Konfrontacje mistrzów rozpoczęte

25. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Lalkarskiej

"Czarnoksiężnik z krainy Oz\'" bielskiego Teatru banialuka otworzył dziś 25. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Lalkarskiej. Ponieważ jest to jubileuszowy Konkurs otwarciu towarzyszyło odczytanie listu z Ministerstwa Kultury

Wszystkim dobrze znana historia, należąca do klasyki literatury dziecięcej, autorstwa L. Franka Bauma, opowiada o przyjaźni oraz złudności pozorów. Teatr Lalek Banialuka odświeża i unowocześnia przygody Dorotki, wypełniając spektakl bogactwem środków teatralnych, multimediami, bajkowymi i nowoczesnymi kostiumami, porywającą muzyką oraz pomysłową scenografią dzięki czemu staje się interesującym widowiskiem. Aktorzy w żywym planie i lalki kreują świat z pogranicza magii i cyrku.

Na małej scenie Teatru Polskiego odbył się spektakl Grodno Regional Puppet Theatre z Białorusi. Karciany stolik to stał się przestrzenią gry i w tej ciekawej przestrzeni scenicznej odegrał ‘’Damę Pikową’’ Puszkina/Czajkowskiego. Białoruscy artyści odwołują się do Puszkina i Czajkowskiego, ukazują i podkreślają przede wszystkim różnice, pomiędzy ich wersjami. Mistrzów odgrywają aktorzy, przerysowują ich cechy, pokazują ich sprzeczne interesy. Bohaterowie utworu również są wyśmiewani, a szczególnie konwencja operowa. W tle słychać puszczane z taśmy operowe arie, wykonywane przez komicznie wyginające się lalki. A dramatyczny skok z mostu, zakończony absurdalnym lądowaniem w gondoli może tylko rozbawić.Doskonała animacja lalek i interesujący pomysł. Grodno Regional Puppet Theatre przedstawiło tradycyjny spektakl lalkowy na mistrzowskim poziomie.

Kolejnym spektaklem był ‘’Krabat’’ odgrywany przez igurentheater Wilde & Vogel / Florian Feisel / Grupa Coinsidentia, czyli Niemcy/Polska. Mroczne, baśniowe, czasem okrutne przedstawienie na pograniczu jawy i snu, inspirowane niemiecką legendą. Głównym bohaterem jest sierota wojenna, która szuka schronienia w młynie, u jedenastu młynarczyków i ich Mistrza. W młynie odbywają się ciemne praktyki, czarna magia, wszystkiemu towarzyszy atmosfera tajemnicy. Ostatecznie moc czarnej magii Krabat łamie dzięki miłości do dziewczyny. Historię na scenie opowiada pięć osób, kilkadziesiąt ożywianych form oraz grana na żywo muzyka.

Pierwszemu dniu festiwalu towarzyszyły również warsztaty teatralne prowadzone przez Theater des Lachens z Frankfurtu oraz wernisaż wystawy: Alexander A. Łabiniec ‘’Teatr mój widzę’’, będący prezentacją lalek i scenografii jednego z najwybitniejszych scenografów polskich. Był on artystą malarzem, reżyserem i scenografem, wykładowcą akademickim, przez 55 lat związanym z Banialuką. Był współtwórcą artystycznej formuły sceny jako teatru plastycznego i współautorem jej sukcesów w Polsce i za granicą. Zmarł w 2010 roku.  

"Mszę insurekcyjną z marszem pogrzebowym dla zgniłej idei" przedstawił Bread and Puppet Theatre prezentując tym samym jeden ze swoich najsłynniejszych spektakli. Przedstawienie grane w różnych krajach, za każdym razem opowiada o czymś innym. Teatr Lalek Banialuka na potrzeby jubileuszowej edycji organizowanego przez siebie festiwalu zainicjował powstanie specjalnej wersji tego spektaklu. Zaangażowani zostali studenci wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Akademii Sztuk Pięknych.

Do środy zobaczymy w trakcie Festiwaluu aż30 przedstawień, w tym 22 konkursowe z 28 teatrów. Do Bielska-Białej przyjechały teatry lalek z 18 krajów. Program tegorocznej, jubileuszowej edycji nawiązuje do tradycji bielskiej imprezy, która jest miejscem konfrontacji mistrzów lalkarstwa. Wystąpią teatry prezentujące tradycyjną sztukę lalkarską oraz te, skłaniające się do innowacyjnych rozwiązań i ekperymentów scenicznych.

Ewelina Golba
Dziennik Teatralny
26 maja 2012

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia