Jury

6. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Współczesnych dla Dzieci i Młodzieży Kon-Teksty

Halina Waszkiel
Paweł Szkotak
Martynas Petrikas
Kyriakos Argyropoulos
Piotr Kruszczyński
Katarzyna Grajewska (sekretarz jury)

Dr Halina Waszkiel

Absolwentka filologii polskiej na UW w Warszawie, następnie asystent w Zakładzie Literatury XIX wieku w białostockiej Filii Uniwersytetu Warszawskiego i na białostockim Wydziale Lalkarskim warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, redaktor w Dziale Wydawniczym Muzeum Narodowego w Warszawie i wieloletni kustosz Muzeum Teatralnego w Warszawie. Obecnie adiunkt w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku), gdzie wykłada dramaturgię teatru lalek (książka pt. Dramaturgia polskiego teatru lalek – w przygotowaniu). Autorka prac z zakresu teatru i dramatu XIX i XX wieku, monografii Stanisław Bogusławski (Warszawa 2010), a także esejów i recenzji dotyczących teatru, dramatu oraz teatru lalek, publikowanych m.in. w „Teatrze Lalek", „Teatrze" i „Dialogu" oraz w tomach zbiorowych (np. pokonferencyjnych).

Paweł Szkotak
Z wykształcenia reżyser i psycholog kliniczny. Założyciel Teatru Biuro Podróży (1988) oraz jego dyrektor do 2003 roku. Od 2003 roku dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Polskiego w Poznaniu.
Do ważniejszych prac reżyserskich Pawła Szkotaka należą m.in.: Giordano - 1992 (spektakl autorski, Teatr Biuro Podróży), Carmen Funebre - 1994 (spektakl autorski, Teatr Biuro Podróży), Nie wszyscy są z nas- 1997 (spektakl autorski, Teatr Biuro Podróży), Pijcie ocet, Panowie - 1998 (wg prozy Daniła Charmsa, Teatr Biuro Podróży), Selenauci- 1999 (spektakl autorski, Teatr Biuro Podróży), Millenium Mysteries - 2000 (koprodukcja Teatru Biuro Podróży z The Belgrade Theatre z Coventry, Wielka Brytania), Rękopis Alfonsa van Wordena - 2001 (wg „Rękopisu znalezionego w Saragossie" Potocki, Teatr Biuro Podróży), Martwa królewna - 2001 (Nikołaj Kolada, Teatr Polski w Poznaniu), Rodzina Wampira - 2002 (Wasilij Sigariew, Teatr Polski w Bydgoszczy), Sonata Belzebuba - 2002 (S. I. Witkiewicz, Teatr Współczesny we Wrocławiu), Zaćmienie - 2003 (spektakl autorski, Teatr Biuro Podróży), Świniopolis - 2003 (autorski spektakl plenerowy, Teatr Biuro Podróży), Lament - 2004 (Krzysztof Bizio, Teatr Polski w Poznaniu), Zwyczajne szaleństwa - 2005 (Petr Zelenka, Teatr Polski w Poznaniu), Odwiedziny - 2006 (Jon Fosse, Teatr Polski w Poznaniu), Carmen- 2006 (Georges Bizet, Teatr Muzyczny w Gliwicach), Usta pełne ptaków - 2007 (Caryl Churchill i David Lan, spektakl dyplomowy studentów wydziału aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie), Szarańcza- 2008 (Biljana Srbljanović, Teatr Polski w Poznaniu), Eine kleine Nachtmusik - 2009 (Silke Hassler, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu),Trup - 2010 (Eric Coble, Teatr Polski w Poznaniu), Planeta Lem - 2010 (Teatr Biuro Podróży), Amadeusz - 2011 (Peter Shaffer, Teatr Polski w Poznaniu), Józef i Maria - 2011 (Peter Turrini, Teatr Polski w Poznaniu). Reżyser jest laureatem wielu nagród, z których warto wymienić chociażby:
nagrodę Kapituły Miasta Poznania (1991), nagrodę za reżyserię spektaklu Giordano na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych (1992), Medal Młodej Sztuki (1993), nagrodę Fringe First (1995), Critics' Award (1995) i Hamada Award (1996) na Festiwalu Teatralnym Fringe w Edynburgu dla spektaklu Carmen Funebre, nagrodę za reżyserię spektaklu Pijcie ocet, Panowie na Festiwalu Komedii Talia w Tarnowie (1998), nagrodę Ministra Kultury (2002), nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych (2002), nagrodę publiczności na festiwalu „Kontrapunkt" w Szczecinie (2002), nagrodę za reżyserię spektaklu Martwa królewna Nikołaja Kolady oraz Rodzina Wampira Wasilija Sigariewa na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (2002), nagrodę publiczności i nagrodę jury na Festiwalu „Interpretacje" w Katowicach (2003) za spektakl Martwa Królewna Nikołaja Kolady, nagrodę za reżyserię na III Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu (2003), Paszport „Polityki" 2004 w dziedzinie teatru, Honorową Nagrodę Miasta Gliwice „Inspiracje" (2011).
W lutym 2008 roku Pawłowi Szkotakowi przyznano nagrodę dla najlepszego reżysera za spektakl: Makbet: Kim jest ten człowiek we krwi na XXVI Międzynarodowym Festiwalu FADJR w Teheranie (6-15 II 2008).
Przedstawienia w reżyserii Pawła Szkotaka zostały pokazane na festiwalach teatralnych w Bogocie, Bombaju, Buenos Aires, Chicago, Delhi, Filadelfii, Kairze, Meksyku, Moskwie, Minneapolis, Nowym Jorku, Perth (Australia), Phoenix, St. Petersburgu, Seulu, Singapurze, Teheranie oraz w prawie wszystkich krajach europejskich.
Paweł Szkotak od 1996 roku jest dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Maski" w Poznaniu, a od 2007 roku - Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Bliscy Nieznajomi", organizowanego przez Teatr Polski w Poznaniu.
W 2008 roku zainicjował konkurs dramaturgiczny „Metafory Rzeczywistości".

