Dwie Królowe Nocy w Operze Bałtyckiej

"Czarodziejski flet" - Opera Bałtycka w Gdańsku

Znana jest już nie tylko data premiery "Czarodziejskiego fletu" Wolfganga Amadeusza Mozarta w Operze Bałtyckiej, ale także nazwiska śpiewaczek, które zmierzą się z partią Królowej Nocy. Jedną z najsłynniejszych arii w historii opery, "Der Holle Rache", wykonają w Gdańsku w dwóch różnych obsadach tego przedstawienia Edyta Piasecka i Aleksandra Buczek.

Historycy opery krzywią się na nazywanie "Der Holle Rache" "Arią Królowej Nocy", bo postać ta wykonuje przecież w "Czarodziejskim flecie" wcześniej inną arię, ale tak już się przyjęło. "Der Holle Rache" to nie tylko jedna z trudniejszych, ale i jedna z najpopularniejszych arii. Potrafiliby ją zagwizdać nawet ci, którzy nigdy nie przestąpili progu teatru operowego. June Anderson, która śpiewa tę arię w bajecznej krynolinie, w filmie "Amadeusz", ma w You Tube grubo ponad siedemset tysięcy odsłon. W portalu można posłuchać i słynnych współczesnych sopranistek, i popowych gwiazdek, próbujących dociągnąć do najwyższego "f" arii. 

Partię Królowej Nocy Mozart pisał, wiedząc, że zaśpiewa ją siostra jego żony, Józefa Hofer, więc o owo "f" był spokojny. W dziejach opery przebiegająca przez dwie oktawy koloraturowa aria zaczęła być z czasem traktowana jako jeden z najbardziej wymagających sprawdzianów kunsztu sopranistek. W przypadku Erny Sack, niemieckiej śpiewaczki, żyjącej na przełomie XIX i XX wieku aria zdecydowała nawet o całożyciowej karierze. Kiedy swojej nauczycielce po powrocie z przedstawienia "Czarodziejskiego fletu" Sack zaśpiewała z pamięci arię Królowej Nocy, nauczycielka w mig zrozumiała, że uczenica powinna zostać sopranem koloraturowym.

Aleksandrę Buczek trójmiejska publiczność mogła całkiem niedawno posłuchać w trudnej głosowo partii Zerbinetty w "Ariadnie na Naxos" Ryszarda Straussa, najnowszej premierze gdańskiej opery. Śpiewaczka debiutowała na scenie właśnie - rolą Królowej Nocy, w przedstawieniu Opery Wrocławskiej w 2008 roku.

Edyta Piasecka z kolei debiutowała w Operze i Operetce Krakowskiej w 1996 roku partią... Królowej Nocy. Jest solistką tej sceny. Wystepowała w wielu tetrach w Polsce, w tym w Teatrze Narodowym, i w Europie.

Premiera gdańskiego "Czarodziejskiego fletu" - 27 marca.

J. Zalesiński
Dziennik Bałtycki
6 stycznia 2010

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...