Fem-jihad rządzi
57. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontrapunkt w Szczecinie: 20 kwietnia do 1 czerwca 2024.Po piątkowej modowo-muzyczno-tanecznej imprezie w Hali Odry na otwarcie Kontrapunktu, w sobotę zrobiło się poważniej. Artyści zaprosili głodnych na wielka ucztę, opowiedzieli o zagrożeniach Odry i zrobili sąd nad sprawcami ludobójstwa. To kolejny dzień, w którym podczas festiwalu celebrujemy 7 Aktów Miłosierdzia.
Pierwszy w Szczecinie ballroom otworzył legendarny festiwal Kontrapunkt. W piątek uczestnicy Kontrapunktu bawili się w ramach wydarzenia towarzyszącego, a zarazem otwierającego tegoroczny festiwal. To było pierwsze wydarzenie w ramach cyklu 7 Aktów Miłosierdzia to seria otwartych wydarzeń artystycznych. W programie znalazły się wydarzenia inspirowane obrazem Caravaggia „Siedem aktów miłosierdzia", do stworzenia których zaproszone zostały artystki i artyści, reprezentujący różne dziedziny sztuki i filozofie tworzenia, by na nowo poddać interpretacji ten jeden z kanonicznych konceptów etycznych.
Sobota zaczęła się od wielkiej uczty w Ogrodach Śródmieście pod hasłem: "Głodnych nakarmić, spragnionych napoić - Uczta". Zaproszone przez Karolinę Gołębiowską osoby z miejskich organizacji aktywistycznych przygotowały w Ogrodach Śródmieście ucztę według przepisów opracowanych podczas warsztatów polsko-niemieckich. Atmosfera wspólnego jedzenia stworzyła przestrzeń do rozmowy i wymiany doświadczeń, dzięki czemu uczta miała wymiar nie tylko kulinarny.
Kolejnym punktem programu było spotkanie "Chorych nawiedzać - Szcz-Odra". Weronika Fibich, Rafał Foremski i Paula Rudź, działacze związani z Ośrodkiem Teatralnym Kana, zaprosili na Marinę Gocław, żeby przedstawić cykl performatywnych wykładów i akcji oraz przybliżyć do rzeki, opowiedzieć o jej trudnościach i o tym, jak ją celebrować na każdy sposób.
Ostatnim sobotnim aktem miłosierdzia był "Zmarłych pogrzebać" spektakl Jakuba Skrzywanka na podstawie tekstu Mikity Iłinczyka „Say Hi to Abdo". Przedstawienie w formie dramatu sądowego, prezentowane było w wyjątkowej przestrzeni sali sesyjnej Rady Miasta Szczecin, gdzie pod publiczny osąd poddane zostało dzisiejsze pojmowanie „sprawiedliwości". Tworząc utopijny obraz Europy w roku 2050, na czele której staje Unia Euro-Islamska, twórcy spektaklu stawiają pytania odnoszące się wprost do współczesności. Czym dziś jest miłosierdzie? Czy może być ono lekarstwem na pełne napięcia i coraz bardziej spolaryzowane społeczeństwo europejskie? Czy możliwe jest domaganie się zadośćuczynienia za krzywdy, za które trudno znaleźć dziś odpowiedzialnych?
Spektakl porusza problemy migracji i niewątpliwie nawiązuje do filmu Agnieszki Holland "Zielona granica". Podobnie jak w filmie, prezentowane są trzy różne punkty widzenia - bialoruskiej właścicielki biura podróży, która organizowała przejazd uchodźców z krajów Bliskiego Wschodu, nie przejmując się specjalnie ich dalszym losem; polskiego funkcjonariusza Straży Granicznej, który strzelał do uchodźców na granicy, a potem jako pracownik administracyjny odmawiał im wiz wjazdowych na teren Unii Europejskiej oraz aktywistki, po rewolucji skazanej na śmierć, a potem pod rządami Unii Euro-Islamskiej uniewinnionej. Brakuje tylko samych uchodźców, bo ci w większości zginęli na granicy polsko-unijnej. Spektakl zwiera w sobie wszystkie niepokoje targające dzisiejszym światem - kryzys uchodźczy, radykalizowanie się społeczeństw, niechęć do UE, dramat migrantów. Wszystko to w fikcyjnym świecie przyszłości, która łatwo może przerodzić się w rzeczywistość.
