Festiwal coraz bliżej!
10. Festiwal Teatrów Niewielkich w LublinieWojewódzki Ośrodek Kultury oraz Fundacja Sztuki im. Brunona Schulza zapraszają do udziału w 10 edycji Festiwalu Teatrów Niewielkich, który odbędzie się w Lublinie w dniach 5,6,7 lipca 2014 r. Zgłoszenia przyjmujemy do 20 czerwca
Program:
Sobota 5 VII 2014
(Miejsce: Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie, ul. Dolna Panny Marii 3)
Od godziny 15.00 do 19.00 (5 przedstawień) prezentowane będą monodramy konkursowe. Artyści chcący uczestniczyć w Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niewielkich zobowiązani są do przesłania na adres organizatorów do dnia 31 maja 2014r. karty zgłoszeniowej i zapisu przedstawienia na płycie DVD
Imprezy towarzyszące:
19.30 Aleksander Maksymow (Ukraina) – przedstawienie „Ptaki"
20.30 Spotkanie z Leonidem Golbergiem (Ukraina) - redaktorem naczelnym, internetowego pisma literacko-teatralnego
Niedziela 6 VII 2014
(Miejsce: Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie, ul. Dolna Panny Marii 3)
Impreza towarzysząca:
12.00 Dieter Kalka (Niemcy) – spotkanie warsztatowe
Od godziny 15.00 do 19.00 (5 przedstawień) prezentowane będą monodramy konkursowe. Artyści chcący uczestniczyć w Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niewielkich zobowiązani są do przesłania na adres organizatorów do dnia 31 maja 2014r. karty zgłoszeniowej i zapisu przedstawienia na płycie DVD
Imprezy towarzyszące:
19.30 Teatr „Alter" (Ukraina) – prezentacja przedstawienia „Ból zębów"
20.30 Przemysław Gąsiorowicz (Polska) – przedstawienie „Nienawidzę"
Poniedziałek 7 VII 2014
(Miejsce: Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie, ul. Dolna Panny Marii 3)
Impreza towarzysząca:
Przemysław Gąsiorowicz (Polska)– spotkanie warsztatowe
Od godziny 15.00 do 19.00 (5 przedstawień) prezentowane będą monodramy konkursowe. Artyści chcący uczestniczyć w Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niewielkich zobowiązani są do przesłania na adres organizatorów do dnia 31 maja 2014r. karty zgłoszeniowej i zapisu przedstawienia na płycie DVD
Imprezy towarzyszące:
19.30 Dieter Kalka (Niemcy) – prezentacja koncertu poetycko – muzycznego.
Po koncercie – spotkanie z publicznością, ogłoszenie werdyktu i uroczysta kolacja.
Dotychczas, w poprzednich edycjach festiwalowych, w roli gości honorowych wystąpili: Jan Peszek, Mikołaj Grabowski, Anna Chodakowska, Jarosław Gajewski, Tadeusz Woźniak, Czesław Mozil, aktor belgijski Charles Cornette oraz znani artyści ze Lwowa (Ukraina): Natalia Połowynka, Aleksander Owerczuk, Teatr Alter z Drohobycza, Andrzej Poniedzielski i Petr Cizma ze Słowacji.
BIURO FESTIWALU:
Fundacja Sztuki im. Brunona Schulza, ul. Dolna Panny Marii 3, 20-010 Lublin
Komisarz Festiwalu – Henryk Kowalczyk
tel. 081 532 42 08, wew. 37
e-mail: ftn.lublin@gmail.com
fundacja.schulza@gmail.com
www.schulz.org.pl
Idea Festiwalu Teatrów Niewielkich
Teatr jednoosobowy nie jest odkryciem ostatnich lat. Istniał on tak dawno, jak dawne są dzieje teatru, a nawet chyba wcześniej, jest to forma najstarsza spośród uprawianych na świecie. Można sobie wyobrazić, że taki praaktor-opowiadacz był w pierwotnych dziejach ludzkości żywym interpretatorem legend, mitów, a nawet przekazów historycznych.
W początkach teatru greckiego, kiedy na scenę wprowadzo¬ny został pierwszy aktor, na nim spoczywał ciężar przekazywania dramatu. Wcielał się on w różne postacie, występując na tle chóru stawiał pierwsze kroki w indywidualizacji postaci dramatycznych. Jednoosobowy przekaz teatralny odbywał się w każdym niemal okresie rozwoju kultury wobec różnych środowisk społecznych: od książąt do prostych ludzi.
W zamyśle pomysłodawców Festiwal ten stwarza wszystkim zain¬teresowanym możliwość budowania teatru na własną rękę, teatru bez inscenizatorów, reżyserów, scenografów, administratorów, dra¬maturgów. Tak może się dokonywać naturalny powrót do natury teatru, do jego istoty, do aktora i słowa, do wzorów pierwotnych, prawd podstawowych i prostych, do układu człowiek – człowiek.
Zachęcamy do zainteresowania się Festiwalem recytatorów, dla których może byćto nowy etap artystyczno-edukacyjny w uprawia¬niu dalszego teatru.
Teatr, o którym mówimy, nie wymaga wielu za¬biegów organizacyjno-techniczno-ekonomicznych. Zostaje przede wszystkim praca nad właściwym wyrazem własnej artystycznej pro¬pozycji. W teatrze jednego aktora powstaje „wypowiedź" związa¬na
z miejscem występu, nie ze sceną, ale z osobą wykonawcy i ze sprawą, którą on przynosi.
Nie jest ważne, gdzie występ ma miejsce, istotne jest, kto się wypowiada i co ma do powiedzenia. Powstaje teatr ubogi w formie, skromny zewnętrznie.