KONiec KON-tekstów

5. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Współczesnych dla Dzieci i Młodzieży Kon-Tekst

W sobotę, 19 listopada dobiegł końca V Międzynarodowy Festiwal Sztuk Współczesnych dla Dzieci i Młodzieży. Podczas sześciu dni festiwalowych zaprezentowano aż 18 spektakli konkursowych, w tym z Kanady, Czech, Słowacji, Niemiec, Rosji i z Polski

Artyści kolejny raz udowodnili, że teatr dla najmłodszych i tych nieco starszych z roku na rok rozwija się, nabiera tempa i rozkwita bogactwem form. Ogromna sprawność, energia bijąca ze sceny oraz multizadaniowość aktora to tylko niektóre z jego atutów. Nikogo już nie zdziwi sformułowanie, że aktualny teatr animacji jest zupełnie różny od niegdysiejszego teatru lalkowo-kukiełkowego – stał się „teatrem ożywień”, będąc ważnym głosem we współczesnym świecie teatralnym.

Jury w składzie:

przewodnicząca - Julia Skuratova, członkowie - Robert Jarosz, Martynas Petrikas, Paweł Szkotak, Paweł Sztarbowski oraz sekretarz - Katarzyna Grajewska, przyznało:

dwa równorzędne I miejsca za spektakle: „Żywoty świętych osiedlowych” reż. Agata Kucińska, Teatr Ad Spectatores, Wrocław oraz „Alicja?” reż. Marcin Bikowski, Teatr Malabar Hotel, Warszawa,

nagrodę za kunszt animacji, urodę plastyczną lalek i pokonanie siły ciążenia dla spektaklu „Kleist – traktat o marionetce” reż. Frank Soehnle, Theater Des Lachens, Frankfurt, Niemcy,

nagrodę za najciekawsza sztukę dla dzieci i młodzieży dla spektaklu „Janosik. Naprawdę prawdziwa historia” reż. Michał Walczak, Teatr Lalka w Warszawie.

nagrodę za rozbudzanie wrażliwości dziecka w spektaklu „Świat Garmanna” reż. Ewa Piotrowska, Teatr Baj, Warszawa. 

Swój głos w ocenie festiwalowych spektakli miało też jury młodzieżowe, które postanowiło wyrazić swe uznanie dla następujących sztuk teatralnych:

I nagroda za stworzenie sztuki zmuszającej widza do twórczego myślenia, za perfekcjonizm wykorzystywanych działań, ich synchronizację oraz precyzyjność pracy aktorsko-animatorskiej dla spektaklu „Bruno Schulz – historia występnej wyobraźni” reż. Konrad Dworakowski, Teatr Lalki i Aktora "Pinokio" w Łodzi, 

Wyróżnienie za precyzję animowania lalek oraz wykreowania ich indywidualnego osobowości za sprawą doskonałego warsztatu jednego animatora-aktora dla spektaklu „Żywoty Świętych osiedlowych” reż. Agata Kucińska, Teatr Ad Spectatores, Wrocław,

Wyróżnienie za umiejętność ożywienia skostniałego wizerunku Juliusza Słowackiego przy użyciu niekonwencjonalnych środków przekazu wspaniale oddających specyfikę czasów nam współczesnych dla spektaklu „Sło” reż. Jan Peszek, Wrocławski Teatr Lalek,

Dyplom specjalny za pozyskanie zaufania najmłodszych widzów i oczarowanie ich wyobraźni za pomocą doskonałego ogrania prostych elementów scenograficznych dla spektaklu „Calineczka” reż. Konrada Dworakowskiego, Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu.

Zamknięcie festiwalu Kon-Teksty połączono z finałem IV edycji projektu szkolnego „Potyczki Teatralne”. Młodzi adepci teatru zostali nagrodzeni za swoją pracę. Przedstawienia były podsumowaniem wszystkich działań szkół mających początek we wrześniu 2010r., a tematyką nawiązywały do hasła przewodniego - „Rytmy miasta”.

Za owocne zmierzenie się z jakże trudną materią teatralną zostali nagrodzeni:

I miejsce – Gimnazjum Dwujęzyczne i I LO z ZSO nr 1 w Poznaniu
II miejsce – równorzędnie Gimnazjum nr 68 i XX LO w Poznaniu
III miejsce - XXV LO w Poznaniu


Niedocenionym tegorocznego festiwalu w mej opinii jest spektakl „Pani Koch” w reż. Anny Rozmianiec, który nie znalazł swego miejsca w werdyktach obu jury.

Kon-teksty potwierdziły znakomitą kondycję polskiego teatru dla dzieci i młodzieży w odniesieniu do sztuk zagranicznych, stawiając znak równości pomiędzy. Podkreśliły, że o sztuce dla najmłodszych trzeba rozmawiać oraz trzeba ją tworzyć, ponieważ jest ważną materią zarówno w rozwoju wrażliwości jak i estetyki dziecka.

Kon-teksty miały moc przebicia, sprowokowały do dalszej rozmowy o kierunku rozwoju teatru dla najmłodszych, balansie pomiędzy dramaturgią współczesną a klasyką oraz innowacyjnych formach przekazu.

Pawel Wrona
Dziennik Teatralny Poznań
23 listopada 2011

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...