Martynas Petrikas
Doktorant Wydziału Wiedzy o Teatrze na Uniwersytecie Witolda Wielkiego w Kownie (Litwa); zainteresowania naukowe obejmują kwestie z historii teatru litewskiego oraz z obszaru historii i teorii krytyki teatralnej; członek Międzynarodowej Federacji Badaczy Teatru FIRT/IFTR oraz Stowarzyszenia Teatrologów Krajów Północnych. Redagował kwartalnik teatralny "Lietuvos scena" ("Scena Litwy"), współautor kilku wydawnictw naukowych i popularno-naukowych.

Piotr Kruszczyński
Reżyser, poznaniak z krwi i kości. Ukończył podstawówkę przy ulicy Stalingradzkiej, nieopodal także XII Liceum Ogólnokształcące przejmowane wówczas stopniowo przez Siostry Urszulanki. Jest absolwentem Architektury na Politechnice Poznańskiej i Reżyserii w warszawskiej PWST /tu po raz pierwszy i ostatni w procesie edukacji zdradził Poznań/. W latach 2002-2008 jako dyrektor artystyczny Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu uczynił z tej sceny jedno z najważniejszych miejsc teatralnych na mapie Polski. Poza tym ma na koncie kilkadziesiąt realizacji przedstawień w Polsce, Niemczech i USA.
Na poznańskich scenach wyreżyserował ostatnio:
„Walizkę" M. Sikorskiej-Miszczuk w Teatrze Polskim, „Komedię o niemej żonie" Tadeusza Kasserna w Teatrze Wielkim i „Peepshow" w Teatrze Nowym. Ma 45 lat, mieszka na jeżyckim poddaszu. Od września 2011 roku jest dyrektorem Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu.

Kiriakos Argiropolus
Jest absolwentem Państwowej Akademii Sztuki Teatralnej i Filmowej, w której uczył się pod okiem Prof. Atanasa Ilkova. Wyreżyserował ponad 60 produkcji dla dzieci, obejmujących utwory klasyczne i współczesne, jak również ponad 20 przedstawień inspirowanych wierszami Williama Szekspira, Eugène Ionesco, Neila Simona, czy Arystofanesa. Jest laureatem wielu nagród, które zdobywał na międzynarodowych festiwalach na całym świecie. Od wielu lat prowadzi wykłady na terenie Bułgarii i Grecji na temat gry aktorskiej i reżyserii. Od roku 2002 pełni funkcje Dyrektora i Kierownika Artystycznego w Stołecznym Teatrze Lalek. Jest również założycielem Bułgarskiego Stowarzyszenia Sztuki Lalkarskiej, AKT-UNIMA, oraz pomysłodawcą Międzynarodowego Festiwalu – Biennale Teatru Lalek i Teatru Ulicznego "Puppet Fair".

 

(-)
Mateiały organizatora
30 kwietnia 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...