JOHANN SEBASTIAN BACH - KONCERT KAMERALNY - PASIECZNIK – GARSTKA

Teatr Królewski w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie - Live streaming / kanał YouTube Polskiej Opery Królewskiej

Polska Opera Królewska zaprasza na kolejny koncert kameralny z udziałem publiczności, który odbędzie się w sobotę, 20 czerwca w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich. W utworach J.S. Bacha wystąpią: Olga Pasiecznik i Capella Regia Polona pod kierunkiem Krzysztofa Garstki.

Trudno jest ustalić czas powstania i adresata kantaty Non sa che sia dolore BWV 209 Johanna Sebastiana Bacha. Tematem kompozycji jest cierpienie spowodowane koniecznością rozstania z przyjacielem. W rozpacz wybrzmiewającą w pierwszej części kompozycji zostaje jednak ostatecznie tchnięta nuta nadziei, a finałowa aria zachęca do odważnego stawiania czoła temu, co nowe i nieznane.
Pełna radości i zachwytu jest natomiast kantata weselna Weichet nur, betrübte Schatten BWV 202, która zabrzmi w finale koncertu. Skromne wymagania co do obsady (sopranowi solo towarzyszą jedynie: obój, skrzypce i basso continuo) wskazują, iż powstała ona z okazji mieszczańskiego bądź szlacheckiego ślubu. Jej żartobliwy i taneczny charakter z pewnością nie przystawałby żadnemu z dworów książęcych. Niewykluczone, że Bach napisał tę kompozycję z okazji własnych zaślubin z Anną Magdaleną w 1721 roku. Wspaniała muzyka doskonale odzwierciedla treść literackiego przekazu. Początkowy obraz groźnej i mrocznej zimy przemienia się w pejzaż pełnej życia, rozkwitającej wiosny.

Między dwiema kantatami zabrzmi Ouverture g-moll, oznaczona w katalogu Bach Werke Verzeichnis numerem 1070. Autorstwo kompozycji budzi jednak wątpliwości. W głównym źródle – kopii, która wyszła spod ręki Christiana Friedricha Penzela w 1753 roku – widnieje jedynie podpis „Sig. Bach". Niektórzy badacze skłonni są więc raczej przypisywać dzieło Wilhelmowi Friedemannowi, najstarszemu synowi Johanna Sebastiana. Mógłby na to wskazywać styl kompozycji, a także bliskie relacje, jakie łączyły tego niezwykle utalentowanego potomka Mistrza z Penzelem.

PROGRAM
Johann Sebastian Bach
Kantata Non sa che sia dolore BWV 209
Ouverture g-moll BWV 1070
Kantata Weichet nur, betrübte Schatten BWV 202

BRAK STACJONARNEJ SPRZEDAŻY BILETÓW PRZED WYDARZENIEM - bilety

Informujemy, że podczas koncertu odbędzie się rejestracja oraz transmisja LIVE wydarzenia w serwisie YouTube. Koncert będzie przebiegał w warunkach dostosowanych do potrzeb realizacji nagrania. Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie.
________________________________________
Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:
• Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.
• Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
• Po wejściu do budynku Teatru zdezynfekuj dłonie.
• Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika dostępne na www.operakrolewska.pl. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.
• W dniu koncertu szatnia będzie nieczynna. Prosimy o zabranie okryć wierzchnich na widownię.
• Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
• Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.
Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!
Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.
Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.
Widownia będzie zapełniona w max 50%.

Katarzyna Gardzina-Kubała
Materiał nadesłany
18 czerwca 2020

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...