Kto chce, to niechaj słucha

Nauka dramatopisarstwa z Adriano Shaplinem

Laboratorium Dramatu i Szkoła Dramatu zapraszają na warsztaty dramaturgiczne z Adriano Shaplinem - nowojorskim dramatopisarzem i aktorem, członkiem teatru The Riot Group. Warsztaty odbywają się w ramach Klas Mistrzowskich.

Warsztaty odbędą się w dniach 8 – 12 listopada 2010 roku. Każdego dnia przewidziane są dwie sesje (od 10:00 do 13:00 i od 15:00 do 18:00). Koszt zajęć dla studentów Szkoły Dramatu wynosi 100 zł, dla pozostałych uczestników 500 zł.

Potwierdzenie udziału należy do piątku (5 listopada) pod mailem: szkola@labodram.pl

Adriano Shaplin jest dramatopisarzem, aktorem, współzałożycielem i dyrektorem artystycznym grupy teatralnej The Riot Group, z którą wystawia swoje teksty (m.in.: Wreck the Airline Barrier, Victory at the Dirt Palace, Pugilist Specialist, and Switch Triptych). Jest pierwszym zagranicznym dramatiopisarzem zaproszonym na rezydencję w Royal Shakespeare Company. Kilkakrotnie orzymał Scotsman Fringe First Award za swoje sztuki. Shaplin jest również autorem adaptacji "Opętanych" Gombrowicza, którą pod tytułem "Henryk w połowie drogi do piekła" wystawił teatru Pig Iron z Filadelfii. Spektakl zdobył prestiżową nagrodę OBIE przyznawaną w Nowym Jorku dla najlepszych przedstawień teatralnych off-Broadway.

Adriano Shaplin pisze przede wszystkim dla The Riot Gruop. Jego teksty ostatecznego kształtu nabierają pod wpływem wspólnej pracy autora, reżysera i aktorów podczas prób. "Jestem szczęśliwy, że mogę pracować z grupą przyjaciół. To nie jest tak, że jestem pisarzem, którego sztuki wystawia The Riot Group. Pisanie i produkcja to nie są dwie odrębne kwestie. Piszę z myślą o aktorach grających w The Riot, a następnie tekst jest tworzony i reżyserowany wspólnie." – mówi Shaplin.

„Jego sztuki uchodzą za polityczne. Shaplin potwierdza - jesteśmy politycznym teatrem, a ja jestem politycznym pisarzem. Krytycy zarzucają, że jego postaci są bardziej wyrazicielami idei, niż pełnoktrwistymi ludźmi. Shaplin odpowiada na to, że wszyscy ludzie są w jakimś sensie typowi, a on odrzuca romantyczną koncepcję niepowtarzalności jednostki. Shaplin interesuje się tym, jak ludzie grzęzną w swoich naturach. To jest teatr frustracji, nie teatr spełnienia” – pisał o dramatopisarzu Dolan Cummings.

„Naszą misją jest kontrolowane podkładanie ognia, poprzez tworzenie rytualnych spektakli, eksperymentalnych tragikomedii.” - pisze na swojej stronie The Riot Grup. Ten teatr eksperymentujący z językiem, narracją, grą aktorską i formą, powstał z niezgody na iluzję i oszustwo serwowane przez kulturę masową. Używanie brutalnej fizyczności na scenie jest próbą odróżnienia teatru od filmu i TV. Shaplin stosuje estetykę queer, która jest przeciwieństwem pseudorealizmu telewizyjnego. „To dla mnie denerwujace, ze naturalizm w teatrze trzyma się mocno. Styl naturalistyczny jest  silnie związany z przymusem emocjonalnej manipulacji. Nie mam ochoty być częscią tej machiny sentymentalizmu (...) Nie cierpię teatru ze scenami zwrotnymi, w której każdy ma nóż na gardle, każdego nazywa się suką, a bohaterowie histerycznie spowiadają się z prawdy o sobie.” -  mówił w wywiadzie dla Cultural Wars Adriano Shaplin.

Więcej informacji o The Riot na stronie:
http://www.theriotgroup.com/

Klasy mistrzowskie to praktyczne warsztaty z pisania i konstruowania dramatów, które prowadzą doświadczeni autorzy i autorki z Polski i zagranicy. Ich adresatem są zarówno profesjonalni dramatopisarze i dramatopisarki, jak i osoby stawiające pierwsze kroki w dramacie. Program za każdym razem ustalany jest indywidualnie z prowadzącym, mogą to być m.in.: ćwiczenia z podstawowych technik dramaturgicznych, konstrukcji postaci, języka, narracji, jak również dyskusje i wykłady na temat różnych aspektów pracy dramaturga w zespole teatralnym. Klasy mistrzowskie autorek i autorów zagranicznych są tłumaczone symultanicznie.

Więcej informacji o Klasach Mistrzowskich na stronie:
http://www.labodram.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=124&Itemid=241

Warsztaty są współfinansowane przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Oprac. NM
Materiały Teatru
5 listopada 2010

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia