Jak zmienił się polski teatr od upadku komunizmu

"Polish Theatre after the Fall of Communism" - aut. Olga Śmiechowicz - Cambridge Scholars Publishing

W międzynarodowych studiach teatralnych brakowało badań nad polskim współczesnym teatrem. Ta książka bada, jak zmienił się polski teatr od 1989 roku i upadku komunizmu.

Przedstawia najwybitniejszych polskich reżyserów teatralnych: Krystiana Lupę i jego dwóch niezwykle utalentowanych uczniów Krzysztofa Warlikowskiego i Jana Klatę. Wszyscy trzej reprezentują trzy zupełnie różne rodzaje estetyki i sposoby myślenia o teatrze: Krystian Lupa koncentruje się głównie na literaturze austriackiej i rosyjskiej. Teatr Krzysztofa Warlikowskiego oparty jest na scenicznych wersjach Williama Szekspira i autorów starożytnych. Jan Klata skupia swoją uwagę na historii Polski i aktualnych problemach społecznych.

Książka ta podkreśla kreatywność polskiego współczesnego teatru i pokazuje, jak różni się od większości tradycji teatralnych w innych krajach europejskich.

___

Olga Śmiechowicz - filolog klasyczny, historyk teatru, hellenistka.

Ukończyła filologię klasyczną (specjalizacja bizantynistyka i neogrecystyka) oraz wiedzę o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Pracownik naukowy w Katedrze Teatru i Dramatu na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz członek Centrum Badań Aliatywnych na Uniwersytecie w Amsterdamie.

Stypendystka University of Cambridge, Sankt-Peterburskogo Gosudarstvennogo Universiteta, L'Université Paris-Sorbonne, Universität Wien oraz Die Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg.

Jej zainteresowania naukowe obejmują przede wszystkim historię teatru antycznej Grecji. W szczególności twórczość Arystofanesa, Eupolisa oraz Kratinosa.
Jest autorką dwóch monografii poświęconych komedii staroattyckiej:
„Poeci sceniczni w komediach Arystofanesa" - Wydawnictwo Bezkresy Wiedzy 2014 oraz „Arystofanes" - Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa 2015.
Obecnie pracuje w zespole badawczym przygotowującym publikację Wiley-Blackwell Encyclopedia of Greek Comedy pod redakcją Alana Sommersteina.
Zajmuje się również wybranymi aspektami recepcji teatru antycznego.
Jej rozprawa doktorska dotyczyła recepcji komediopisarstwa Arystofanesa w Polsce, Rosji i Wielkiej Brytanii.

Wybrane publikacje:
- „Wytwarzanie Arystofanesa – analiza polskich tłumaczeń komedii Żaby" [w:] Performatyka reprezentacji, Księgarnia Akademicka, Kraków 2013
- „Dlaczego zmarłym nie dajesz być zmarłymi?" – Nowy Filomata, nr 3, 2009,
- „Ważniejsze realizacje komedii Arystofanesa w teatrze greckim po II Wojnie Światowej" - Nowy Filomata, nr 1, 2012
- „Wyzwolenie od antyku – wpływy komedii staroattyckiej na dramat Aristophanes at Oxford. – Szkice Humanistyczne", tom XIII, nr 4 (vol. 33), 2013
„Lizystrata dla dekadenckiej epoki - wprowadzenie komedii Arystofanesa do kultury czytelniczej w okresie Młodej Polski – Scripta Classica, vol. 11, 2014
- Вопреки этому времени, отец и сын, Фаддей Зелинский и Адриан Пиотровский - Classica Cracoviensia, vol. XXX, 2015.

(-)
Materiał Wydawnictwa
21 lipca 2018

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...