In memoriam Kantorowi

4. Źródła Pamięci. Grotowski - Kantor - Szajna

Czwartą edycję wydarzenia teatralnego „Źródła Pamięci. Grotowski – Kantor – Szajna. Rzeszów 21-24 września 2014”, rozpoczęto w podrzeszowskim Wielopolu Skrzyńskim, gdzie urodził się Tadeusz Kantor i gdzie umieścił akcję przedstawienia „Wielopole, Wielopole”, otwierając wystawę dotąd nie publikowanych rysunków i szkiców Jerzego Gurawskiego, bliskiego współpracownika Jerzego Grotowskiego: „In memoriam Tadeuszowi Kantorowi – Jerzy Gurawski. Rysunki architekta z Teatru Laboratorium".

Czwartą edycję wydarzenia teatralnego „Źródła Pamięci. Grotowski – Kantor – Szajna. Rzeszów 21-24 września 2014", rozpoczęto w podrzeszowskim Wielopolu Skrzyńskim, gdzie urodził się Tadeusz Kantor i gdzie umieścił akcję przedstawienia „Wielopole, Wielopole", otwierając wystawę dotąd nie publikowanych rysunków i szkiców Jerzego Gurawskiego, bliskiego współpracownika Jerzego Grotowskiego: „In memoriam Tadeuszowi Kantorowi – Jerzy Gurawski. Rysunki architekta z Teatru Laboratorium".

Te prace Gurawski poświęca przestrzeniom Krakowa powiązanym z twórczością Kantora. Pełne swoistego klimatu tematycznie prowadzą widza z krakowskiego rynku i ul. Grodzkiej do teatru Cricot 2. W czterech z nich architekt Teatru Laboratorium zawarł osobistą refleksję nad ewolucją artystycznych idei Kantora. Wybierając te jego spektakle, które stają się jednocześnie tytułami jego rysunkowych notatek. W szkicu do „Mątwy", wystawionej przez Cricot 2 w 1956 r., wskazuje na powiązania Kantorowego teatru z Wielką Rewolucją Sceniczną. Definiując przestrzeń „Kurki Wodnej" z 1967 r., prezentuje obraz Teatru Wydarzeń, poprzedzającego ważne dzieło Kantora – „Umarłą klasę" z 1975 r. w kontekście Teatru Śmierci. Ostatni rysunek poświęca spektaklowi „Wielopole, Wielopole", granemu w 1983 r. przez Cricot 2 w przestrzeni kościoła w Wielopolu Skrzyńskim. Zwieńczeniem ekspozycji jest architektoniczny projekt nowej Cricoteki.

Jerzy Gurawski i Zbigniew Osiński – teatrolog i historyk teatru, twórca i w latach 1991-04 r. dyrektor artystyczny i naukowy Ośrodka Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych we Wrocławiu, blisko związany z Grotowskim autor kilku książek o nim i jego teatrze, jak „Grotowski i jego Laboratorium", „Grotowski wytycza trasy", „Jerzy Grotowski. Źródła, inspiracje konteksty" i najnowszej, bestsellerowej „Spotkania z Jerzym Grotowskim" – obaj wygłosili w Wielopolu Skrzyńskim prelekcje i uczestniczyli w panelu dyskusyjnym.

W programie tegorocznych „Źródeł Pamięci. Grotowski – Kantor – Szajna" obejrzymy spektakle – ze Studium Teatralnego na warszawskiej Pradze „Król Kier na wylocie", na podstawie książki reportażowej Hanny Krall, w reżyserii Piotra Borowskiego, artysty związanego z Teatrem „Laboratorium" i Ośrodkiem Grotowskiego w Pontederze i – z neTTheatre, Pawła Passiniego „The Hideout (Kryjówka)", pokazaną w rzeszowskim Teatrze Maska zaraz po swojej premierze. Pojawi się najnowsza realizacja Maski: „Białe małżeństwo" Tadeusza Różewicza, w reżyserii Olega Żiugżdy. Premierę – „Ja jestem Kasia z Heilbronnu", według scenariusza i w reżyserii Anety Adamskiej, pokaże rzeszowski Teatr Przedmieście.

W prelekcjach i dyskusjach obok Grotowskiego i Kantora pojawi się osobowość i dorobek Szajny. W studio koncertowym Radia Rzeszów dyskusja panelowa podsumuje całe wydarzenie, które organizują rzeszowskie teatry Maska i Przedmieście.

Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny Rzeszów
22 września 2014

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia