Geologiczny human error wyprawą do wnętrza życia

"Human error" - Marija Scekic (Chorwacja)

Jak naprawić błąd jednostki ludzkiej? Najlepiej zacząć od zorganizowania badań na szeroką skalę, których celem będzie wykrycie przyczyny niepowodzenia. Tego zadania w spektaklu zatytułowanym "Human error" podjęła się Marija Scekic, pochodząca z Chorwacji założycielka organizacji artystycznej Histeria NOVA.

To piękne wizualnie widowisko multimedialne przyćmiło niestety taniec solistki, będący połączeniem części składowych baletu oraz tańca butoh. Dominującym elementem sceny była futurystyczna scenografia. Na trzech przezroczystych płachtach materii zrzutowano projektowane obrazy, co wywołało efekt trójwymiarowości zademonstrowanej wizualizacji. Zabieg ten przyrównać można do zasad działania hologramu. W kolejnych scenach na deskach teatru można było obserwować widowisko powstałe z prezentacji następujących po sobie płaszczyzn ziemskiej geosfery. Począwszy od hydrosfery, która została przedstawiona wizualnie oraz akustycznie, gdyż prócz obrazu dobrano muzykę oddającą chlupot wody przepływającej w strumieniu. Następną warstwą wnętrza Ziemi była litosfera, ukazano jako skorupa ziemska, składająca się ze skał osadowych oraz magmowych o charakterystycznym brunatno - czerwonym zabarwieniu, wiążącym się z panującymi tam olbrzymimi temperaturami. Kresem geologicznej wędrówki było dotarcie do jądra Ziemi, symbolizowanego przez rozproszone pierwiastki.

Postać kobiety, odzianej wzłoty kostium jest wyobrażeniem demiurga, stwórcy, który tworzy, a zarazem przenika wszystkie sfery. Mnogość języków jakimi przemawia zdecydowanie świadczy o jego omnipotencji. Muzyka Kristijana Funarića oraz Ranko Sajfara doskonale współgrała z barwnymi wizualizacjami. Niestety, zbędnym elementem „wyprawy do wnętrza Ziemi” okazała się tancerka, która została przytłoczona efektami specjalnymi. Zaginęła gdzieś w mroku, pomiędzy powłokami skorupy ziemskiej. Natomiast tytułowy human error został ograniczony do zniekształconego wymawiania powtarzanych w nieskończoność wyrazów, przypominających nieco gardłowy system zwierzęcej komunikacji. 

Warto wspomnieć, iż generowane przez projektor obrazy nie były przypadkowymi, gdyż Marija Scenic- autorka idei oraz choreografii spektaklu studiowała geologię planetarną.

Jej podróż do wnętrza świata stała się wyprawą do wnętrza ludzkości, do czasów wyłącznie oralnego porozumiewania się, a także eksploracją ludzkiego organizmu. Przewodnią myślą spektaklu jest poszukiwanie, odkrywanie. Multimedialna wyprawa po „złote runo wiedzy” zwieńczona została odnalezieniem odpowiedzi na egzystencjalne pytania. 

„Human error” - Marija Scekic (Chorwacja)

Magdalena Mikrut-Majeranek
Dziennik Teatralny Katowice
8 lipca 2009

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia