Komediowa dawka angielskiego socjalu

"Ryzykowna forsa" - reż. Paweł Pitera - Teatr Bagatela

„Ryzykowna forsa" spektakl, który dołączył do repertuaru Teatru Bagateli pod koniec 2018 roku to adaptacja tekstu dramatopisarza Michała Cooney'a. Wyreżyserowania sztuki dokonał Paweł Pitera.

W dziele prezentowanym przez znakomitą obsadę : Krzysztof Bochenek, Adam Szarek, Urszula Grabowska, Lidia Olszak, Michał Kościuk, Marek Kałużyński, Przemysław Branny, Tomasz Lipiński, Paweł Sanakiewicz, Piotr Różański, Małgorzata Piskorz, Izabela Kubrak, Sławomir Sośnierz, Piotr Urbaniak, Marek Bogucki, Jakub Bohosiewicz, Katarzyna Litwin, Ewa Mitoń, Kamila Pieńkos, Aleksandra Chapko, Natalia Hodurek, nie brak angielskiego humoru, który utrzymuje uśmiech na twarzy widza podczas całej akcji.

Eric Swan (Adam Szarek) dzięki umiejętności oszustwa nie narzeka na swoje bezrobocie. Przebiegłość myślenia pozwala mu odbierać zasiłki ze skarbu państwa wykorzystując przy tym nie tylko tożsamość byłego mieszkańca domu Pana Thomsona, lecz także obecnych domowników. Beztroskie życie bohatera ulega komplikacji, gdy do mieszkania wkracza urzędnik biura opieki społecznej, Pan Jenkins (Tomasz Lipiński). Jenkins przychodzi z całą dokumentacją zaciągniętych zasiłków by spotkać się z Thomsonem i Ericem, który musi poświadczyć własnoręcznym podpisem szereg chorób Thomsona. Problem pojawia się więc w znalezieniu osoby, która podszyje się za Erica. Nieoczekiwana wizyta urzędnika staje się początkiem komedii, w której bohaterowie staną w obliczu kłamstw. Wraz z pojawieniem się nowej postaci widz musi skupić uwagę na jej nowej przyszywanej osobowości w celu zrozumienia następstwa farsy. Skupienie i uśmiech są nieodłącznymi elementami, które towarzyszą publiczności.

Jak postaciom uda się wyjsć z niekończących się intryg? Czym skutkuje piętno ryzyka, którego podejmuje się gospodarz? Jak Eric Swan poradzi sobie z następującymi utrudnieniami pobierania socjałów?

Dawka śmiechu, to z pewnością zasługa Adama Szarka, który świetnie sprawdził się w roli sprytnego Erica Swana. Postać została przez niego barwnie udekorowana, a sposób wypowiadanego tekstu witał się z zachwytem publiczności. W tej kwestii można było liczyć również na grającego Jenkinsa, Tomasza Lipińskiego. Tu nie tylko wypowiedzi miały pozytywny odbiór widowni, lecz także jego niezwykła aparycja w ostatniej scenie spektaklu.

Nie można też zapomnieć o efektownym zjawisku obracania oczami przez Marka Boguckiego, grającego pracownika zakładu pogrzebowego, który nadał tym elementem rozbawiający do łez komizm swojej postaci.

Reżyser pokazuje w swojej aranżacji mikrokosmos człowieka, który pomimo braku pracy jest w stanie utrzymać swoje życie finansowe za pomocą pobieranych świadczeń. To satyryczne ucieleśnienie angielskiego systemu socjalnego. Dzięki uniwersalnemu przekazowi spektakl porusza zarówno młodszą jak i starszą część widowni.

Wiktoria Wereszyńska
Dziennik Teatralny Kraków
23 sierpnia 2019
Portrety
Paweł Pitera

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...