Dolnomiejski Szekspir i pan Mirek

"Perykles" - 14. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski

"Teatr społeczny" to pojęcie użyte celowo, aby uniknąć wpisywania się w dyskusję przeciwstawiającą sobie teatr zaangażowany i teatr autonomiczny, sztukę polityczną i sztukę czystą. Mówienie o teatrze społecznym powinno być próbą skonstruowania takiego języka, który z góry wykluczałby pewne jałowe dyskusje i fałszywie postawione problemy w toczącej się debacie na temat teatru

Chodziłoby więc o to, aby przemodelować słownik używany do rozmowy o teatrze, zmienić lub zreinterpretować podstawowe kategorie, które opisują rzeczywistość teatru (…)Cała praca będzie odbywać się nie tyle na poziomie oceny poszczególnych spektakli czy tendencji w teatrze, ile na poziomie tworzenia nowych kontekstów dla praktykowania i odbioru teatru, a także dla pisania i dyskutowania na jego temat…”(Cykl wykładów Pawła Mościckiego: Teatr społeczny w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego)

Parrabbola Group jest organizacją non profit specjalizującą się w kreowaniu publicznej komunikacji społecznej i artystycznej. Profesjonalnie zaangażowali się w projekty noszące nazwę teatru społecznego. Po raz drugi Philip Parr przybył do Gdańska, aby dokonać przeobrażeń w izolowanej strefie Dolnego Miasta w Gdańsku, strefie urokliwej, bezpretensjonalnej, z bagażem historycznym w tle. Mieszczańsko-napoleońskie i wojenne klimaty przeplatają się tam z przejmującą stagnacją współczesnych mieszkańców tej części Gdańska. Tym bardziej pomysł wkomponowania działań teatralnych w okresie letnim na Dolnym Mieście zasługuje na uznanie i szacunek. Trudno natychmiast zmierzyć pozytywne skutki takiej aktywności, ale patrząc na przemyślane działania o charakterze kulturalnym i rewitalizującym, jakie dokonują się na Dolnym Mieście, mogą one zaowocować przede wszystkim wzrostem zaufania społecznego i  zwiększenia atrakcyjności tego miejsca.

„Perykles” Parrabboli to projekt wędrówki po Dolnym Mieście z narracyjnym wykorzystaniem tekstu Szekspira. Ochotnicy-aktorzy wespół z kilkoma zawodowymi aktorami stworzyli opowieść o Peryklesie outsiderze, podzieloną na 14 stacji. Widzowie oprowadzani przez narratora i jego cztery pomocniczki oglądnęli przejmującą (pan Mirek i jego partnerka żywo reagowali na zmiany biegu zdarzeń) w wymowie historię greckiego bohatera, który ostatecznie, niczym biblijny Hiob, zostaje wynagrodzony za życiowe trudy i pułapki – zwrócone są mu córka i żona. Nie ma sensu oceniać artystycznego poziomu przedstawienia ze względu na rzeszę wybranych w castingu amatorów, jedynie jego niezaprzeczalny walor społeczny. Ilu mieszkańców Dolnego Miasta zostało zaangażowanych w projekt, nie podano, jednak zainteresowanie dzieci, „poduszkowców” i świętujących sobotni letni wieczór ludzi było spore. Niektórzy, niestety, nie dołączali się do przemarszu, ponieważ nie rozumieli mówiących najczęściej po angielsku aktorów. Mimo przyjaznego otwarcia przewodniczek-tłumaczek, wiele niuansów pozostało niejasnych. Szkoda, że idea wielojęzykowej parady po Dolnym Mieście, pozostała ideą na poziomie rozumienia i przekazywania tekstu dla zdecydowanie dużej liczby polskiej publiczności i aktorów (wielu z nich wyraźnie męczyło się odgrywając role w języku Szekspira). Ogólnie brawo za projekt i chęć kulturalnego ożywienia podupadającej architektonicznie części Gdańska.

Perykles, Parrabbola Group. Director: Philip Parr, dramaturg: Brian Abbott, executive producer: Mark Intern Harris, production coordinator UK: Stanisław Forczek, production coordinator Poland: Magda Ossowska composer and musical director: Keri Cowdell.

Katarzyna Wysocka
Gazeta Świetojanska1
11 sierpnia 2010

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...