Kolada w Szkole Laboratorium Dramatu

poprowadzi klasę mistrzowską w Szkole Laboratorium Dramatu

Nikołaj Kolada, jeden z najwybitniejszych współczesnych rosyjskich dramatopisarzy, autor Merylin Mongoł i Martwej królewny, poprowadzi w dniach 9-13 marca klasę mistrzowską w Szkole Laboratorium Dramatu przy ul. Olesińskiej w Warszawie.

Będą to pięciodniowe praktyczne warsztaty, rozwijające umiejętności dramaturgiczne. W czwartek 12 marca w Laboratorium Dramatu odbędzie się otwarte spotkanie z Nikołajem Koladą, poświęcone jego twórczości. Wieczór rozpocznie o godz. 18 projekcja telewizyjnej realizacji jego sztuki Merylin Mongoł w reż. Izabelli Cywińskiej (2002), w której wystąpili Agnieszka Krukówna, Kinga Preis, Adam Woronowicz i Przemysław Bluszcz. Po projekcji rozmowa z autorem i dyskusja z udziałem publiczności.

Kolada jest kolejnym dramatopisarzem, który na zaproszenie Szkoły Laboratorium Dramatu prowadzi w Warszawie warsztaty z pisania dla teatru. W grudniu ubiegłego roku podobny warsztat z grupą studentów Szkoły i młodych dramatopisarzy poprowadził wybitny brytyjski dramatopisarz Mark Ravenhill, autor Shopping and fucking i Polaroidów. Były to praktyczne ćwiczenia ze struktury dramatu i procesu pisania.

***
Nikołaj Kolada (1957) to obok Antona Czechowa najczęściej dzisiaj grany w Rosji dramaturg. Mieszka i pracuje w Jekaterynburgu na Uralu, na granicy Europy i Azji, gdzie prowadzi własny Kolyada – Teatr.

Zaczynał karierę na przełomie lat 70. i 80. jako aktor w teatrze w Swierdłowsku (obecnie Jekaterynburg). Wyrzucony z pracy, dostał się na studia w Instytucie Literackim im Gorkiego w Moskwie. Rozgłos przyniosła mu debiutancka sztuka Gra w fanty (1986), którą wystawiło 90 teatrów w Rosji i zagranicą. Napisał od tego czasu ponad 80 sztuk i całych cykli dramatów (Chruszczowka). Jego utwory tłumaczone były na kilkanaście języków, najwięcej na niemiecki i angielski. Grane były m.in. Niemczech, USA, Kanadzie, Australii. W Polsce najczęściej wystawiana była Merylin Mongoł, którą dla Teatru TV wyreżyserowała Izabella Cywińska (2002). Zrealizowano też Martwą królewnę, Gąskę i Procę.

Kolada pisze przede wszystkim o rosyjskiej prowincji, o ludziach wykluczonych ze społeczeństwa, alkoholikach, narkomanach, bezdomnych. Jego bohaterowie to współcześni „skrzywdzeni i poniżeni” z powieści Dostojewskiego. „Płaczę wraz z nimi i wraz z nimi pragnę, by zło zostało ukarane, a na bagnie zakwitł kwiat” - mówił dramatopisarz w wywiadzie, który dla „Gazety Wyborczej” przeprowadziła w 2004 roku Anna Żebrowska.

W Instytucie Teatralnym w Jekaterynburgu Kolada prowadzi od lat 90. seminarium dramaturgiczne, które ukończyło wielu znanych rosyjskich dramatopisarzy, m.in. Oleg Bogajew (Rosyjska poczta ludowa), Wasilij Sigariew (Plastelina, Czarne mleko), Tatiana Fiłatowa, Nadieżda Kołtyszewa, Natalia Małyszenko, Olga Bieriesniewa, Anny Bogaczowa.
Kolada jest także redaktorem miesięcznika literackiego „Ural”. W swoim teatrze obok sztuk współczesnych wystawia klasykę, na festiwalu Dialog we Wrocławiu w 2007 roku prezentował swoją inscenizację Rewizora. Wcześniej w 2003 roku w Gdańsku podczas przeglądu Saisson Russe w Teatrze Wybrzeże pokazywał sztukę Konstantina Kostienki Klaustrofobia w swojej reżyserii.

Więcej o Koladzie: http://kolyada.ur.ru/ (strona w j. rosyjskim)

Szymon Majewski
materiały Laboratorium
3 marca 2009

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia