HartOFFanie Teatrem - wieczór 68

Bytomskie Centrum Kultury

W kolejnej odsłonie HartOFFania, 4 pażdziernika, "Paradise now? Re//MIX Living Theater. Komuna//Warszawa przypomina jeden z najważniejszych spektakli teatru politycznego - "Paradise Now!" The Living Theatre. Zdjęcia nagich aktorów nawołujących do anarchistycznej rewolucji tutaj i teraz są ikonami rewolty lat 60.

Od premiery Paradise Now! minęło ponad 45 lat - Komuna// Warszawa sprawdza, co się zmieniło od tego czasu w teatrze i w polityce. Co jest prawdą w artystycznym zaangażowaniu, a co spektaklem dla publiczności? Czy sztuka partycypacyjna ma sens? Jaka sztuka nie zmienia świata...

The Living Theatre niedawno został eksmitowany ze swojej siedziby w Nowym Jorku. Judith Malina - liderka grupy - trafiła do domu opieki. Twórcy spektaklu odwiedzili ją tam i zapytali, czym jest Raj i jak do niego trafić. Spotkali się z Judith Maliną na nowojorskim festiwalu UndergroundZero w 2014 roku, gdzie był prezentowany ich re//mix Paradise Now!. Malina zapytała: - Dlaczego ten spektakl jest taki smutny?

Judith Malina zmarła w kwietniu 2015 r. - historia Living Theatre zakończyła się. Pytanie o Raj-Teraz jest jednak wciąż aktualne...

The Living Theatre - alternatywny teatr założony w 1947 roku przez aktorkę Judith Malina oraz poetę, malarza i performera Juliana Becka w Nowym Jorku. Działania grupy słynęły z bezkompromisowości, awangardowej estetyki oraz pracy kolektywnej. Ich największe dzieło Paradise Now, wystawione w 1968 roku w Awinionie, doprowadziło do zamieszek. Spektakle teatru były radykalne, niosły anarchistyczne i pacyfistyczne przesłanie. The Living Theatre znacząco wpłynął na awangardowy ruch teatralny, wprowadzane przez nich idee rozwijane były i są nadal przez teatry na całym świecie. W latach 60. nadrzędnym celem The Living Theatre stało się przekształcenie społeczeństwa z rywalizującej, hierarchicznej struktury w zwartą, współpracującą grupę ludzi. Spektakle miały być impulsem do nadchodzącej przemiany społecznej.

Remiks to pojęcie zapożyczone z muzyki: oznacza utwór powstały w wyniku przetworzenia innego utworu. Nie jest po prostu "interpretacją", podaniem oryginału nowymi środkami wyrazu czy w nowej aranżacji. Choć może zawierać oryginalne fragmenty (tzw. sample), to są one jedynie cytatami. Remiks jest utworem nowym, odnoszącym się treścią lub formą do pierwowzoru, dyskutującym z nim, nostalgicznie wspominającym lub na nowo odczytującym.

W cyklu re//mix realizowanym w latach 2010-2014 remiksy to nowe interpretacje klasycznych dzieł, przede wszystkim z dziedziny teatru i tańca, a także literatury i filmu. Dzieła te tworzą swoisty kulturowy kanon, określają gust i styl, są autodefinicją własnych źródeł i inspiracji - punktami odniesienia. [pomysłodawca cyklu: Tomasz Plata]

(na podstawie materiałów zespołu)

**

HartOFFanie Teatrem to cykl prezentacji spektakli zrealizowanych przez niezależne zespoły teatralne. To zarazem swego rodzaju zderzenie przedstawień prezentujących różne teatralne poetyki oraz zespołów już uznanych i cieszących się renomą, z młodymi utalentowanymi grupami, którym pragniemy dać szansę prezentacji. HartOFFanie Teatrem to niepokorne zjawiska, idące pod prąd tendencje. Najodważniejsze tematy i interesujące realizacje. Niebanalne spotkania z twórcami.

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z zespołem.

CZAS: 4 października (niedziela), godzina 19.00

MIEJSCE: BECEK Bytomskie Centrum Kultury, Pl. Karin Stanek 1, 41-902 Bytom

BILETY: 10 zł (przedsprzedaż do 03.10.), 15 zł (w dniu spektaklu)

(-)
Materiał organizatora
30 września 2015

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia