Dom wariatów

„Cyrulik Sewilski" – aut. Gioacchino Rossini – reż. Marek Weiss-Grzesiński – dyrygent Antonello Allemandi – Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

„Cyrulik Sewilski" to nader lekka i przyjemna opera, opowiadająca o miłości. Spektakl ukazuje wiele rodzajów tego uczucia w sposób przekorny, ale i pełen radosnego dystansu. Jest to opera, która bawi, wzrusza, ale i hipnotyzuje swoją urzekającą estetyką.

Spektakl opowiada historię hrabiego Almavivi, który zakochuje się w wychowanicy doktora Bartolo – Rozynie. Jego miłość jest pełna pasji i szczerego oddania; wynajmuje orkiestrę, aby w nocy śpiewać pod jej oknem miłosne pieśni, czy przebiera się wpierw za pijanego żołnierza, a następnie za nauczyciela muzyki, aby oszukać zazdrosnego opiekuna. Wszystko to zaś czyni w szale miłości i podszeptach (wspaniałego Andrzeja Filończyka) Figara, tytułowego cyrulika.

Jego zabiegi spotykają się z przychylnym przyjęciem Rozyny, która uwięziona w domu, od pierwszych chwil zakochuje się w nieznanym jej amancie. Ich młodzieńcza miłość pełna pasji i szaleństwa musi się jednak zmierzyć z miłością starego doktora, miłością zazdrosną i okrutną. Na szczęście kochankowie mają po swojej stronie cyrulika – Figaro sprosta bowiem wszelkim trudnościom (za określoną zapłatą).

„Cyrulik Sewilski" to opera, która bawi i porusza. Archetypiczne ukazanie walki starości z młodością, przewrotna fabuła oraz inteligentna intryga niewątpliwie zaskarbią sobie przychylność współczesnych widzów.

Sama gra aktorska również zasługuje na uwagę. Doskonałe ucieleśnienie z granymi postaciami, pełne szczerego zaangażowania gesty oraz ruchy, a także magia jaka tworzyła się na scenie między aktorami, sprawiają, że spektakl ten urzekłby samego Rossiniego. Scenografia zaś wraz z makijażami i kostiumami stanowi idealne dopełnienie historii. Bowiem groteskowe ucieleśnienie klasycznych wyobrażeń o bohaterach operowych cudownie komponuje się z nader misterną scenografią.

„Cyrulik Sewilski" stanowi tym samym jedną z najciekawszych i (moim zdaniem) jedną z najlepszych oper z repertuaru Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Lekka fabuła, interesująca intryga oraz libretto umożliwiające aktorom ukazanie całej krasy swojego wokalnego talentu, sprawiają, że sztuka ta bawi i zachwyca równocześnie.

Jest to spektakl, który niewątpliwie należy zobaczyć!

Aleksandra Sierka
Dziennik Teatralny Wielkopolska
22 stycznia 2025

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia

Wodzirej
Marcin Liber
Premiera "Wodzireja" w sobotę (8.03) ...