Jakub Skrzywanek role sędziów i oskarżonych powierzył aktorom Teatru Współczesnego w Szczecinie, którzy pozbawili swoich bohaterów stereotypowych cech i nadali im indywidualne rysy, pokazując ich racje, które nie dla każdego są takie oczywiste, i emocje, które udzieliły się widzom. Dzięki wykorzystaniu sali sesyjnej urzędu miasta całość nabrała oficjalnej i nieco niepokojącej atmosfery. Warto podziękować urzędnikom, że na czas nie-urzędowania w weekend pozwolili na drobne zmiany scenograficzne - zdjęcie krzyża i godła oraz powieszenie symboli Unii Europejsko-Islamskiej. To miły i wspierający gest dla festiwalu.
W niedzielę Kontrapunkt będzie kontynuował 7 Aktów Miłosierdzia, ale zaczyna także nurt konkursowy.
Oto spektakle, które wezmą udział w Międzynarodowym Konkursie Formy:
21.04, 19:00 - WHITEWASHING, Rébecca Chaillon (Francja)
Pierwszy w Polsce pokaz światowej produkcji poruszającej temat rasizmu i tolerancji. Whitewashing to praktyka obsadzania białych aktorów w rolach osób z innych grup etnicznych.
22.04, 19:00 i 23.04, 17:00 - THE MAKING OF PINOCCHIO, Rosana Cade, Ivor MacAskill (Wielka Brytania)
Prawdziwa opowieść o miłości i tranzycji opowiedziana poprzez historię Pinokia.
23.04, 18:00 - NIEPOKÓJ PRZYCHODZI O ZMIERZCHU, Gosia Wdowik (Polska)
Przedstawienie na podstawie książki Marieke Lucasa Rijnevelda jest wizualną opowieścią o doświadczeniu straty oraz o jej odkładaniu się w ciele i w wyobraźni. O próbie skonfrontowania się z tragedią, która więzi 10-letnią bohaterkę i jej bliskich w świecie pogrążonym w żałobie.
23.04, 20:30 i 24.04, 19:30 - SCORES THAT SHAPED OUR FRIENDSHIP, Lucy Wilke, Paweł Duduś, Kim Ramona Ranalter (Niemcy)
Opowieść o poczuciu wspólnoty, uważności i dobrej zabawie. W figlarnych interakcjach Lucy Wilke i Paweł Duduś badają zakres swojej relacji: przyjaźni, która wymyka się tradycyjnym definicjom i jest kształtowana przez poetyckość i wspólną potrzebę zmysłowości. W interakcji z muzyką na żywo Kim_Twiddle, performerzy malują intymny portret w siedmiu rozdziałach.
24.04, 17:00 i 19:00 - SYN, Karol Smaczny, Mateusz Smaczny, Marcin Tomkiel (Polska)
25.04, 19:30 i 26.04, 17:00 - AFTER ALL SPRINGVILLE, Miet Warlop (Belgia)
Komiks o tragicznej porażce społeczności, którego wybuchowa narracja rozgrywa się wokół dymiącego domku z tektury, jego mieszkańców i sąsiadów: eleganckiego chodzącego stołu, który pragnie jedynie, aby go nakryto, mężczyzny, który chce wynieść śmieci, sfrustrowanej skrzynki bezpiecznikowej oraz bardzo długiej pary spodni. Przeżywają oni duże i małe dramaty, które mają slapstickowy charakter, choć mogą prowadzić do katastrofy. Historia opowiedziana jest z komiksową lekkością.
27.04, 18:00 - CZARNOKSIĘŻNIK OZ, Konrad Dworakowski (Polska)
Wyobraź sobie wiatr, który zabiera Ci to, co jest dla Ciebie cenne. Wyobraź sobie siłę, która zmienia świat wokół Ciebie. Wyobraź sobie przestrzeń, do której trafiasz wbrew własnej woli. Wyobraź sobie kraj rządzony przez wielkiego Czarnoksiężnika, którego nikt nigdy nie widział, który być może nawet nie istnieje...
28.04, 16:00 - JAK NIE ZABIŁEM SWOJEGO OJCA I JAK BARDZO TEGO ŻAŁUJĘ, Mateusz Pakuła (Polska)
Adaptacja głośnej książki Mateusza Pakuły. Osobista opowieść o procesie umierania jego ojca, który chorował na raka trzustki, ale też historia bezradności i wściekłości na instytucje państwa, które zadają chorym dodatkowe cierpienia.