Katowice sprzyjają młodym reżyserom

rozmowa z Krystyną Siejną

Jestem ciekawa, jak rozwinęła się zwyciężczyni ubiegłorocznej edycji Iwona Kempa, która w tym roku pokaże nam spektakl mistrzowski "Rozmowy poufne". Z ciekawością również obejrzę spektakl Grzegorza Kempinsky\'ego, gdyż zaistnieje on w otoczeniu innych spektakli konkursowych, które nieco zmieniają optykę patrzenia. W wywiadzie dla Dziennika Teatralnego mówi Kraystyna Siejna - wiceprezydent Katowic

Marta Odziomek: Od jak dawna miasto Katowice organizuje festiwal „Interpretacje”?

Krystyna Siejna: Od początku finansujemy i organizujemy cały festiwal, albowiem – niech przypomnę – to właśnie Urząd Miasta Katowice wymyślił ideę festiwalu, organizował go i w całości finansował. To doprawdy ewenement, żeby tak duży festiwal kulturalny był niemal w całości finansowany przez samorząd terytorialny. Od kilku edycji festiwal współfinansuje również Ministerstwo Kultury i Edukacji Narodowej.

M. O.: Czy formuła „Interpretacji” pozostaje niezmienna?

K. S.: Co roku powinny być proponowane nowe pomysły, które odświeżyłyby festiwal. W tym roku nowym pomysłem jest przede wszystkim podwójna prezentacja każdego spektaklu. Nowością jest również fakt, iż Teatr Śląski od tej edycji staje się współorganizatorem festiwalu. Kolejnym nowością jest tzw. dzika karta, czyli dopuszczenie do konkursu reżyserów spektaklu z województwa śląskiego. Kartę przyznają dziennikarze z województwa śląskiego. W tym roku jest to spektakl Teatru Śląskiego – „Zdobycie bieguna południowego” w reżyserii Grzegorza Kempinsky’ego.  

M. O.: Na jakie trudności napotyka miasto organizując tak duży festiwal?

K. S.:
Największą sztuką jest powołanie odpowiedniego i odpowiedzialnego dyrektora artystycznego, który w całości udźwignie ciężar artystycznej strony festiwalu. Do jego zadań należy przegląd spektakli, które spełniają wymogi regulaminowe i zaproponować gronu organizacyjnemu te, które jego zdaniem zasługują na udział w konkursie o Laur Konrada – nagrodę główną „Interpretacji”. Dyrektor artystyczny jest głównym kreatorem festiwalu i to na nim spoczywa obowiązek poprowadzenia i pomyślnego doprowadzenia tej imprezy do końca. 
Trudności bywają również z techniczną stroną zapraszanego spektaklu – trzeba zawsze uzgodnić czy rozważane przedstawienie można przenieść na scenę Teatru Śląskiego lub - jak w przypadku obecnej edycji - do studia telewizyjnego TVP Katowice. Czasem spektaklu nie da się dostosować do naszych warunków i niestety – mimo dobrej oceny - musimy z niego rezygnować.

M. O.: Dlaczego warto wspomagać festiwale teatralne? Czym takie wydarzenie jest dla miasta, co Katowice zyskują dzięki „Interpretacjom”?

K. S.:
Festiwal to moment kumulacji wszystkich najlepszych dzieł z całej z Polski pod jakimś względem. W przypadku „Interpretacji” będą to spektakle wyróżniające się oryginalną reżyserią i kreują najwyższy poziom sztuki. Co zatem zyskuje miasto łożąc na taki festiwal? Po pierwsze – staje się mecenasem sztuki, w tym wypadku sztuki teatralnej. Po drugie, wokół festiwalu toczy się zwykle wiele imprez towarzyszących, w których uczestniczy mnóstwo ludzi. Festiwal jest zatem sposobem na promocję miasta wśród odbiorców - widzów, uczestników festiwalu. Wieść, że Katowice sprzyjają młodym reżyserom, przekracza granice naszego regionu i niesie się po całym kraju.  

M. O.: Czy będzie Pani również widzem na festiwalu? 

K.S.:
Tak, mam zamiar wybrać się na kilka spektakli. Jestem ciekawa, jak rozwinęła się zwyciężczyni ubiegłorocznej edycji Iwona Kempa, która w tym roku pokaże nam spektakl mistrzowski „Rozmowy poufne”. Z ciekawością również obejrzę spektakl Grzegorza Kempinsky’ego, gdyż zaistnieje on w otoczeniu innych spektakli konkursowych, które nieco zmieniają optykę patrzenia. Zastanawiam się również, jak będą odebrane spektakle w studiu telewizyjnym: „Odpoczywanie” w reżyserii Pawła Passiniego oraz „Diamenty to węgiel, który wziął się do roboty” w reżyserii Moniki Strzępki. 

M. O.: Dziękuję bardzo za rozmowę. 

Marta Odziomek
Dziennik Teatralny Katowice - Gazeta Festiwalowa
9 marca 2009
Portrety
Krystyna Siejna

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...