Finowie na finał Festiwalu Wiosny
VII Festiwal WiosnySpektakl fińskiego choreografa Tero Saarinena "Stravinsky Evening" zwieńczy w środę w Poznaniu VII Festiwal Wiosny. Zgodnie z założeniem imprezy, polscy i zagraniczni artyści interpretują w jego trakcie dzieło "Święto wiosny" Igora Strawińskiego.
Na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu Tero Saarinen Company zaprezentuje dzieło składające się z dwóch utworów inspirowanych muzyką Strawińskiego: "Petrushka" (na zdjęciu) i "Hunt".
Pod tym drugim tytułem kryje się solowa reinterpretacja "Święta wiosny". Spektakl ten pokazywany jest w Polsce po raz pierwszy, to jedyna interpretacja solo tego baletu - powiedziała rzeczniczka festiwalu Anna Kochnowicz. Przypomniała, że Tero Saarinen jest powszechnie uważany za jednego z najważniejszych interpretatorów Strawińskiego w swoim pokoleniu.
Jego styl łączy w sobie różne zainteresowania: od wschodnich sztuk walki przez teatr butoh po balet klasyczny i zachodni współczesny taniec. Jego kreacje sceniczne stanowią typowe dzieła totalne: wykonawców wspierają efekty wizualne i często grana na żywo muzyka - powiedziała.
Festiwal otworzył w niedzielę występ Polskiego Baletu Narodowego, kierowanego przez Krzysztofa Pastora.
Zespół przygotował odtworzenie dwóch historycznych choreografii utworu Strawińskiego - pierwszą, prapremierową z 1913 roku Wacława Niżyńskiego i ważną dla rozwoju współczesnego teatru tańca choreografię Maurice'a Bejarta - powiedziała Kochnowicz.
W ramach festiwalu zorganizowano ponadto panel dyskusyjny poświęcony Wacławowi Niżyńskiemu, promocję jego "Dzienników", koncert "Święta wiosny" w elektronicznej interpretacji DJ Qlheada, oraz zajęcia edukacyjne dla dzieci.
Pierwszy Festiwal Wiosny Fundacja Nuova zorganizowała w 2006 roku. Utwór Strawińskiego był dotychczas odczytywany w konwencji teatru butoh, z udziałem afrykańskich tancerzy, oraz poprzez spektakl z wykorzystaniem technologii 3D.
Premiera baletu Strawińskiego "Święto wiosny" odbyła się w maju 1913 roku. Według krytyków, opowiadający o pogańskich, ludowych obrzędach dawnej Rusi utwór był pierwszym dziełem orkiestrowym, w którym dominującą rolę pełni rytm, a nie melodia.
Obecnie na świecie jest wystawianych ponad 200 interpretacji "Święta wiosny".