„Imagine" na XV Festiwalu Boska Komedia

15. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA

Dziś w Krakowie rozpoczyna się XV edycja Festiwalu Boska Komedia. W ramach prologu Boskiej Komedii Teatr Powszechny w Łodzi zaprezentował już (w Teatrze Łaźnia Nowa) swój spektakl - nagrodzony owacjami na stojąco „Chciałem być" w reżyserii Michała Siegoczyńskiego. Z kolei w najbliższy weekend (w sobotę i niedzielę) na Festiwalu będzie można obejrzeć „Imagine" Krystiana Lupy – koprodukcję łódzkiego i warszawskiego Teatru Powszechnego.

Światowa prapremiera „Imagine" odbyła się w kwietniu tego roku Teatrze Powszechnym w Łodzi w ramach XXVIII Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. W kolejnych miesiącach spektakl prezentowany był na kilku festiwalach teatralnych – m.in. we włoskiej Modenie w ramach prestiżowego VIE Festival, na 26. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Kontakt i XXI Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje". W październiku „Imagine" oglądali widzowie w belgijskim Théâtre de Liège oraz w Teatros del Canal w Madrycie.

„Imagine" będzie można obejrzeć w ramach Boskiej Komedii w sobotę i niedzielę o 18:00 w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie.

Festiwal Boska Komedia odbywa się w dniach 7-16 grudnia 2022.
Bilety na spektakle można kupić na stronie: https://boskakomedia.pl

Artystyczna podróż do świata kontrkultury, czasów tożsamościowej i kulturowej rewolucji przełomu lat 60. i 70 XX wieku. Krystian Lupa wychodząc od słów piosenki „Imagine" Johna Lennona, zadaje pytanie o żywotność utopii w świecie, w którym duchowość została skomercjalizowana lub upolityczniona, a wartości humanistyczne, prawa człowieka, równość i wolność jednostki uległy dewaluacji.

Reżyser wraca do zjawiska psychologiczno-duchowego New Age oraz życia i twórczości Johna Lennona, który jako „nowy Chrystus" epoki hipisowskiej zaproponował wyobrażenie sobie świata bez wojen, państw i granic, bez nienawiści i własności, ale i bez religii.

Czy wizje rodem z New Age brzmią dziś tylko naiwnie? Czy wiara w nieskończoną ewolucję człowieczeństwa i metafizykę to mrzonka, czy jednak odwieczna potrzeba ludzkości? Dlaczego w latach 70-tych pacyfistyczna idea tak szybko poniosła porażkę? Czy w czasie kryzysu zwiększa się szansa na przemianę duchową?

Miłosz Słota
Materiał Teatru Powszechnego w Łodzi
8 grudnia 2022
Portrety
Krystian Lupa

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia