"Kontakt" z nagrodami

21. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt

- W tym roku wybór był szczególnie trudny, ponieważ zaprezentowano wiele przedstawień o podobnym poziomie. Nie było wśród nich żadnego przeboju, który przewyższałby całą resztę - twierdzi Beata Guczalska, która wspólnie z Arthurem Sonnenem i Ramuną Marcinkeviciute zasiadała w tegorocznym jury. - Wszystkie trzy przedstawienia, które nagrodziliśmy, dotykają bardzo ważnych problemów społecznych współczesności. Niosą w sobie podobny zestaw napięć i emocji.

Główna nagroda Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego "Kontakt" powędrowała w tym roku do Teatre Ro z Rotterdamu za spektakl "Pogorzelisko" [na zdjęciu] w reżyserii Alize Zandwijk. Sztuka opowiada historię Janinę i Simon. Oboje po śmierci swojej matki, aby spełnić jej ostatnią wolę, wyruszają w poszukiwanie ojca oraz brata, o którego istnieniu nie mieli pojęcia. Dlaczego akurat ta sztuka otrzymała pierwszą nagrodę festiwalu?

- Przeniesienie na scenę tej prostej, a jednocześnie poruszającej historii było niezwykle trudne - uważa Beata Guczalska. - Wydaje nam się, że reżyserka spektaklu, Alize Zandwijk, znalazła odpowiednią formułę, która sprawiła, że opowieść nie stała się ani zbyt sentymentalna, ani zbyt oczywista. Zandwijk udało się utrzymać jej poetyckość i niejednoznaczność. I to nam się szczególnie spodobało.

Drugą nagrodę festiwalu przyznano niemieckiemu Ballhaus Naunynstrasse za "Wściekłą krew" Nurkana Erpulata. I nie były to jedyne laury, które powędrowały do Berlina. Jury uhonorowało również Sesede Terziyan, która wcieliła się w tym spektaklu w rolę nauczycielki, nagrodą za najlepszą rolę żeńską.

Trzecia nagroda została w Polsce. Trafiła do warszawskiego Teatr Dramatycznego za spektakl "W imię Jakuba S.", który wyreżyserowała Monika Strzępka. Dodatkowo grającego w nim Krzysztofa Dracza uhonorowano laurem dla najlepszego aktora festiwalu.

Najlepszym reżyserem uznano Oskarasa Korsunovasa (spektakl "Na dnie"), najlepszym młodym twórcą został David Schwartz ("Rumunio, pocałuj mnie"), a wyróżnienie dziennikarzy zdobyło "Czarne mleko" Teatru Nowego w reżyserii wielokrotnie nagradzanego podczas "Kontaktu" Alvisa Hermanisa. Z kolei laur za najlepszą oprawę dźwiękową powędrował do Teatru Polskiego za "Utwór o matce i ojczyźnie".

***

Czytelnicy "Nowości" wybrali

Przez cały czas trwania "Kontaktu" na najlepszy spektakl mogli głosować również Czytelnicy "Nowości". Choć walka była zacięta to ostatecznie po Złotą Karetę sięgnął The Corn Exchange z Dublina, który zaprezentował w Toruniu "Walecznego człowieka".

Tomasz Bielicki
Nowości
29 maja 2012

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia