Gratka dla fanów twórczości Leonory Carrington.
Już w marcu zagramy dwa spektakle zainspirowane jej utworami – „Kiedy przechodzili" i „Trąbka do słuchania".Leonora Carrington to malarka, pisarka, rzeźbiarka, skandalistka, feministka. Tworzyła burzliwy związek z wybitnym surrealistą Maksem Ernstem. Urodziła się w Wielkiej Brytanii, większość życia spędziła w Meksyku. Dzięki kultowej powieści „Trąbka do słuchania" zyskała sławę w Europie oraz Ameryce i stała się ikoną meksykańskiego feminizmu.
Weronika Szczawińska, która wyreżyserowała spektakl na podstawie „Trąbki do słuchania", podkreśla, że Carrington była postacią niezwykłą.
– Ta urodzona w 1917 artystka totalna zapowiedziała swoją twórczością wiele nurtów i obszarów, które są obecnie bardzo ważne. W pewnym sensie możemy też mówić o jej pionierskim feminizmie. Widać to nie tylko w jej biografii – żyła naprawdę niepodległym życiem – ale także w jej pracach, chociażby w „Trąbce do słuchania", która jest nieprawdopodobnym, wolnościowym manifestem – mówi reżyserka.
I dodaje, że w tej książce agentkami wolności stają się przede wszystkim kobiety i istoty nieludzkie.
– Carrington jest jakąś kompletną ikoną, wzorem, mistrzynią – ale bardzo figlarną. Jej twórczość cechuje niepodrabialne poczucie humoru i podchodzenie z przymrużeniem oka nawet do najpoważniejszych spraw. Jedna z najważniejszych postaci w „Trąbce do słuchania" nieustannie mruga. Myślę, że Leonora Carrington robiła dokładnie to samo – to puszczająca oczko mistrzyni – podkreśla Weronika Szczawińska.
Piotr Wawer Jr. zrealizował na kanwie opowiadania Carrington dowcipny spektakl pt. „Kiedy przechodzili". To teatralne ćwiczenie z wyobraźni. Jak zagrać polującą na zbłąkane psy i dzieci Virginię, a jak narcystycznego, strojącego się w wiewiórki i szczupaki dzika Ignama? Jak bezpiecznie, acz przekonująco, oddać wymyślne tortury, którymi umartwia się Święty Aleksander? Jak najpiękniej umrzeć na scenie i jakie ostatnie słowa dobrać? Czy uda się w dziewięcioro zagrać setkę kotów, sto zakonnic i dziewięćdziesiąt tysięcy koni?
„Kiedy przechodzili" już 21 marca o godz. 19:00 na Scenie na Strychu WTW. To spektakl Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka działającego przy Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie.
W kolejnych dniach (22, 23 i 24 marca o 18:30) zagramy zaś przedstawienie pt. „Trąbka do słuchania" w reż. Weroniki Szczawińskiej.
„Trąbka do słuchania" to utrzymany w punkowym duchu i estetyce „zrób to sam" spektakl będący groteskową historią o poszukiwaczkach zaginionego Graala. Twórcy stawiają na żart i ekscentryczność, zapraszając widzów do komediowej historii o radosnej apokalipsie, którą można przeżyć tylko razem.
Poniżej link do zdjęć ze spektaklu „Kiedy przechodzili" (ich autorem jest Łukasz Pepol):
https://we.tl/t-eqypdji3kR
Poniżej link do zdjęć ze spektaklu „Trąbka do słuchania" (ich autorką jest Natalia Kabanow):
https://we.tl/t-qJTsS0IqY4
Szczegóły i bilety: www.wteatrw.pl