Kit

"Polowanie na łosia" - reż.Igor Gorzkowski - Teatr Narodowy w Warszawie

Biedny Konrad. Kiedy zdobył się już na odwagę, oświadczył się, kupił pierścionek, zgodził się spotkać teściów, ukochana Eliza okazuje się nagle morderczynią. A co gorsza - morderczynią feministką o grafomańskich skłonnościach.

\'Polowanie na łosia\' Michała Walczaka to kolejny pisany \'ze środka\' (niemal wcieleniowy) tekst o kryzysie męskości, kobiecości, wszelkich wzorców rodziny czy związku. Nic się już nie zgadza. Teściowie kompromitują się na zapoznawczym wieczorku bardziej niż młodzi, w szafie gnije trup \'byłego\' Elizy, dziewczyna ma dość swego miłego, ale do ołtarza zaciągnie go choćby z nożem przy krtani. Biedny Konrad. I jeszcze ten teść ubek. Walczak świetnie pokazywał dotąd dezorientację pokolenia 30-latków przedzierających się przez gąszcz sprzecznych oczekiwań. W \'Polowaniu...\' dodał jednak niespodziewanie wątek historiozoficzny, rozliczenie ze zbrodniami PRL, tajne służby, morderstwa, zdrady, zagadki kryminalne. W usta Elizy włożył strzępki teorii antropologicznych i żałosne manifesty \'kobiecości\'. Z głównego bohatera zrobił niewinną ofiarę doprowadzoną do granic wytrzymałości przez ukochaną, jej rodzinkę i jej byłego psychoterapeutę. Ofiarę, która do tego nie jest zdolna działać inaczej niż zgodnie ze schematami - czy to tymi odkrytymi przez Junga, czy tymi stosowanymi przez UB. W zapętlonej sztuce znika lekkość komedii (\'Polowanie...\' mogłoby być polskim \'Poznaj moich rodziców\'), a wszelkie pokoleniowe diagnozy rozmywają się w spiętrzonych wątkach. Zostaje trup łosia.
(ml)

Joanna Derkaczew
Gazeta Wyborcza- dodaek Wysokie Obcasy
11 maja 2009

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...