Dziś rusza Teatralium
2. Teatralium.Pogranicza kulturZapraszamy do uczestnictwa w wakacyjnym cyklu "Teatralium. Pogranicza kultur". Pierwsze spotkanie już 19 czerwca br. w Muzeum Śląskim.
Po II wojnie światowej teatr musiał stać się, jak pisał Leszek Kolankiewicz, „teatrem chorym na etnologię” – od odkrycia „naturalnego środowiska teatru” w ludowych obrzędach i misteriach, przez czerpiący z idei verbatimu teatr dokumentalny, po teatr zaangażowany politycznie. Dialog tradycji ze współczesnością wyznaczył nowe kierunki poszukiwań również w sztukach plastycznych, literaturze, filmie czy fotografii. W świetle tych przemian Pogranicze nabrało nowych znaczeń, przede wszystkim poprzez brak granic.
Program na dzień 19 czerwca:
19 czerwca godz. 17.00 Wpływ ikony na myślenie o teatrze w Rosji XX wieku (teatr Anatolija Wasiljewa) - prowadzenie – dr hab.Katarzyna Osińska (Instytut Slawistyki PAN)
Anatolij Wasiljew – urodzony w 1942 roku reżyser, założyciel moskiewskiego teatru-studia Szkoła Sztuki Dramatycznej. Debiutował w spektaklu w Teatrze MChaT przedstawieniem „Solo na zegar z kurantem” w wykonaniu uczniów Konstantego Stanisławskiego. W swojej twórczości odżegnywał się od realizmu psychologicznego, jak i postrzegania teatru w kategoriach rozrywki. Podkreślał, że chce powrócić do sztuki misteryjnej i przywrócić teatrowi utracony – jego zdaniem – pierwiastek metafizyczny. Zasadą jego teatru jest platońskie „przypominanie”, które leży u podstaw sztuki sakralnej. Polega ono na odkrywaniu praobrazu – objawieniu idei w rzeczywistości materialnej i zmysłowej. „Artysta nie tworzy obrazu sam z siebie, lecz zdejmuje tylko zasłony z istniejącego już, istniejącego odwiecznie obrazu” – pisał w odniesieniu do ikony Paweł Florenski, a słowa te dobrze oddają istotę postawy twórczej Wasiljewa.
19 czerwca – 29 lipca Ikona - Wystawa obejmuje zróżnicowany tematycznie zbiór ikon rosyjskich.
Kolejne spotkanie - 30 czerwca.
Więcej na: http://www.muzeumslaskie.pl/edukacja-wydarzenia-cykliczne-teatralium-pogranicza-kultur.php