Dźwięk potopu
"Bóg i proch. Część pierwsza" - reż. Tomasz Man - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek UjazdowskiSpektakl "Bóg i proch. Część pierwsza" miał swoją premierę 4 marca 2022 roku w budynku Laboratorium obok Zamku Ujazdowskiego. Powstał na bazie autorskiego scenariusza dramatopisarza i reżysera - Tomasza Mana.
Jest on reżyserem eksperymentalnych spektakli i teatru radiowego. Współpracuje z Teatrem Polskiego Radia i był założycielem wrocławskiego Teatru Pod Gryfami, który pokazywał współczesne polskie sztuki.
"Bóg i proch" łączy w sobie biblijne przypowieści i pytania związane z ideą powstania ludzkości. Te historie są przedstawione w słuchowisku przede wszystkim za pomocą dźwięków wytwarzanych przez przedmioty codziennego użytku . To początek serii sześciu awangardowych przedstawień Mana łączących w sobie kilka rodzajów sztuki.
W jakim stopniu człowieka jest "udanym" projektem boga? Czym powinien posługiwać się w życiu, aby zadowolić stwórcę? Jak człowiek może odnaleźć się na świecie i podejmować w życiu dobre decyzje?
Tworzone dźwięki, unoszące się w powietrzu zapachy oraz oprawa audiowizualna łączą się w innowacyjną opowieść biblijnych historii pochodzących ze Starego Testamentu. "Bóg i proch" to zestawienie performansu oraz słuchowiska, a także plastyki i muzyki. Reżyser zaciera granicę między audycją radiową, a teatrem. Wprawia przy tym widza w odbiór tu i teraz - na różnych poziomach doświadczania widowiska i odnajdywaniu skojarzeń. Artyści swoją grą porozumiewają się z widzem za pomocą zmysłów.
Sceniczne trio tworzą Małgorzata Kożuchowska, Mariusz Bonaszewski oraz Sambor Dudziński. Głównym narzędziem w spektaklu jest oczywiście głos. Szepty przechodzą w monologi. Do gry aktorskiej zostaje dołączone brzmienie wydobywane przez rzeczy codziennego użytku. Nastrojowość przypowieści podkreśla oprawa audio, którą opracowali Marek Otwinowski oraz Tomasz Man. Dźwięk instrumentów wkrada się w wypowiedzi aktorów, nadając słowom jeszcze większego emocjonalnego wydźwięku. Specjalnie opracowane udźwiękowienie sali wzmacnia zaangażowanie widza - wzmaga doświadczanie opowieści oraz oddziałuje na ich trójwymiarowość. Głos, dźwięk, przedmioty, oprawa audiowizualna oraz improwizacja łączą się we wspólną kompozycję.
Spektakl jest reinterpretacją biblijnych motywów. Widz dokonuje na nowo ich analizy słysząc dźwięk m.in. spożywania przez Ewę zakazanego owocu. Widowisko oddaje głos bohaterom Starego Testamentu.