Kulturalny weekend w Krakowie

14-16 maja 2021

Oto i połowa maja, a z nią „Zimna Zośka". Istotnie pogoda zapowiada się mało zachęcająco, zatem przedstawiamy nasze kulturalne propozycje on-line, ale nie tylko...

10. FORUM MŁODEJ REŻYSERII | 13-17.05.2021 R. | ONLINE
10. Forum Młodej Reżyserii odbędzie się w dniach 13−17 maja 2021 r. w formule online na platformie PlayKrakow (wszystkie wydarzenia dostępne bezpłatnie).
Przegląd ma charakter konkursowy, do prac w jury zapraszani są dyrektorzy teatrów. W tym roku gościć będziemy w jury: Dorotę Ignatjew (dyrektorkę Teatru Nowego im. K. Dejmka w Łodzi) Roberta Drobniucha (dyrektora Teatru Lalek Guliwer w Warszawie) oraz Wojciecha Farugę (dyrektora Teatru Polskiego w Bydgoszczy).
Podczas 10. FMR zaprezentowanych zostanie 13 spektakli konkursowych, 10 pokazów towarzyszących, będzie można również uczestniczyć w spotkaniach dyskusyjnych w ramach bloku pracowni dramaturgicznej.

W nurcie konkursowym zobaczymy prace następujących twórców:
Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie:
Boża Krówka | reż. Sławomir Narloch
Nimfy 2.0 | reż. Jan Jeliński
Un soir d'avril | reż. Weronika Maria Kuśmider
Ludzie i nie-ludzie | reż. Agata Koszulińska
Apollo i Hiacynt Akt 1 | reż. Ewa Galica
Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu:
Miejskie Ziółka | reż. Natasza Sołtanowicz
Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze? | reż. Marta Wiśniewska
nie-walentynki | reż. Ada Tabisz
Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie
PTAKI. Instrukcja | reż. Wojtek Rodak
Marzyciele. Historia miejscami prawdziwa | reż. Małgorzata Jakubowska
Cyrk | reż. Anna Obszańska
Orfeusz i Eurydyka // All about love no.1 | reż. Olga Ciężkowska
Bezpieczne miejsce | reż. Tomasz Fryzeł

Szczegłowe informacje: http://krakow.ast.krakow.pl/10-forum-mlodej-rezyserii-13-17-05-2021-r
/materiały własne Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie/


Ponad to:
Sobota, 15 maja, godzina 19:30 – „Mozart. La ci darem la mano, Koncert w ramach cyklu "Opera w Ogrodzie Botanicznym", Wolfgang Amadeusz Mozart
„Là ci darem la mano" – Podajmy sobie ręce – to zawołanie z przebojowego duetu Don Giovanniego i Zerliny wybraliśmy za motto pierwszego spotkania z naszą Publicznością po długiej, pandemicznej przerwie, mając nadzieję, że nic kolejnych kontaktów już nie zakłóci. Zatem – „Podajmy sobie ręce!", w tym pragnieniu bezpośredniej obecności.
Na początek więc, jak bohater „Don Giovanniego", postaramy się Państwa uwieść muzyką Wolfganga Amadeusza Mozarta. Ten muzyczny geniusz w swoim zaledwie 36-letnim życiu stworzył prawie 700 utworów, w tym 13 oper. „Uprowadzenie z seraju", „Wesele Figara", Don Giovanni", „Così fan tutte", „Czarodziejski flet" uchodzą dziś, po 230 latach od śmierci kompozytora, za arcydzieła i wciąż przynoszą radość publiczności i satysfakcję wykonawcom. Arie, duety i sekstety z tych właśnie utworów operowych złożą się na program koncertu, na który zapraszamy do pięknego, najstarszego w Polsce Ogrodu Botanicznego.
Kwitnące magnolie, rododendrony i azalie staną się doskonałym tłem dla sercowych wyznań, refleksji nad stałością i niestałością uczuć, aż po finałową scenę „Gente, gente" z „Wesela Figara", gdy kochankowie , po wielu miłosnych perypetiach szczęśliwie powracają do siebie. Lekkość mozartowskiej muzyki, dowcip scen i sytuacji, majowa atmosfera otoczenia wprowadzą Państwa w prawdziwie wiosenny nastrój.
Orkiestra Opery Krakowskiej
dyrygent: Tomasz Tokarczyk
/ materiały własne Opery Krakowskiej /

