna.

Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy „Maszyna". W „Maszynie" materializują się najdrobniejsze procesy lonżowania myśli, rozpięte między czułością a torturą. Działają według określonych procedur, ale ich temperatura i kierunek zmieniają się zależnie od płci, wieku, klasy społecznej i ekonomicznej – a przede wszystkim w zależności od tego, co usłyszysz. W każdej odsłonie doświadczamy więc tylko wycinka możliwości Maszyny.

Spektakl „Grimm" (Teatr pod Fontanną w Poznaniu) powstał i jest prezentowany w ramach „Teatru powszechnego" – autorskiego projektu performatywnego realizowanego przez Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu od 2016 roku, złożonego z przedstawień tworzonych przez środowiska osób zagrożonych wykluczeniem ze względu na stan zdrowia czy status społeczny.

Czy Robot może mieć uczucia, cieszyć się przyrodą, nawiązać przyjaźń? Czy w niedalekiej przyszłości ludzkość zdecyduje, że roboty stanowią zagrożenie i powinny zostać odizolowane i unicestwiane w specjalnych ośrodkach? A może historia opowiada nie tylko o sztucznej inteligencji, a rzecz dzieje się niekoniecznie w przyszłości? O tym jest „Robot" (Unia Teatr Niemożliwy w Warszawie".

Punktem wyjścia do pracy nad spektaklem "Rewolucja, której nie było" ( Teatr 21 & Biennale Warszawa) jest protest osób z niepełnosprawnościami i ich rodziców (RON), który rozpoczął się w sejmie 18 kwietnia i potrwał do 27 maja 2018 roku.
Spektakl "Rewolucja, której nie było" nie jest rekonstrukcją wydarzeń, a raczej grą ze znaczeniami i emocjami, które towarzyszyły protestowi w sejmie. Protest, który wiosną obserwowała cała Polska, zostawił po sobie nie tylko rozczarowanie i bolesne świadectwo marginalizacji potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Jernej Lorenci, laureat Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontakt 2016, wyreżyserował spektakl na podstawie wybranych ksiąg Starego Testamentu i Apokalipsy. „Biblia: próba" (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu) to nowe spojrzenie na pytania, które ludzie zadają od tysięcy lat. Szczególnie w niespokojnych czasach.

Performans "IV RP Snów" (Sztuka Nowa w Warszawie) to abstrakcyjna refleksja nad zebranymi w etapie badawczymi snami. Ta partytura kolektywnej nieświadomości, pokazuje że treści wypowiadane przez sny, później mogą spotkać się z uśpionymi społecznymi potrzebami, zjawiskami czy ruchami społecznymi, które rzeczywiście mają miejsce.

„Byk" to drugi po „Pokorze" tekst dramatyczny Szczepana Twardocha, autora bestsellerowych powieści m.in „Króla", „Morfiny" i „Dracha". Bohaterem monodramu jest Robert Mamok, który w dwóch językach, po polsku i po śląsku zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną. Oto mężczyzna w kryzysie: mocuje się ze swoją winą i słabościami, waży sukcesy i klęski, konfrontuje się z wagą rodzinnej tajemnicy, z brzemieniem surowego, śląskiego wychowania, z rozpaczą, gniewem i goryczą. Na Kontrapunkcie w monodramie wystąpi Robert Talarczyk, dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach.

Wśród wydarzeń ciekawym punktem będą wystawy „Dobro w plakacie. Z kolekcji Pigasus Polish Poster Gallery Berlin" oraz Wernisaż plakatów Aleksandry Ziętali „Z kartoteki grafika". FEstiwal zakończy koncert Jacek Kleyff w Orkiestrze Na Zdrowie.

- Chcemy festiwalu będącego świętem, najlepszego, jaki można zorganizować, takiego, który zachwyca, stawia pytania, dodaje otuchy, a może i ratuje przed nieszczęściem - mówi Marek Sztark. - Ważny jest dla nas wybór – tego co najlepsze, konfrontacja – dzieł i twórców, rytuał – spotkania i festiwalowej wspólnoty. A przede wszystkim troska – o teatr i nadzieja – na lepszą przyszłość. 56 Przegląd Teatrów Małych Form „Kontrapunkt" w Szczecinie taki będzie.

PROGRAM:

21 KWIETNIA 2022 | CZWARTEK

17.00 | Teatr Kana - „Robot" | Unia Teatr Niemożliwy w Warszawie
18.30 | Galeria Jagiellońska 86 - Wernisaż „Dobro w plakacie. Z kolekcji Pigasus Polish Poster Gallery Berlin"
20.00 | Teatr Kana - „Robot" | Unia Teatr Niemożliwy w Warszawie
ok. 21.00 | Łąka & Piwnica Kany - Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)

22 KWIETNIA 2022 | PIĄTEK

17.00 | Teatr Kana - „Robot" | Unia Teatr Niemożliwy w Warszawie
18.30 | Teatr Współczesny - „Biblia: Próba" | Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu
18.30 | Aula II Liceum Ogólnokształcącego im. Mieszka I - „Klub" | Teatr Collegium Nobilium w Warszawie & TR Warszawa
21.00 | Łąka & Piwnica Kany - Oficjalne otwarcie 56. PTMF KONTRAPUNKT
Wernisaż plakatów Aleksandry Ziętali „Z kartoteki grafika"
21. 30 | Łąka & Piwnica Kany - Koncert Budyń & Chango „Ukryte Do Wiadomości"
21.30 | Teatr Kana - „Robot" | Unia Teatr Niemożliwy w Warszawie
22.30 | Łąka & Piwnica Kany - Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)

