Jan Latham-Koenig - dyrygent

sylwetka

Jan Latham-Koenig - dyrygent. Spektrum kariery Jan Latham-Koeniga, uznanego na całym świecie za jednego z najlepszych dyrygentów pochodzących z Wielkiej Brytanii, obejmuje wybitnie różnorodne kręgi operowe i symfoniczne.

Najważniejsze z jego nadchodzących przedsięwzięć w Europie to, na przykład, Lohengrin w Tampereen Oopera i Thaïs w Göteborg Opera w latach 2009-2010, podczas gdy jego gorąco oczekiwane wykonanie Purytan (I Puritani) w Vienna Staatsoper – nie wspominając o jego wyczekiwany powrót do Royal Opera House, Covent Garden by zadyrygować La Traviatą w 2011 roku – są niepodważalnym świadectwem jego trwałej spuścizny i zaangażowania w pisanie historii operowej.
W głębi serca prawdziwy Europejczyk (pochodzenia polskiego, duńskiego i francuskiego), studiował w Royal College of Music w Londynie zanim zdobył upragnione Stypendium Gulbenkiana.

Jego debiut – dyrygowanie Makbetem w Vienna Staatsoper w 1988 roku - był niezwykłym sukcesem i dostarczył mu światowej sławy prawie z dnia na dzień. Dyrygował ponad 100 przedstawień w Wiedniu po przyznaniu mu statusu stałego dyrygenta odwiedzającego w roku 1991.

Od tego czasu stał u steru wielu największych światowych operowych i symfonicznych momentów, jak na przykład Aidy (z Bumbrym, Bonisollim and Cappuccillim), Makbeta, La Bohème, Petera Grimes, Tristana, Pelléas et Mélisande (jego występy z Canadian Opera Company w zeszłym roku były wyjątkowym sukcesem), Umarłego miasta (Die tote Stadt) Korngolda, Carmen, Turandota i Elektry i baletu Książę pagod (The Prince of the Pagodas), by wspomnieć tylko o kilku.  Do innych wyjątkowo udanych występów należą Venus i Adonis w Teatro Carlo Felice w Genui, Toska w Opéra National Paris-Bastille, Jenufa i Hamlet w Royal Danish Opera, Król Roger w Teatro Massimo di Palermo jak również chilijskie premiery Petera Grimes i Lombardczyków (I Lombardi) w Santiago de Chile.
Jego inne osobiste sukcesy to, na przykład, Dialogi karmelitanek (Dialogues des Carmelites) w zarówno Teatro Colon w Buenos Aires jak i w Opéra national du Rhin (to drugie wykonanie wygrało zarówno Claude-Rostand Best Regional Production Prize w 1999 roku jak i Diapason d’or dla najlepszego video operowego w 2001). Później tryumfalnie przedstawił swoje dzieła na BBC Proms.

Był dyrektorem muzycznym wielu grup i organizacji muzycznych, na przykład Orchestra of Porto (którą na prośbę portugalskiego rządu założył), jak i Orchestre Philharmonique de Strasbourg i Opéra national du Rhin, jak również Teatro Massimo di Palermo. Jako Naczelny Gościnny Dyrygent cieszył sie niebywałymi sukcesami w Teatro dell’Opera di Roma, Filarmonica del Teatro Regio di Torino. Teraz jest dyrektorem artystycznym w Cantiere Internazionale d’Arte di Montepulciano, Janacek Philharmonica, a od 2006 również dyrektorem muzycznym Teatro Municipal w Santiago.

Jego liczne występy gościnne i koncertowe odbywał z New Japan Philharmonic, Tokyo Metropolitan Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National Bordeaux Aquitaine, Netherlands Radio Philharmonic, Los Angeles Philharmonic, Dresden Philharmonic, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin i orkiestrami Westdeutscher Rundfunk, Mitteldeutscher Rundfunk, Sudwestfunk i Baden-Baden w Niemczech. Jego występy z Accademia di Santa Cecilia w Rzymie zawarły również Koncerty Fortepianowe Beethovena z Evgenym Kissinem.
Niedawno, w roku 2007, poprowadził Beatrycze i Benedykta (Beatrice et Benedict) w Chicago Opera Theater i Przygody Lisiczki Chytruski (Příhody lišky Bystroušky) w Deutsche Oper w Berlinie. W zeszłym roku, razem z Filarmonica del Teatro Regio wydał swoją pierwszą płytę z nagraniami Poulenca. Płyta ta została wybrana Płytą Miesiąca przez magazyn BBC Music. Lohengrin w Novaya Opera w Moskwie (pierwsza realizacja tego spektaklu od 70 lat, wyreżyserowana przez Kasper Bechs Holten) należy do jego najnowszych przedsięwzięć.

(-)
Materialy organizatorów
14 lipca 2009

Książka tygodnia

Małe cnoty
Wydawnictwo Filtry w Warszawie
Natalia Ginzburg

Trailer tygodnia