Niedziela, 16 maja, godzina 19:30 – "Arianie" reżyseria Beniamin M. Bukowski, Narodowy Stary Teatr w Krakowie on line
Spektakl ma na celu przyjrzenie się w różnych kontekstach, lokalnym, historycznym i współczesnym, fenomenowi jednego z najbardziej fascynujących ruchów religijnych, intelektualnych i społecznych, jakie działały na ziemiach polskich: dziś pamiętaną niemal wyłącznie przez historyków wspólnotę Braci Polskich, zwanych przez oponentów arianami. Funkcjonujący w XVI i XVII wieku Bracia Polscy wysuwali przełomowe jak na swoje czasy postulaty społeczne, religijne i etyczne: pragnęli wprowadzić pełnię religijnej tolerancji, zniesienie społecznych podziałów, równość płci, powszechny dostęp do edukacji i pacyfizm. Arianizm mógł rozwinąć się w Rzeczypospolitej dzięki edyktom zapewniającym niespotykaną w innych krajach ówczesnej Europy wolność religijną – zaś jego przedstawiciele słynęli w ówczesnym świecie z doskonałego wykształcenia i szerokich horyzontów intelektualnych. Jednak rozwój arianizmu został szybko i brutalnie przerwany przez wzbierające prześladowanie ruchów protestanckich. Ostateczny kres jego rozwojowi położyło zaś oskarżenie Braci Polskich o sprzyjanie szwedzkiemu królowi w wojnie przeciwko Rzeczypospolitej i oficjalne zakazanie funkcjonowania ruchu.
W ramach eksperymentalnego projektu na deskach Starego Teatru podjęta zostanie próba postawienia pytania o możliwość istnienia ariańskiego zboru dziś – przestrzeni wymiany myśli, politycznej i religijnej wolności, utopijnej wspólnoty idącej na wskroś podziałów istniejących obecnie w społeczeństwie. Stanowiąc głos sprzeciwu wobec nietolerancji, spektakl eksploruje możliwość funkcjonowania radykalnej wspólnoty etycznej, która własne przekonania jest w stanie łączyć z poszanowaniem dla pluralizmu. Stwarza też okazję do zmierzenia się z problematyką indywidualnej wiary w zderzeniu z instytucjonalną religijnością, a także zapytuje o wizję chrześcijaństwa radykalnie odmienną od tej, która obecnie dominuje w Polsce. Czy możliwy jest
odmienny od obecnego model myślenia o naszym kraju, o wspólnocie, o debacie publicznej, o wierze i religii? Czy ariańska utopia, gdyby uniknęła prześladowań, zdołałaby przetrwać, zmieniając Rzeczpospolitą w najbardziej postępowy i rozwinięty kraj Europy?
Punktem wyjścia do realizacji przedstawienia jest autorski dramat rozpisany na sześć głosów, stworzony z myślą o sześciorgu aktorów wcielających się w coraz to nowe postaci, reprezentujące kolejne pokolenia „braci" i „sióstr" polskich oraz ich religijnych oponentów. Sztuka powstała dzięki Stypendium Twórczemu
Miasta Krakowa 2019.
/materiały własne Starego Teatru w Krakowie/

Niedziela, 16 maja, godzina 18:00 – "Capella in Theatrum", Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie on line
Teatr im. J. Słowackiego i Capella Cracoviensis kontynuują rozpoczętą w zeszłym sezonie współpracę artystyczną. W niezwykłym entourage'u Dużej Sceny znowu wybrzmi najwyższej próby muzyka grana na historycznych instrumentach. Zapraszamy Państwa na eleganckie popołudnia z muzyką gigantów – takich jak Bach, Haydn czy Beethoven.
/materiały własne Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie/

Dodatkowo mamy propozycję na poniedziałek:
Poniedziałek, 17 maja, godzina 17:00 – „Peregrinus" reżyseria Jerzy Zoń oraz Wernisaż „PEREGRINUS. EXHIBITION" , Teatr KTO w Krakowie na Rynku Podgórskim
W związku z przedłużeniem obostrzeń dotyczących wydarzeń plenerowych do 15 maja zmieniamy termin wystawy fotograficznej PEREGRINUS. EXHIBITION II na Rynku Podgórskim.
Z nadzieją na piękną późnowiosenną aurę, wystawę plenerową otworzymy 17 maja spektaklem Peregrinus o godz. 17.00. Na finisaż, również w towarzystwie Peregrinusów (godz. 17.00), zaprosimy Państwa 2 czerwca.
Do zobaczenia w plenerze!
O „PEREGRINUS. EXHIBITION" :
Niedługo, mamy nadzieję z udziałem Widzów, będziemy świętować początek 7 sezonu tytułu Peregrinus. Od premiery, która miała miejsce na targach EXPO w Mediolanie, minie 19 maja dokładnie 6 lat.
Od 2015 do 2020 roku wędrujący spektakl o współczesnym everymanie wg. scenariusza i w reżyserii Jerzego Zonia pokonał niemal 200 tysięcy kilometrów. Można powiedzieć, że pięć razy okrążyliśmy Ziemię.
Pierwszy festiwal 2021 roku, na który mieliśmy jechać w kwietniu do Belgii (Ypres) właśnie został zamieniony na edycję online, ale planów na ten rok wiele i gorąco wierzymy, że większość uda się zrealizować!
Czekając na spektakle z Publicznością, zarówno krakowskie jak i wyjazdowe, zapraszamy na kolejną odsłonę projektu, tym razem online, PEREGRINUS. EXHIBITION. To rodzaj foto-kroniki z podróży spektaklu, którą prowadzi Bartek Cieniawa, aktor Teatru KTO. Dwie części tego projektu prezentowane były w formie wystaw fotograficznych, dzisiaj dokładnie w 4 lata po pierwszym wernisażu prezentujemy w dużym stopniu premierowy materiał z ostatnich 3 sezonów m. in. z Sankt Petersburga, Pekinu, Montrealu, Lipska, San Diego i Zielonej Góry.
O „Peregrinus":
Inspirowany poezją T. S. Eliota wędrujący spektakl uliczny pokazuje dzień z życia współczesnego everymana. W efektownej wizualno-choreograficznej formie, z groteskowym przymrużeniem oka, dotkliwie obnaża pułapki współczesnego świata, w które masowo dajemy się łapać, bezrefleksyjnie tracąc linie papilarne naszych dusz. Czy zbiorowe opętanie Peregrinusów ma swój kres? Czy w tej podróży padamy ofiarami dybuków czy może sami się nimi stajemy?
W pięć sezonów od premiery zaprezentowany na ponad 50 festiwalach na całym świecie, wśród których najważniejsze to Olimpiada Teatralna (Sankt Petersburg, 2019), FiraTàrrega (Tarrega, 2018), Chalon dans la rue (Chalon-sur-Saône, 2018), Nous La Rue (Montreal, 2017), Sziget Festival (Budapeszt, 2017), Sibiu International Theatre Festival, (Sibiu, 2017), Seoul Street Arts Festival (Seul, 2016), Tbilisi International Theatre Festival (Tbilisi, 2016), The New York International Fringe, (Nowy Jork, 2016), Greenwich & Docklands International Festival (Londyn, 2016).
Nagroda Tony'ego Bulandra dla najlepszego spektaklu ulicznego na Babel Fast w Targoviste/Rumunia w 2016 roku.
/materiały własne Teatru KTO w Krakowie/

Jeśli się pośpieszycie, to TYLKO do 16 maja zapraszamy na:
„Moc Muzeum" w Muzeum Narodowym w Krakowie
MOC MUZEUM to eksperymentalna wystawa dla tych, którzy choć raz przyszli do muzeum – po czym się nim zachwycili albo je znienawidzili lub pozostali obojętni. My również to przeżyliśmy. Co się wtedy z nami działo? Jaki wpływ miały na to nasze zmysły, nasze zakotwiczenie w kulturze? A jak zadziałało samo muzeum?
MOC MUZEUM to opowieść o różnych czynnikach, które oddziałują na nasz odbiór świata. Mówi o sile muzeum i o nas wszystkich – zwiedzających.
Pomysł narodził się w zespole Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie. Przez wiele lat pracowaliśmy wspólnie z widzami i obserwowaliśmy, jak sposób eksponowania dzieł na wystawach oddziałuje na ich odbiór. Na naszej wystawie postanowiliśmy przyjrzeć się dokładniej, jak zmienia się percepcja w zależności od predyspozycji, umiejętności poznawczych i wrażliwości zwiedzających. Zastanowiła nas również rola sposobu prezentacji dzieł – ich zestawienia, oświetlenia, a nawet liczby obiektów prezentowanych na wystawach. O tym jest nasza wystawa.
Galeria prezentowanych tutaj fotografii również wymaga wyjaśnienia. Dzieła, które wybraliśmy, wydają się nietypowe. Dla niektórych będą ciekawe, może śmieszne, a nawet kuriozalne. Co je łączy? Jaki jest klucz do ich zrozumienia? Mamy nadzieję, że ten wybór zaintryguje Was na tyle, abyście zechcieli odwiedzić samą wystawę i zobaczyć te eksponaty w zaskakującej odsłonie, poddane sile przekazu kuratorskiego – tajemniczej mocy, która drzemie w muzeum.
Na wystawie znajdą się między innymi dzieła takich artystek i artystów, jak: Olga Boznańska, Alina Szapocznikow, Maria Pinińska-Bereś, Jan Matejko, Aleksander Gierymski, Jacek Malczewski, Wojciech Kossak, Józef Pankiewicz, Stanisław Witkiewicz, Jerzy Nowosielski, Jonasz Stern, Julian Jończyk, Francisco de Goya, Henri de Toulouse-Lautrec, a także wielu artystów mniej znanych oraz wiele prac rzadko pokazywanych.
Prosimy wziąć ze sobą na wystawę słuchawki. Przydadzą się w trakcie zwiedzania. Słuchawki są również do kupienia w kasie biletowej w cenie 2 zł.
Zespół kuratorski: Anna Grzelak, Dorota Jędruch, Danuta Macheta, Katarzyna Mrugała, Filip Skowron, Joanna Zaguła (współpraca: Marta Graczyńska, Izabela Stawarz)

Aranżacja: LATALA design studio (Dagmara Latała, Jacek Latała, Szymon Zakrzewski)
Koordynacja: Katarzyna Pawłowska
/materiały własne MNK/

W tym tygodniu pozycja czytelnika dla miłośników kotów, ale nie tylko:
„Koty. Historia, zwyczaje, obserwacje, anegdoty", autorJules Champfleury, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria

Klasyczna książka o kotach, opisująca ich historię, naturę oraz obecność w kulturze od starożytności po wiek XIX.
Francuski pisarz i krytyk Jules Champfleury oparł swe dzieło na solidnej dokumentacji – świadectwach historycznych, ikonografii, opracowaniach naukowych, relacjach i zwierzeniach przyjaciół, a także na własnych obserwacjach człowieka żyjącego na co dzień w towarzystwie bohaterów swej książki. Jednakże autor Kotów bynajmniej nie jawi się czytelnikowi jako bezstronny obserwator, przyglądający się kocim sprawom przez lupę realisty. Przeciwnie – nie szczędzi nieprzyjaciołom kotów ostrych reprymend, otwarcie krytykuje tych, którzy wykazują wobec nich okrucieństwo lub stosunek bezdusznie utylitarny, tworząc tym samym swój autoportret jako bezwarunkowego wielbiciela race féline.
Dobierając bogatą ikonografię, Champfleury poprosił paru swych znajomych o ty, by narysowali lub namalowali koty specjalnie dla niego. A były to takie znakomitości, jak Victor Hugo, Eugene Delacroix, Prosper Mérimée czy Édouard Manet, który wykonał też afisz reklamujący książkę.
Sukces Kotów przerósł oczekiwania autora i wydawcy. Dziś, po stu pięćdziesięciu latach od jej publikacji, książka ta należy do kanonu kociej literatury.
/materiały własne Wydawnictwa Słowo/obraz terytoria/

Anna Kłapcińska
Dziennik Teatralny Kraków
15 maja 2021

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia