Dyptyk Wielkanocny

3 marca w Operze i Filharmonii Podlaskiej premiera Dyptyku Wielkanocnego. Ruszyły próby

Podlascy widzowie już niedługo będą mieli okazję zobaczyć Dyptyk Wielkanocny. W Operze i Filharmonii Podlaskiej ruszyły przygotowania do nadchodzącej premiery.

Już 3 marca w Operze i Filharmonii Podlaskiej odbędzie się premiera Dyptyku Wielkanocnego. Na tytuł składają się dwa dzieła: "Via Crucis" Pawła Łukaszewskiego i "Cavalleria rusticana" ("Rycerskość wieśniacza"),oratorium i arcydzieło operowego naturalizmu Pietra Mascagniego.

Podlascy artyści postanowili połączyć dwa światy dramaturgicznie i muzycznie oparte na przeciwieństwach formy, estetyki i stylu i stworzyć wspólną historię dla tak odległych stylistycznie dzieł.

„Rycerskość wieśniacza" to krótka, jednoaktowa opera włoska. Mascagni zawarł w niej gęstą mieszaninę miłości, namiętności i zdrady, hańbę, pojedynek i śmierć – emocje kipiące jak wulkan na tle sycylijskiej wsi, przez którą przechodzi wielkanocna procesja. Artysta podkreślił werystyczny styl opery, którego był prekursorem, poprzez brutalność, naturalizm, melodramatyczne gesty oraz śpiew zmieszany z gwarem i okrzykami.

Michał Znaniecki połączył dzieło operowe Mascagniego z utworem "Via Crucis" Pawła Łukaszewskiego – misterium Drogi Krzyżowej. Korzystając z operowego intermezzo i faktu, że obie kompozycje łączy czas Wielkanocy, doprowadza do spotkania uczestników Drogi Krzyżowej oratorium Łukaszewskiego i sycylijskiej procesji z opery Mascagniego. Każda z części oratorium Łukaszewskiego upamiętnia jedną z czternastu stacji na drodze Jezusa, dźwigającego krzyż ulicami Jerozolimy. Kompozytor dodał piętnastą stację – Zmartwychwstanie. Wyważona muzyka "Via Crucis" pulsuje wewnętrznym tętnem, powtarzalność dźwięków zaprasza do medytacji i modlitwy. Bogata różnorodność w warstwie chóralnej sięga do tradycji polifonicznej, ale i współczesnych technik kompozytorskich, wyraziście podkreśla dramaturgię tekstu, zaciera granice między ceremonią liturgiczną a widowiskiem. Ten wyjątkowy "Dyptyk wielkanocny" klamrą domyka finał opery „Cavalleria rusticana" rozgrywający się w jarmarczno-biesiadnej scenerii Południa, w której tle majaczy kościół.

Na Dużej Scenie publiczność zobaczy artystów orkiestry, chóru i baletu OiFP oraz solistów pod kierownictwem muzycznym Maestro Massimiliano Caldiego. W rolę Lucii wcieli się diva operowa o międzynarodowej sławie Małgorzata Walewska. Wyjątkowość "Dyptyku wielkanocnego" podkreśli także imponująca scenografia zaprojektowana przez Luigiego Scoglio.

Magda Ciasnowska
Kurier Poranny
13 lutego 2023

Książka tygodnia

Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia…
Wydawnictwo Universitas w Krakowie
Iwona Grodź

Trailer tygodnia