23 KWIETNIA 2022 | SOBOTA

17.00 | Pałac Młodzieży - „Rewolucja, której nie było" | Teatr 21 & Biennale Warszawa
19.30 | Teatr Współczesny - „Biblia: Próba" | Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu
19.30 | Aula II Liceum Ogólnokształcącego im. Mieszka I - „Klub" | Teatr Collegium Nobilium w Warszawie & TR Warszawa
22.00 | Dom Skandynawski - „Surströmming i inne katastrofy" Gieno Mientkiewicz & Przyjaciele
22.00 | Łąka & Piwnica Kany - Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)

24 KWIETNIA 2022 | NIEDZIELA

15.00 | Plac Adama Mickiewicza (za Muzeum Narodowym w Szczecinie) - Wyjazd kontrapunktowych autobusów do Goleniowa
17.00 | Goleniowski Dom Kultury - „Grimm" Teatr pod Fontanną w Poznaniu
17.00 | Teatr Współczesny - „Byk" | STUDIO teatrgaleria, Fundacja Teatru Śląskiego „Wyspiański" w Katowicach,
Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Instytut im. J. Grotowskiego we Wrocławiu
20.00 | Teatr Współczesny - „Byk" | STUDIO teatrgaleria, Fundacja Teatru Śląskiego „Wyspiański" w Katowicach,
Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Instytut im. J. Grotowskiego we Wrocławiu | 90'
ok. 21.30 | Łąka & Piwnica Kany - Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)

25 KWIETNIA 2022 | PONIEDZIAŁEK

17.00 | Pałac Młodzieży Laureat The Best OFF - „Uwaga" – instalacja performatywna Teatr o.de.la w Rzeszowie
17.00 | Malarnia – Scena Teatru Współczesnego - „Nadbagaż" Monodram Karoliny Miłkowskiej-Prorok (Gorzów Wielkopolski)
19.00 | Teatr Lalek Pleciuga - „Kobieta i życie" Wrocławski Teatr Współczesny & Partnerzy
21.00 | Malarnia – Scena Teatru Współczesnego - „Nadbagaż" Monodram Karoliny Miłkowskiej-Prorok (Gorzów Wielkopolski)
ok. 22.00 | Łąka & Piwnica Kany - Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)

26 KWIETNIA 2022 | WTOREK

17.00 | Teatr Lalek Pleciuga - „a.y.l.a.n." Teatri i Qytetit – Gjilan, Kosovo
18.30 | Dom Kultury „13 Muz" - „Kawałki drewna, czyli żywot Kwaska" Fundacja pod Sukniami, monodram Romka Zańko
20.00 | Teatr Lalek Pleciuga - „a.y.l.a.n." Teatri i Qytetit – Gjilan, Kosovo
20.00 | Podziemna Scena Teatralna Stowarzyszenia Kamera - „Król Skinów" – audioperformens dokumentalny | Pegazy Zarazy (Szczecin)
ok. 21.30 | Łąka & Piwnica Kany - Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)

27 KWIETNIA 2022 | ŚRODA

17.00 | Dom Kultury „Krzemień" - „Korowód w bluesie. Mandala" Teatru Ruchu Umownie Ewidentnego w Szczecinie
17.00 | Scena Antygrawitacji - „IV RP Snów" Sztuka Nowa w Warszawie
18.00 | Podziemna Scena Teatralna Stowarzyszenia Kamera - „Król Skinów" – audioperformens dokumentalny | Pegazy Zarazy (Szczecin)
20.00 | Scena Antygrawitacji - „IV RP Snów" Sztuka Nowa w Warszawie
ok. 21.30 | Łąka & Piwnica Kany - Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)

28 KWIETNIA 2022 | CZWARTEK

13.00 | Pałac Młodzieży - Benefis Janusza Krzymińskiego '
17.00 | Pałac Młodzieży - „Maszyna" Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy
17.00 | Teatr Kana - „Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu" Teatr Kana w Szczecinie
19.30 | Pałac Młodzieży - „Maszyna" Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy
21.00 | Łąka Kany - Koncert „Szczecińskiej Trzynastki" – Orkiestry Dętej Domu Kultury „13 Muz"
21.30 | Dziedziniec Zamku Książąt Pomorskich - „Epitafium błazna" (spektakl plenerowy) | Kolektyw Kejos we Wrocławiu
ok. 22.30 | Łąka & Piwnica Kany - Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)

29 KWIETNIA 2022 | PIĄTEK

18.00 | Teatr Lalek Pleciuga / 13 Muz - Dyskusja „Dobro"
20.30 | Łąka Kany - Ogłoszenie wyników 56. PTMF KONTRAPUNKT - Projekt „Post scriptum"
21.00 | Łąka Kany - Jacek Kleyff w Orkiestrze Na Zdrowie
ok. 22.00 | Piwnica Kany - Jam Session Szczecin Classic.

Małgorzata Klimczak
Dziennik Teatralny Szczecin
30 marca 2022

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia