Kochanek na celowniku

"Polowanie na łosia" - reż: Igor Gorzkowski - Teatr Narodowy w Warszawie

Po tej premierze możemy się spodziewać sporej dawki czarnego humoru. Komizm będzie mieszał się z tragedią. A wszystko po to, by pokazać, że nie musimy traktować rzeczywistości zbyt serio. W życiu przydaje się dystans i ironia.

Główni bohaterowie „Polowania na łosia“ – Eliza (Kinga Ilgner) i Konrad (Bartłomiej Bobrowski) – szykują się na pierwsze spotkanie z rodzicami dziewczyny, podczas którego młodzi chcą ogłosić swoje zaręczyny. Wcześniej niespodziewanie zjawia się były kochanek Elizy – Jarosław Past. Po gwałtownej kłótni ranny i nieprzytomny Past zostaje schowany przez Elizę i Konrada do szafy. Tymczasem rodzice już dzwonią do drzwi...

– Dramat Michała Walczaka i mój spektakl wychodzą od bardzo realistycznej sytuacji. Młodzi szykują się do spotkania z rodzicami. Ale bieg wydarzeń zostaje przerwany, a przedstawienie odchodzi od realizmu w kierunku historii bardziej metaforycznej – mówi reżyser Igor Gorzkowski. 

Skąd tytuł „Polowanie na łosia“? Para głównych bohaterów wielokrotnie próbuje zabić Pasta. On jest celem polowania. 

– Myślę, że nie ma większej fajtłapy wśród zwierząt niż łoś – dodaje Igor Gorzkowski.

Oryginalny tekst dramatu zmieniał się podczas prób, a także konsultacji z autorem.

– Michał Walczak ma specyficzny styl i subiektywny sposób postrzegania świata. Ta komedia jest silnie nacechowana jego widzeniem rzeczywistości – wyjaśnia reżyser. – Wspólnie z aktorami wziąłem ten tekst na warsztat, dokładając swoje obserwacje. Ale staraliśmy się nie przesłonić pierwotnej idei.

Igor Gorzkowski po raz pierwszy reżyseruje na scenie narodowej. „Polowanie na łosia“ to także jego debiut w teatrze instytucjonalnym. Reżyser i dramaturg, absolwent wydziałów Resocjalizacji UW i Wiedzy o Teatrze AT od kilkunastu lat tworzy spektakle Studia Teatralnego Koło. Nie chce przeceniać znaczenia debiutu w Narodowym. – Ta praca nie różni się zasadniczo od tego, co robiłem wcześniej – mówi. – Inny jest zespół realizatorów, ale tak jest przy każdej premierze.

Julia Rzemek
Zycie Warszawy
17 kwietnia 2009

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia