Jury

18. Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje 2016

Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE od lat zajmuje szczególne miejsce w kalendarzu najważniejszych imprez kulturalnych w Polsce. Dzięki niemu śląska publiczność może śledzić nowe trendy, być świadkiem początków teatralnych karier oraz oglądać dzieła uznanych już reżyserów. O wynikach tegorocznej - XVIII - edycji rozstrzygać będzie zespół jurorów w międzynarodowym i interdyscyplinarnym składzie.

Jury

Roman Dołżański – krytyk teatralny i felietonista, absolwent Rosyjskiej Akademii Sztuki Teatralnej GITIS. W latach 1995-1998 pracował jako reporter. Od 1998 roku publikuje recenzje teatralne w rosyjskim, niezależnym dzienniku Kommiersant. Jest dyrektorem artystycznym festiwalu NET (New European Theatre) i zastępcą dyrektora artystycznego moskiewskiego Teatru Narodów. Przewodniczył komisji największego rosyjskiego festiwalu teatralnego „Złota Maska" w Moskwie w latach 2003, 2004 i 2008.

Adam Ferency – aktor teatralny i filmowy, reżyser, absolwent warszawskiej PWST. Debiutował w latach 70. na deskach Teatru Dramatycznego w spektaklu Gustawa Holoubka Karykatury Kisielewskiego. Związany głównie z trzema dużymi scenami warszawskimi – Teatrem na Woli za dyrekcji Tadeusza Łomnickiego, Teatrem Współczesnym kierowanym przez Macieja Englerta oraz Teatrem Dramatycznym, w którym aktor gra od 1994 roku do dziś. Występował w przedstawieniach m.in. Krzysztofa Zaleskiego, Kazimierza Kutza, Macieja Englerta, Piotra Cieplaka, Piotra Cieślaka, Antoniego Libery, Krzysztofa Warlikowskiego i Krystiana Lupy. Z bogatego dorobku teatralnego warto pamiętać jego role w spektaklach m.in. Mistrz i Małgorzata, Wyprawy krzyżowe, Końcówka, Poskromienie złośnicy, Burza, Opowieści afrykańskie, Blackbird. W kinie zasłynął rolami m.in. w Dziecinnych pytaniach Janusza Zaorskiego, Przypadku Krzysztofa Kieślowskiego, Przesłuchaniu Ryszarda Bugajskiego, Kanalii Tomasza Wiszniewskiego czy Pornografii Jana Jakuba Kolskiego. Na koncie ma też wiele nagradzanych kreacji w Teatrze Telewizji i Teatrze Polskiego Radia.

Agnieszka Glińska – reżyserka, aktorka, absolwentka Wydziału Aktorskiego i Reżyserii Dramatu warszawskiej PWST, dyrektorka artystyczna Teatru Studio w latach 2012-2015. Jako reżyserka debiutowała Arlekinadą Rattigana w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu. Większość spektakli zrealizowała w Teatrze Powszechnym w Warszawie i Łodzi oraz warszawskich teatrach: Ateneum, Narodowym, Współczesnym, Dramatycznym i Studio. Do głośnych jej przedstawień należą m.in. Korowód Schnitzlera, Bambini di Praga wg Hrabala, Lekkomyślna siostra Perzyńskiego, Mewa i Wiśniowy sad Czechowa, Sztuka bez tytułu Rezy, Iluzje Wyrypajewa i Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku Masłowskiej. Kilkakrotnie pracowała ze studentami Akademii Teatralnej przygotowując dyplomowe inscenizacje sztuk ulubionych autorów. Wielokrotnie pracowała w Teatrze TV. Ostatnio zadebiutowała również w kinie filmem fabularnym

Lech Majewski – reżyser filmowy, teatralny i operowy, scenarzysta a także poeta, prozaik i malarz, absolwent łódzkiej PWSFTviT, członek Gildii Reżyserów Amerykańskich i Europejskiej Akademii Filmowej. Autor powieści Hipnotyzer, twórca cyklu videoartów DiVinities i Krew poety. Jako reżyser filmowy debiutował w latach 70. nowelą filmową Zwiastowanie, stanowiącą jeden z dwóch segmentów filmu Zapowiedź ciszy. Jego teatralny debiut miał miejsce na początku lat 80. w Londynie, gdzie na Tamizie wystawił Odyseję Homera. Swoją pierwszą operę – Ubu Króla Pendereckiego – wyreżyserował w Teatrze Wielkim w Łodzi. Na początku lat 90. reżyser przeniósł się do Hollywood, gdzie nawiązał współpracę ze studiem Davida Lyncha „Propaganda Films". W Polsce zasłynął przede wszystkim filmami fabularnymi Wojaczek, Angelus, Ogród rozkoszy ziemskich, Młyn i krzyż oraz Onirica, które wielokrotnie nominowano do rozmaitych nagród filmowych.

Paweł Mykietyn – kompozytor, klarnecista, twórca muzyki filmowej i teatralnej. Absolwent studiów kompozytorskich w klasie Włodzimierza Kotońskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. W teatrze debiutował w 1994 roku, opracowując muzykę do przedstawienia Adama Hanuszkiewicza Dozwolone od lat 16-tu. W latach 1997 – 2001 kierownik muzyczny w Teatrze Studio w Warszawie, a od 2008 roku w Nowym Teatrze. Autor muzyki do spektakli Krzysztofa Warlikowskiego, a w przeszłości także do przedstawień Piotra Cieślaka, Pawła Łysaka, Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej, Grzegorza Jarzyny i Zbigniewa Brzozy. Stworzył muzykę filmową m.in. do filmów Małgorzaty Szumowskiej (Ono, 33 sceny z życia, Sponsoring, W imię), Andrzeja Wajdy (Tatarak, Wałęsa. Człowiek z nadziei) i Jerzego Skolimowskiego (Essential Killing i 11 minut). Twórca opery Czarodziejska góra. Laureat Orłów i nagród Festiwalu Filmowego w Gdyni.

Jurorami poprzednich Festiwali byli m.in.: Laco Adamik, Anna Augustynowicz, Erwin Axer, Ewa Błaszczyk, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Ryszard Bugajski, Piotr Cieplak, Izabella Cywińska, Jerzy Duda-Gracz, Anna Dymna, Jan Englert, Maciej Englert, Krzysztof Globisz, Mariusz Grzegorzek, Jerzy Grzegorzewski, Adam Hanuszkiewicz, Gustaw Holoubek, Marcin Jarnuszkiewicz, Dorota Kołodyńska, Krystian Lupa, Michael Ockwell, Edward Pałłasz, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Jan Peszek, Stanisław Radwan, Anna Polony, Maciej Prus, Octavian Saiu, Jacek Sieradzki, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Franciszek Starowieyski, Joanna Szczepkowska, Jerzy Trela, Jacek Weksler, Rudolf Zioło.

(-)
Materiał organizatora
18 października 2016

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...