Karnawałowe spektakle

14. Katowicki Karnawał Komedii - Katowice (29.01 - 7.02.2021)

Zdalne karnawały teatralne nie przestają być jednak zdolne do wszystkiego, oferując szereg przywilejów – na przykład możliwość oglądania teatru w kapciach i odzieży domowej, a także bez potrzeby rezygnacji z popijania herbaty i palenia cygar lub pośledniejszych form nikotyny. Nawet jednak i kibice teatralni, którzy unikają łączenia przeżyć kulturalnych z piciem i paleniem, zdejmą maski codzienne i będą śmiać się pełną gębą.

SAME PLUSY
Teatr Garnizon Sztuki, Warszawa

Zuza to współczesna polska Bridget Jones. Jest dziewczyną, której kompletnie nic w życiu nie wychodzi. Ma 40 lat, pracuje w korporacji, zaś jej życie osobiste leży w gruzach. Żyje na wiecznym minusie, jest samotna, zakompleksiona i nie wierzy, że cokolwiek może jej wyjść na plus. Jedynym bliskim Zuzy jest anonimowy „znajomy" z Facebooka. Na domiar złego dziewczyna zachodzi w ciążę z przypadkowym mężczyzną, który ulatnia się jak kamfora. Wydaje się, że Zuza już się nie pozbiera. Tymczasem drażniące koleżanki z pracy: niezbyt pojętna blondynka i zawzięta feministka okazują się prawdziwymi przyjaciółkami. Nawet machismo-boss wysupłuje z siebie drobiny empatii i wrażliwości. Rozpoczyna się zbiorowe poszukiwanie nieznanego ojca.

autor: Cezary Harasimowicz
adaptacja i reżyseria: Wawrzyniec Kostrzewski

występują: Gabriela Muskała, Grażyna Wolszczak, Marieta Żukowska, Michał Czernecki/Łukasz Simlat

__

INTELIGENCI
Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego , Katowice

Autor takich tekstów jak Koronacja, All Inclusive czy Szwedzki stół. Tym razem dramatopisarz bierze na warsztat mit współczesnej inteligencji, by zapytać, do czego może prowadzić okopywanie się w jedynie słusznym punkcie widzenia. Niczym w najlepszych tekstach Yasminy Rezy, kameralne rodzinne spotkanie ujawnia skrywane napięcia, a rozmowa okazuje się raczej pretekstem do budowania podziałów niż nawiązywania dialogu.
Inteligenci to czarna komedia o granicach wolności i tolerancji, o narastających społecznych oraz politycznych konfliktach, które przenoszą się do naszych domów, a także o związanej z nimi przemianie systemów wartości.

Koprodukcja z Teatrem Korez w ramach 12. Katowickiego Karnawału Komedii.

tekst: Marek Modzelewski
reżyseria: Robert Talarczyk

występują: Katarzyna Brzoska, Violetta Smolińska, Mirosław Neinert, Michał Piotrowski

__

SEKS, DRAGS I KREDYTY

Rafał Rutkowski w swoim nowym programie stand-up comedy opowiada m.in. o polskim show-biznesie, swojej aktorskiej karierze, kryzysie wieku średniego, o ojcostwie, oraz zdradza pikantne szczegóły z kręcenia scen erotycznych. Tylko dla ludzi o mocnych przeponach i zwieraczach!

Występ dla osób, które ukończyły 18 lat.

tekst i wykonanie: Rafał Rutkowski

__

CRAVATE CLUB
Teatr Polonia, Warszawa

Francuska komedia o dwóch architektach, przyjaciołach, zwyczajnych facetach. W swoje pięćdziesiąte urodziny Bernard wyprawia kameralne przyjęcie. Okazuje się, że Adrien, jego najlepszy przyjaciel i partner biznesowy, nie może pojawić się na uroczystości, bo ma w planach comiesięczne spotkanie tajemniczego klubu... do którego jubilat nie należy. Od tej pory nieustannie prześladuje go pytanie: „czego mi brakuje, by zostać członkiem tego klubu?".

tekst: Fabrice Roger-Lacan
przekład: Katarzyna Skawina
reżyseria: Wojciech Malajkat

występują: Wojciech Malajkat, Marcin Stępniak

UWAGA - Z PRZYCZYN LICENCYJNYCH DOSTĘP DO TRANSMISJI OGRANICZONY ILOŚCIĄ WEJŚĆ!

__

POCZĄTEK KOŃCA
Teatr KTO, Kraków

Ilu profesjonalnych trenerów rozwoju osobistego potrzeba, żeby zmienić żarówkę? Jednego – to Iza Kała, ale... to żarówka najpierw musi chcieć zmiany!
Początek końca to pełen humoru i niecodziennych postaci show w konwencji kursu samorozwoju. Po nim wyjdziesz profesjonalnie przeszkolony i gotowy na życiowe perypetie. Dzięki Izie i jej ćwiczeniom obnażysz i wyśmiejesz prawdę o życiu. Tak, jedyne co w nim jest stałe, to ciągła zmiana.
Odwiedzisz Klub Milionerów, dowiesz się, czym jest Kontroler Maturalny i dlaczego Ciotka rozmawia z Szarakami? W ciągu godziny poznasz przepis na sukces, udany związek i udane relacje w pracy... no chyba, że zmienisz zdanie.... A wtedy zapraszamy na Początek końca jeszcze raz!

tekst: Aneta Wróbel & Iza Kała

występuje: Iza Kała

__

MAMINSZYMEK
Och-Teatr, Warszawa

To kolejne - po monologu One Mąż Show - nadzwyczajne spotkanie Szymona Majewskiego z Publicznością. Dostajemy osobisty, wyjątkowy tekst - tym razem opisujący relacje z Jego ukochaną Mamą. Jest to rodzaj intymnego, ale też pełnego humoru i inteligencji pożegnania. Możemy się tylko domyślać, co to znaczy być matką Szymona Majewskiego, ale ta opowieść i tak zapewne przerośnie nasze najśmielsze wyobrażenia. MaminSzymek to opowieść poruszająca wiele naszych wspólnych spraw. Relacja matka - syn z PRL-em w tle. Wszystkie historie wydarzyły się naprawdę, choć niektórym z nas trudno będzie w to uwierzyć.

tekst i wykonanie: Szymon Majewski

UWAGA - Z PRZYCZYN LICENCYJNYCH DOSTĘP DO TRANSMISJI OGRANICZONY ILOŚCIĄ WEJŚĆ!

__

PAN JOWIALSKI
Teatr Polonia, Warszawa

Jedna z najbardziej kochanych przez teatr i publiczność komedii. Obok Zemsty i Ślubów panieńskich budząca też najżywsze dyskusje krytyki. Jednocześnie to utwór, stwarzający wyjątkowe szanse na wielkie kreacje aktorskie (wiele z ról w Jowialskim przeszło do historii polskiego teatru) i zawsze żywą reakcję publiczności. Boy nazwał Pana Jowialskiego sfinksem naszej literatury. Dziś komedia Fredry pojawia się na scenie Teatru Polonia. Mamy szansę przejrzeć się w mądrości i humorze wielkiego komediopisarza. Skorzystajmy z niej.

tekst: Aleksander Fredro
reżyseria i opracowanie tekstu: Anna Polony, Józef Opalski

występują: Aleksandra Grzelak, Krystyna Janda, Magdalena Zawadzka, Grzegorz Daukszewicz, Wojciech Malajkat, Marian Opania, Andrzej Plata, Krzysztof Pluskota, Tomasz Przestępny, Rafał Rossa

__

CIOTKA KAROLA 3.0
Teatr Kwadrat im. Edwarda Dziewońskiego, Warszawa

Ciotka Karola to powszechnie znana, dziewiętnastowieczna angielska farsa, jednak debiutujący w roli reżysera dyrektor Andrzej Nejman zdecydował się pokazać ją w zupełnie nowej odsłonie. Owdowiała multimilionerka zapowiada wizytę w Oxfordzie, gdzie studiuje jej jedyny krewny. Jej przyjazd jest zbawieniem dla siostrzeńca, a także jego przyjaciela, gdyż tylko w czujnej obecności nobliwej damy przekroczyć próg kawalerskiego domu mogą prześliczne wybranki ich serc. By jednak móc w odpowiednio intymnej atmosferze obnażyć przed ukochanymi swoje uczucia, namawiają szkolnego kolegę, aby podjął się w tym czasie zabawiania staruszki. Kiedy jednak Kitty stoją już na progu akademika, okazuje się, że ciocia właśnie odwołała swoją wizytę. Przed powszechnym skandalem uchronić ich może tylko sprawnie przeprowadzona mistyfikacja, dla której Babbs musi wcielić się w rolę kochanej cioteczki. Niestety, ta konkretnie mistyfikacja do najsprawniejszych należeć nie będzie, szczególnie że na wdzięki ultrabogatej staruszki zagięło sobie parol kilku okolicznych dżentelmenów.

tekst: Brandon Thomas
przekład:
reżyseria: Andrzej Nejman

Obsada: Anna Cieślak/Katarzyna Glinka, Aldona Jankowska, Anna Karczmarczyk, Lucyna Malec, Marta Żmuda-Trzebiatowska, Andrzej Grabarczyk, Wincenty Grabarczyk, Kamil Kula, Michał Lewandowski, Michał Rolnicki, Grzegorz Wons

__

UWAGA - Z PRZYCZYN LICENCYJNYCH DOSTĘP DO TRANSMISJI OGRANICZONY ILOŚCIĄ WEJŚĆ!

OBSERWATOR
Teatr Korez, Katowice

Obserwator to sztuka komediowa. W przypadku komedii świat staje się radykalnie i brutalnie biało-czarny. Albo Szanowny Widz się śmieje (wtedy jest udana komedia), albo się nie śmieje (wtedy jest kompromitacja, hucpa i żądanie zwrotu forsy za bilety). Po swoich dotychczasowych doświadczeniach z Korezowymi Twórcami (nieprzypadkowo oba słowa wielką literą) mam przekonanie graniczące z pewnością, że owi Twórcy rozbawią Państwa do łez. Niemniej, jako skromny autor, chciałbym zwrócić uwagę na inną rzecz: otóż Obserwator nie powstał li tylko dla śmiechu. Tam jest dużo pytań o cenę sukcesu, o skrywane tajemnice, o granice prywatności i granice poświęcenia. Tam jest dużo pytań o nas samych, w coraz bardziej skołowanym i dziwnym świecie. Tam w ogóle jest dużo pytań i - jak sam tytuł zapowiada - obserwacji. Gdybym był copywriterem z agencji i miał wymyślić hasło reklamujące ten spektakl napisałbym tak: „Poobserwuj siebie samego!" Życzę cudownego wieczoru!
Bo przecież - i to też obserwacja - inne się w Korezie nie zdarzają!
(Tomasz Jachimek)

Prapremiera w ramach 14. Katowickiego Karnawału Komedii

tekst: Tomasz Jachimek
reżyseria: Hubert Bronicki, Mirosław Neinert

występują: Ewa Kubiak, Daria Polasik-Bułka, Piotr Bułka/Mateusz Znaniecki, Mirosław Neinert, Piotr Rybak oraz Sławomir Jastrzębski

__

POWRÓT TAMARY
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Warszawa
Cezary Tomaszewski wraca do jednego z najbardziej legendarnych przedstawień w historii Teatru Studio, wystawionej oryginalnie w 1990 roku Tamary. I odnajduje jej mroczną tajemnicę, ukrytą pod powierzchnią atrakcyjnej fabuły opowieść o narodzinach faszyzmu.
Rok 1919. Gabriele D'Annunzio wraz z weteranami pierwszej wojny światowej zajmuje Rijekę i na niewiele ponad rok powołuje niezależną Regencję Carnaro. Ten gest jest odpowiedzią na niezrealizowane aspiracje Włochów tego regionu, którzy wpuszczają poetę-żołnierza do miasta i nazywają go swoim Il Comendante. Wolne miasto Fiume staje się państwem, którego konstytucja zakłada organizację życia społecznego przez muzykę, dni rozpoczynają się odczytami poezji z balkonu, mieszkańcy sami siebie nazywają piratami, a co za tym idzie w modę wchodzą czarne koszule z trupimi czaszkami.
Rok 1927. Polska malarka Tamara Łempicka odwiedza D'Annunzia w jego posiadłości – Vittoriale degli Italiani – podarowanej mu przez Benito Mussoliniego. Prowadzący namiętną korespondencję z Tamarą poeta liczy na bliższe spotkanie. Jak dokumentuje jednak jedna z wielu kochanek Il Comendante - Aelis Mazoyer, Łempicka nie ulega zalotom artysty.
Rok 1990. W warszawskim teatrze Studio Waldemar Dąbrowski produkuje, a Maciej Wojtyszko reżyseruje pierwszy prawdziwie „kapitalistyczny" spektakl w Polsce. Tamara na podstawie dramatu Johna Krizanca staje się wydarzeniem dla aspirujących do miana elity mieszkańców Warszawy. Spektakl przyciąga swoją nieoczywistą formą – grany jest w całym teatrze, a widzowie mogą śledzić wybraną postać i jej losy. W ramach spektaklu przewidziana jest kolacja organizowana przez hotel Holiday Inn. Odbija się to na cenach biletów – gdyby spektakl odbywał się dziś, trzeba by było zapłacić za niego około 400 zł. W przedstawieniu kwestie dotyczące sentymentu, jakim bohaterowie obdarzają czasy Regencji Carnaro, a także wątki dotyczące rodzącego się faszyzmu włoskiego ustępują wątkom obyczajowym i sensacyjnym.
Rok 2020. Sto lat po zajęciu Rijeki i trzydzieści po premierze Tamary. W teatrze Studio powstaje spektakl w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego opierający się na fenomenie przedstawienia z 1990 roku i wydobywający z niego zaniechane wątki. Młody faszyzm lat 20. sąsiaduje tu bezpośrednio z młodym kapitalizmem lat 90.
tekst: Michał Buszewicz
reżyseria: Cezary Tomaszewski

występują: Dominika Biernat, Monika Obara, Sonia Roszczuk, Monika Świtaj, Marta Zięba, Marcin Pempuś, Jan Peszek, Filip Perkowski, Bartosz Porczyk, Mateusz Smoliński

Spektakl dla osób powyżej 16. roku życia

 

Agnieszka Rybicka
Materiał organizatora
29 stycznia 2021

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...