Jaki kolor ma miłość?

"Biały klaun" - reż. Ewa Piotrowska - Teatr Lalki i Aktora Kubuś w Kielcach

Czy chłopiec, który nie widzi kolorów, może być klaunem? Sztuka "Biały klaun" podpowiada, co zrobić, by było to możliwe. Piękna i wzruszająca - tak można najkrócej określić ostatnią premierę Teatru Lalki i Aktora Kubuś.

"Biały klaun" Damira Miloša to tekst niezwykły, pełen magii i symboli, porównywany i nie bez przyczyny z "Małym księciem". Opowiada historię chłopca, który, tak jak rodzice, chce być klaunem, jednak nie odróżnia kolorów. Wierzy, że będzie to możliwe, kiedy je znajdzie. Dopiero spotkanie ze ślepym starcem pozwala mu inaczej spojrzeć na swoje życie. Starzec wyjaśnia chłopcu, że kolory może widzieć każdy, bo do tego służy nie tylko wzrok, lecz także smak, węch, słuch czy dotyk.

Tekst na język polski przełożyła Barbara Kramar. W zamyśle reżyser Ewy Piotrowskiej kolory stają się tylko pretekstem do rozmawiania o innych ważniejszych sprawach: odmienności, a przede wszystkim emocjach. Bo mały bohater "Białego klauna" z ich nazywaniem ma takie same problemy jak z kolorami. Ale kolory zaczynamy widzieć, kiedy czujemy i w sumie ważniejsze jest, kiedy widzimy je od środka.

Ta mądra sztuka o poszukiwaniu tożsamości, akceptowaniu własnych wad i ograniczeń i dojrzewaniu pokazana została w atmosferze radosnej klaunady. Akcja toczy się w środowisku cyrkowców, więc na scenie pojawiają się psocący klauni, a cyrkowa muzyka napisana przez Wojciecha Błażejczyka umiejętnie podnosi nastrój.

O ruch sceniczny zadbała Ewelina Ciszewska. Fascynującą scenografię z bajkowymi wizualizacjami stworzyli Ewa Woźniak i Aleksander Janas - multimedia są zasługą Aleksandra Janasa i Pawła Szarzyńskiego. Dzięki nim scena zmienia się w oczach, pulsuje kolorami.

W roli chłopca zadebiutował na naszej scenie Błażej Twarowski, świeżo upieczony absolwent szkoły lalkarskiej w Białymstoku, partnerowała mu jako dziewczyna Magdalena Daniel. Rodzicami byli Zdzisław Reczyński i Małgorzata Sielska, oprócz nich na scenie podziwialiśmy Mikołaja Biernackiego, Jolantę Kęćko, Andrzeja Matysiaka i Agatę Sobotę. Spektakl dla widzów od 6. roku życia.

Lidia Cichocka
Echo Dnia
3 czerwca 2015

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...