...i pamiętaj wraz z dziełem powołujesz do życia jego fanów...

"Misery" - reż. Krzysztof Babicki - Teatr Gombrowicza w Gdyni

Kiedy Paul Sheldon (Szymon Sędrowski) – ceniony pisarz, słynący z powieści, których główną bohaterką jest tytułowa Misery – ulega wypadkowi w burzy śnieżnej, wydaje się, że nic nie będzie w stanie go ocalić...

Zostaje jednak uratowany. Annie Wilkies (Dorota Lulka) jest pielęgniarką i „największą fanką" książek o Misery. Oczywistym jest, że pragnie stać się czułą opiekunką ulubionego pisarza, który unieruchomiony potrzebuje leczenia i troski. Poza tym w jego teczce znajduje się rękopis kolejnego dzieła... Zdaje się ono jednak pozostawać poza konserwatywnym światopoglądem ekscentrycznej Annie.

Paul zdaje się twardo stąpać po ziemi. Jego zachowanie nie wpisuje się w stereotyp roztargnionego pisarza. Osiągnąwszy sławę postanawia zakończyć historię z której zasłynął i zająć się dojrzalszą literaturą. Stanowi on kompletne przeciwieństwo swojej wybawicielki – starej panny przetrzymującej świnie. Obserwując losy bohaterów stajemy się uczestnikami namiętności i zbrodni.

Historia, która toczy się pomiędzy dwojgiem wypełniona jest po brzegi paletą dostępnych człowiekowi emocji. Klimat podtrzymują również kostiumy Annie, które zmieniają się wraz z rozwojem akcji – odzwierciedlając dewocje, namiętność, psychopatię... Rozwijające się uwikłanie postaci odzwierciedlone doskonałą grą aktorską utrzymuje widza w napięciu do ostatnich minut. Zaskakujące zwroty akcji zaznaczone grą świateł. Klaustrofobiczna surowa sceneria ograniczona do łóżka, stolika i kominka potęgują poczucie nieodwracalności obserwowanych zdarzeń. Muzyka i dźwięki dochodzące zarówno ze sceny jak i głośników otaczających widownię towarzyszą widzowi stanowiąc doskonałe wykończenie osadzające historię we własnych ramach. Misery to wciągający thriller na podstawie książki Stephena Kinga w reżyserii Krzysztofa Babickiego, który nie podaje widzowi prostych rozwiązań i odpowiedzi na pytania dotyczące relacji kata i ofiary, co doskonale wpisuje się w literacki pierwowzór dzieła oddając w pełni jego klimat.

Pojawia się również pytanie – które odnieść można także do pozostałych dzieł Kinga – o rolę prawa i jego strażników w kształtowaniu moralności i ochronie społeczeństwa. Naiwność Szeryfa Bustera (Mariusz Żarnecki) i nieudolność realizowanych czynności śledczych pogłębia tragizm postaci skazanych przez pisarza na los rodem z antycznej tragedii. Współczesne fatum, prawo „pisane na wodzie", fanatyzm, mroczna opowieść to typowe cechy jego twórczości.

Zarówno powieść jak i jej teatralna adaptacja zadają fundamentalne pytanie o naturę zła i granice szaleństwa... bo czy zdziwaczała stara panna ujawniłaby swą naturę gdyby nie napotkała swego idola, który nagle staje się od niej zależny. Czy bohaterowie doświadczyliby stanu bliskiego obłąkaniu, a być może je przekraczającym spotykając się na wieczorze literackim? Pewnie nie... Odzierając fabułę z elementów fantastycznych i pozostawiając doświadczenie możemy podjąć ciekawą refleksję.

Babicki będący reżyserem licznych spektakli, w których dominuje wyrazistość postaci i niełatwe tematy przewodnie. Laureat licznych nagród i odznaczeń. King – twórca literatury grozy, którego książki rozchodzą się w milionach egzemplarzy. To połączenie skazane było na sukces.

Doskonała propozycja dla fanów mocnych doświadczeń.

Weronika Labandt
Dziennik Teatralny Trójmiasto
24 stycznia 2022

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia