Duszą musicalu jest muzyka
Przeprowadzenie własnej,analizy polskich utworów.Wykonawstwo polskich songów musicalowych z towarzyszeniem fortepianu i zespołu kameralnego jako forma popularyzacji gatunku - Grzegorz Lewandowski Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Wykonawstwo polskich songów musicalowych z towarzyszeniem fortepianu i zespołu kameralnego jako forma popularyzacji gatunku - Grzegorz Lewandowski Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
- Na łamach większości dostępnych wydawnictw i publikacji naukowych musical polski zazwyczaj ukazany jest przez pryzmat jego historycznych przeobrażeń, odniesień do opisów bądź szczegółowej analizy libretta, pomijając przy tym istotną kwestię, że „organizm"muzyczny, jakim jest musical, oprócz stanowiącego „ciało" libretta ma również „duszę" muzykę – wyjaśnia w „Wstępie" do książki „Wykonawstwo polskich songów musicalowych z towarzyszeniem fortepianu i zespołu kameralnego jako forma popularyzacji gatunku" jej autor, Grzegorz Lewandowski.
I przeprowadza własną, głębszą analizę polskich utworów, by zaprezentować je w nowym formacie. Wybrane do analizy songi Grzegorz Lewandowski bada w aspekcie literackich inspiracji, instrumentacji oraz interpretacji artystycznej. I dlatego przedstawia czytelnikowi dokładne treści libretta z wybranych spektakli musicalowych oraz przedstawia źródła, z jakich powstały, aby odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu tematyka determinuje jego popularność. Wytypowany do analizy repertuar ma wykazać różnice i podobieństwa stylistyczne, konstrukcyjne oraz aranżacyjne.
Wybrane zostały utwory, m. in. song „Walc o Paryżu" z musicalu „Dama od Maxima", song „Iść" z musicalu „Błękitny zamek" , czy song „A ja nie" z musicalu „Metro" lub song „Sąd" z musicalu „Francesco".
Głównym zamysłem takiego właśnie wyboru dokonanego przez autora jest wykazanie cech charakterystycznych aspektów, którymi są – budowa formalna poszczególnych utworów, struktura rytmiczno-melodyczna, przebieg akompaniamentu fortepianowego i analiza poszczególnych songów z oryginalnych partytur orkiestrowych.
Zanim jednak czytelnik pozna proponowane niuanse musicalowe, Grzegorz Lewandowski zaprasza do dwóch rozmów na temat wizji polskiego musicalu dwóch kompozytorów - Jarosława Kordaczuka oraz Tomasza Szymusia. To ciekawe posunięcie, ponieważ rozmowy te odsłaniają warsztat muzyczny obu kompozytorów. Także obaj twórcy bardzo ciekawie mówią o uruchomieniu całej machiny związanej z wystawieniem musicalu.
Z kolei w Części II poświęconej stylistycznej analizie partytur wybranych songów autor zajmuje się partyturami orkiestrowymi wybranych polskich songów musicalowych. Przeprowadzone szczegółowe muzykologiczne analizowanie tworzywa dźwiękowego ma służyć także i temu, by spojrzeć na nie pod kątem ewolucji oraz posłużyć jako przykład interesującego materiału muzycznego. Przeprowadzenie analizy, dla przykładu songu „Twych oczu blask" z musicalu „Romeo i Julia" unaocznia sposób tworzenia i rozwoju napięcia inscenizacyjnego w zapisie partyturowym, który został oparty na muzycznych „obrazach" kojarzących się z filmem muzycznym. Analizy te ukazują możliwości techniczne w odniesieniu do brzmienia orkiestry.
W odniesieniu do pozostałych songów czytelnik dowiaduje się także o możliwościach uwspółcześnienia brzmienia partytur, jak funkcjonuje rozbudowana instrumentalnie orkiestra.
Dla kogoś, kto zajmuje się zawodowo musicalem są to pełne doświadczenia wskazówki podpowiadające interpretację songów, a dla laika są niczym opowieść o wszystkich muzycznych składnikach i ich roli w konstruowaniu i wykonywaniu songów.
Kolejna część, nosząca tytuł „Opis dzieła" to szczegółowa analiza jedenastu songów, pod kątem odniesienia się autora do warstwy literackiej libretta, jak i przedstawieniu rozwiązań aranżacyjno-muzycznych. I tutaj Grzegorz Lewandowski, oprócz świetnie prowadzonej narracji wprowadzającej w dramaturgię akcji musicali, cytuje fragmenty recenzji. To najbardziej rozbudowana merytorycznie część książki, która jako narzędzie wykorzystuje także zapisy nutowe w odniesieniu do omawianego songu.
Rzeczą istotna jest również i to, że Grzegorz Lewandowski w książce dzieli się swoimi osiągnięciami i zawodowymi doświadczeniami, jako że był solistą Teatru Muzycznego w Łodzi, występował na wielu europejskich scenach teatralnych, operowych i musicalowych. Specjalizujący się w zakresie emisji głosu oraz interpretacji tekstu z dykcją. Z tego też względu swobodnie porusza się w obszarze musicalu, przedstawiając czytelnikowi swoje spostrzeżenia i konkluzje wynikające z jego scenicznych doświadczeń jako śpiewaka, które poparte są wnikliwymi badaniami i obserwacjami polskiej sceny musicalowej.
I co najważniejsze, Grzegorz Lewandowski w sposób bardzo interesujący prowadzi myśl przewodnią w swoich rozważaniach, w których wieloaspektowość tematyczną książki łączy z różnorodnością konwencji muzycznych.
__
"Wykonawstwo polskich songów musicalowych z towarzyszeniem fortepianu i zespołu kameralnego jako forma popularyzacji gatunku" - Grzegorz Lewandowski; Projekt okładki: Adam Głowacki; Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego; Miejsce i rok wydania: Olsztyn 2013; Okładka: miękka; Liczba stron: 148; ISBN 978 83 7299 832 1.