Laureaci
XXII Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje" - Katowice: 18-24.11.202424.11.2024 zakończyła się XXII edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje". W ciągu ostatniego tygodnia widzowie aglomeracji śląskiej ponownie mieli okazję zapoznać się z propozycjami teatrów z całego kraju i to w aż trzech opcjach.
W tradycyjnej, na deskach teatralnych, w postaci słuchowisk radiowych oraz na ekranie w formie teatru telewizji. Jak zwykle poziom był bardzo wysoki, a publiczność miała do wyboru wiele interesujących pozycji.
Ostatecznie zwyciężył Wojtek Rodak za swój spektakl „Dzieje grzechu" na podstawie powieści Stefana Żeromskiego z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie w koprodukcji z Teatrem Małym w Tychach.
Argumentując swój wybór jedna z jurorek Dominika Bednarczyk powiedziała:
„Za wyobraźnię, wrażliwość, poczucie humoru. Za umiejętność odnalezienia we współczesności żywego, przejmującego refleksu w tekście napisanym ponad sto lat temu. Za inteligentne rozłożenie znaczeń na planie scenografii, kostiumu, światła i dźwięku."
Pełna lista laureatów:
- Główna nagroda "Laur Konrada" XXII Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje" - Wojtek Rodak za spektakl „Dzieje grzechu" z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie w koprodukcji z Teatrem Małym w Tychach
- Nagroda Prezydenta Miasta Katowice w konkursie publiczności - Mateusz Pakuła za spektakl „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję" z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
- Nagroda Dziennikarzy akredytowanych przy festiwalu - Wojtek Rodak za spektakl „Dzieje grzechu" na podstawie powieści Stefana Żeromskiego z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie w koprodukcji z Teatrem Małym w Tychach
- Najlepsza reżyseria spektaklu telewizyjnego zrealizowanego w ramach cyklu Teatroteka - Fryderyk Najda, reżyser spektaklu "Długo nic, a potem wcale" na podstawie tekstu Karoliny Szczypek, która została także wyróżniona nagrodą specjalną za scenariusz
- Najlepsza reżyseria słuchowiska radiowego zrealizowanego przez Teatr Polskiego Radia - nie przyznano
__
Festiwal okazał się artystycznym oraz organizacyjnym sukcesem, a jury miało trudny orzech do zgryzienia podczas podejmowania decyzji o przyznaniu głównej nagrody, o czym świadczy fakt, że dopiero głos ostatniego jurora okazał się decydujący.