Kozak remiksuje Bela

"Moje własne interviewFanny Panda" na finał RE//MIX

KOMUNA//WARSZAWA w ramach FINAŁU RE//MIX zaprasza na premierowy spektakl odnoszące się do twórczości francuskiego choreografa Jerôme'a Bela. 23-24 listopada Edyta Kozak, tancerka, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł zaprezentuje RE//MIX pt. "Moje własne interviewFanny Panda".

Francuski choreograf Jérôme Bel, zwany również filozofem tańca, po raz czwarty był głównym gościem festiwalu, którego pomysłodawczynią i dyrektorem artystycznym jest Edyta Kozak. W swojej twórczości Bel traktuje teatr jako fenomen społeczny. Wypracowanie ruchu do perfekcji nie leży w polu jego zainteresowań. Ciało jest dla niego polem, w którym ścierają się siły społeczne, polityczne i estetyczne.

Moje własne interviewFanny Panda

E.K. Dlaczego wybrałaś na RE//MIX Jérôme'a Bela?

F.P. Coraz bardziej interesuje mnie sam człowiek, artysta - coraz mniej jego praca. Bel jest dla mnie niekomfortowy, podniecający, kontrolowanie nieobliczalny, prawie każda jego praca wywołuje u mnie tę samą reakcję "You bastard", zastawia sidła w miejscach, w których wydaje się, że nic już nie można upolować... Chcę pofantazjować z kimś, o kimś, kto mnie tyle lat trzyma w napięciu.

E.K. Co cię interesuje w pracach J.B.?

F.P. To, co mnie szczególnie interesuje, to fenomen powstawania narracji. Pomimo że sam Bel ucieka od opowiadania historii, to ją tworzy, i mimo że świadomie jej unika - to ona rozsadza jego spektakle. Sztuka bardzo się skompresowała, muzyka - ruch - światło - technologia - filozofia - psychologia stała się jednym. Bel jest mistrzem tej kompresji. Tzw. story telling w świecie tańca uważane są za coś gorszego, a ja myślę, że mają niezwykłą moc i dużą siłę oddziaływania na widza. W tragikomedii, którą tworzy Bel, potrzebny jest kozioł ofiarny, u niego kozłem jest widownia. Łapie ją w pułapkę, obdzierając z czarnych myśli, głupoty, dąży do wyrwania jej z wygodnickiego znieczulenia emocjonalnego

E.K. Czy macie jakieś punkty wspólne?

F.P. Niewiele, ale coś się znajdzie: chcemy być sławni i bogaci - choć on już jest; nie tworzymy nowej choreografii, ale jej kontekst; nie używamy, bo nie znosimy tzw. nowych technologii; byliśmy w mistycznym miejscu narodzin sztuki tańca - Czidambaram w Indiach; uwikłania polityczne i społeczne na pierwszy rzut oka są nam obce, są tymczasowe i mówią o pewnym okresie, wycinku życia, nas interesuje najpierw człowiek; doświadczenie rodzica - i on, i ja mamy córki; starting point/pozycja wyjściowa do poszukiwania tańca: prawie w tym samym czasie zrezygnowaliśmy z tego, czym się zajmowaliśmy byliśmy przecież tancerzami.

E.K. A co dzieli?

F.P. Wielkość budżetów; geograficzne i kulturowe uwarunkowania: on z racjonalnej Francji, ja z narodu opanowanego przez emocje, kompleksy i ambicje ; no i starting point/pozycja wyjściowa do poszukiwania tańca: on był słabym tancerzem, ja byłam utalentowaną solistką - ciekawi mnie, co nas pierwotnie zmotywowało do rezygnacji z tego, czym się zajmowaliśmy mnie z pozycji baleriny, jego z pozycji tancerza grupowego.

E.K. Kim jest Fanny Panda w twojej pracy?

F.P. Spektakl Jérôme Bel wyniósł go do sławy - dlaczego? Nie dlatego że tancerz oddawał mocz na scenie, ale dlatego, że w tytule jest jego imię i nazwisko, dzięki czemu wszyscy go zapamiętali . Jest mistrzem PR. Tak naprawdę to możliwość przyjrzenia się sobie jako Fanny Pandzie, która zrodziła się w okresie szczególnym dla mojej intuicji i rozwoju. Chcę wrócić do tego okresu, ale nie poprzez powrót do przeszłości, tylko przez wewnętrzny stan otwartości na intuicję i kreatywność, które pamiętam z tego okresu.

E.K. O czym będzie twój RE//MIX ?

F.P. Dla mnie to będzie rodzaj spotkania Fanny Pandy z Jérôme'em Belem. O wszystko, co zrobił Bel, jestem zazdrosna, uwielbiam go i nie znoszę zarazem, jego talent, arogancję, pewność wyborów; myślę, że gdybym urodziła się we Francji, miałby we mnie konkurentkę.

Edyta Kozak - tancerka, choreografka, kuratorka i organizatorka wielu wydarzeń w obszarze tańca współczesnego. Obecnie dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł, twórca Fundacji Ciało/Umysł. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina) w Warszawie. Była solistką Teatru Wielkiego w Warszawie i Stadttheater w Bernie pod dyrekcją François Klausa. Jest jednym z najbardziej spektakularnych przykładów zerwania z baletem klasycznym i zwrócenia się w stronę tańca współczesnego, aż do fascynacji jego formami eksperymentalnymi i konceptualnym nurtem nie-tańca. Artystka jest laureatką wielu nagród i stypendiów, m.in. nagrody indywidualnej Ministra Kultury (1996) oraz za upowszechnianie sztuki tańca (2003).

23, 24 listopada 2013, godz. 19.00

Edyta Kozak

"Moje własne interviewFanny Panda"

"RE//MIX Jérôme Bel"

premiera: 23 listopada 2013

koncepcja i wykonanie: Edyta Kozak

wideo, dźwięk: Wojtek Kaniewski

światło: Sebastian Kukliński

(-)
Materiał Organizatora
22 listopada 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...