Kaszalot i inne

Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego

Święta wielkanocne za nami, czas więc wrócić do teatru. W białostockich placówkach duży wybór spektakli i wydarzeń kulturalnych.


„Kaszalot" reż. Anna Retoruk – Białostocki Teatr Lalek

22 kwietnia – godz. 9.00, 11.00
23 kwietnia – godz. 16.00
24 kwietnia – godz. 11.00
Kto robi teraz lalki własnoręcznie, z potrzeby serca? – to pytanie wielokrotnie powraca w spektaklu „Kaszalot". Jedną z osób, która ma serce do lalek jest z pewnością Marta Guśniowska, dramaturg Białostockiego Teatru Lalek i autorka tekstu „Kaszalot". Nie ukrywa, że sama robi lalki. Chciała wykonać lalkę lisa dla swojego partnera. Lis do końca nie wyszedł. Miał spiczasty ryjek, był brązowy i w dodatku wypełniony kaszą gryczaną. Istny Kaszalot – bohater owej sztuki.
Pewnego dnia Kaszalot obudził się z mnóstwem nurtujących pytań. Czy można nazywać się Kaszalotem, a nie należeć do ssaków tego gatunku? Czy można mieć spiczasty nosek i nie być podobnym do lisa? Czy słowne podobieństwo Kaszalota do kasztana jest wystarczające, aby poczuć się jak w rodzinie? Odpowiedzi poszukają widzowie spektaklu, który ma bardzo atrakcyjną warstwę scenograficzną oraz muzyczną. To idealna propozycja na rodzinne popołudniowe wyjścia do teatru z dziećmi.

Kaczmarski – Kwartet ProForma - Nie Teatr
22 kwietnia – godz. 20.00

Do szerszej świadomości słuchaczy przebili się dzięki współpracy z Kazikiem Staszewskim i ich wspólnej płycie "Wiwisekcja" z piosenkami autorstwa Taty Kazika, ale z pewnością nie wiecie, że Kwartet ProForma ma w swoim repertuarze ok. 250 piosenek autorstwa Jacka Kaczmarskiego oraz tria Kaczmarski - Gintrowski - Łapiński. Część tego obszernego repertuaru, m. in "Zbroję", "Obławę", "Mury", "Lekcję historii klasycznej", "Modlitwę o wschodzie słońca" czy "Wojnę postu z karnawałem". (materiały teatru)

„Kolacja na cztery ręce" reż. Piotr Dąbrowski – Nie Teatr
23 kwietnia – godz. 20.00

„Kolacja na cztery ręce" to historia muzyczno-kulinarnej konfrontacji dwóch najwybitniejszych muzyków baroku: Jana Sebastiana Bacha (Piotr Dąbrowski) i Fryderyka Haendla (Mirosław Zbrojewicz) w formie słodko-gorzko-kwaśnej komedii. To szczególne kulinarne i kulturalne wydarzenie będzie artystyczną ucztą także dla widza, zwłaszcza, że to kwietniowa premiera na scenie Nie Teatru. (materiały teatru)

Pocztówka ze Lwowa – Projekt Volodia
24 kwietnia – godz. 18.00
Piosenki uliczne czy tzw. "szemrane" tworzyły miejski folklor takich miast jak Lwów czy Warszawa. W Nie Teatrze usłyszeć je będzie można w znakomitym wykonaniu wrocławskiego Projektu Volodia.
Zespół Projekt Volodia powstał w 2007 roku. Jego pomysłodawca Janusz Kasprowicz- muzyk, aranżer, autor tekstów, zaprosił wrocławskich muzyków, grających na co dzień jazz, rock, flamenco, blues, piosenkę literacką. Przedstawił wizję zaaranżowania i wykonania utworów znanego barda i aktora Włodzimierza Wysockiego. Po pozytywnym i przychylnym przyjęciu przez odbiorców wydanej w 2011 r. pierwszej płyty live p.t. „Piosenki Włodzimierza Wysockiego" oraz sukcesach na koncertach w całym kraju, muzycy wydali jeszcze cztery płyty, m.in. w 2020 roku album p.t. „Pocztówka ze Lwowa", w którym sięgnęli do bardzo bogatego zbioru lwowskich piosenek, nie tylko z okresu 20-lecia międzywojennego, ale również tych napisanych w późniejszym czasie przez twórców, rodowitych lwowiaków – już na emigracji oraz w 2021 roku płytę „Projekt Volodia gra Grzesiuka". (materiały teatru)

„Mi estas Lidia" reż. Paula Czarnecka - Akademia Teatralna Warszawie Filia w Białymstoku (Teatr Szkolny im. Jana Wilkowskiego)
22 kwietnia – godz. 19.00
23, 24 kwietnia – godz. 18.00

"Lidia Zamenhof, wydawczyni, tłumaczka, najmłodsza córka Klary (Silbernik) i Ludwika Zamenhofa" – ta definicja encyklopedyczna jak nagrobek definiuje jej dokonania, a przecież wiadomo, że tam przecież żył kiedyś człowiek – postać zbudowana tak jak my, z myśli i ciała.

Spektakl "Mi estas Lidia" nie jest próbą biograficznego uchwycenia portretu Lidii Zamenhof, lecz dyskusją na temat idealizmu, procesu dojrzewania, determinacji, zasadności poświęcenia i ofiary. W onirycznej przestrzeni przypominającej ekspozycje zapomnianej wystawy Paula Czarnecka wskrzesza definicję, oddając Lidii głos, przywołując strzępki jej wspomnień, wchodząc z nią w nieustanny dyskurs.
Partnerzy projektu: Białostocki Ośrodek Kultury, Białostockie Towarzystwo Esperantystów
Spektakl zrealizowany w ramach stypendium "Twórcy Profesjonalni" Prezydenta Miasta Białegostoku oraz dofinansowaniu przyznanemu przez ZAiKS. (materiały ATB)

Prościej się nie da – koncert Patryka Ołdziejewskiego – kawiarnia BTL Lalki
23 kwietnia – godz. 20.00

Patryk Ołdziejewski – aktor z zawodu, reżyser z obserwacji, grajek z pasji, pieśniarz z przypadku i łakomczuch z miłości. Na co dzień aktor w Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku. W tzw. międzyczasie robi wszystko co może, aby upowszechniać, rozpowszechniać i spowszechniać kulturę związaną z teatrem, muzyką i słowem. Zapatrzony w abstrakcję tworzy i działa z przyjaciółmi w grupie Spider Demon Massacre. Razem z nimi prezentował projekt „(HashTak) Witkacy". Wieczny poszukiwacz kontaktu oraz bliskości z ludźmi i naturą.

- Tytuł koncertu nie jest przypadkowy – mówi Patryk Ołdziejewski. „Prościej się nie da" to zbiór muzycznych kawałków wynikających z obserwacji otaczających mnie ludzi, jak i samego siebie W tym roku będę obchodził 30 urodziny, więc postanowiłem zrobić sobie prezent i zebrać materiał, w którym zerknę na to pędzące życie z dystansem, humorem, czy delikatną nostalgią. W całej prostej tekstowej refleksji pomogli mi Krzysztof Puławski, Witkacy i momentami ja sam. Natomiast proste melodię zagrało życie i instrumenty, które znalazłem w domu. Tak więc będzie to sympatyczne i wygodne spotkanie analizujące moje i ... czasem Wasze życie. (materiały BTL Lalki)

"Ściana z widokiem" reż. Konrad Dworakowski Grupa Coincidentia – Uniwersyteckie Centrum Kultury
23, 24 kwietnia - godz. 18.00

Bliskość, czułość, obecność. Pojęcia tak ważne dla każdego z nas, niezbędne do budowania relacji i bezpiecznej wizji świata, w jednym krótkim momencie znalazły się w opresji. Ledwie zdołaliśmy je wypowiedzieć, polubić, a już tracimy je z oczu w wyniku zamknięcia i narastającej samotności. A może pustka, którą odczuwamy zawsze gdzieś w nas była, tylko teraz widzimy ją wyraźniej? W tej pustce szukamy nowych pojęć, inne redefiniujemy. W spektaklu "Ściana z widokiem" artyści próbują to zrobić za pomocą metafory, w przekonaniu, że tylko ona pozwoli nam lepiej świat zrozumieć. Posługując się materiałami z warsztatów twórczych z dziećmi i młodzieżą tworzą model, który w poetycki sposób przymierzają do rzeczywistości postrzeganych w skali mikro i makro.

Świat Kuby, głównego bohatera spektaklu jest kosmosem, który można zamknąć w małym akwarium, a zarazem nie mieści się w wyobrażalnych granicach. Samotność jest jednocześnie samotnością jednego dziecka i samotnością nas wszystkich. Wraz z bohaterem szukamy antidotum na tę pustkę. W wyobrażonym świecie może być nim spotkanie. Płynącą z niego przyjemność i radość wyrazić można poprzez sztukę. Sztuka jest dla artystów drzwiami, które próbują stworzyć na symbolicznej ścianie. Bruno Schulz pisał w "Samotności": "Nie ma pokoju tak zamurowanego, żeby się na takie drzwi zaufane nie otwierał". Z udziałem widzów spektaklu aktorzy spróbują takie drzwi "zainsynuować", zadając pytanie, nie tyle o to, co za nimi jest, ale jak do nich dojść. (materiały Grupy Coincidentia)

Wstęp na spektakl bezpłatny. Obowiązują rezerwacje. Aby dokonać rezerwacji, należy przesłać swoje imię i nazwisko na adres rezerwacje@uwb.edu.pl, wpisując "Ściana z widokiem" w tytule maila oraz podając wybrany termin. Rezerwacja jest ważna po otrzymaniu potwierdzenia. Spektakl dla widzów powyżej 12. roku życia.

Anna Dycha
Dziennik Teatralny Białystok
22 kwietnia 2022

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia