Letnia Akademia Szekspirowska 2017 - program

21. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski

WYDARZENIE ODWOŁANE - Próba otwarta w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim

31 lipca, 16:00-18:00
„Hamlet", Zagreb Youth Theatre, Chorwacja

Będzie to prywatne spotkanie z zespołem - poznamy osobiście twórców, a następnie zostaniemy zaproszeni do obejrzenia próby i przyjrzymy się temu, jak przebiega praca nad spektaklem. To doskonała okazja, żeby poznać spektakl i twórców od strony, która nie jest ukazywana nam na co dzień.
Uwaga: spotkanie w języku angielskim i chorwackim, bez tłumaczenia na j. polski.

Koszt udziału: 40 zł

Info i zapisy:
Anna Ratkiewicz-Syrek
shakesploring@gmail.com
(058) 351 01 19
698 034 820
___

SĄ JESZCZE MIEJSCA

„Monologi ciała"

Warsztaty z interpretacji tekstu w kontekście tworzenia własnej wypowiedzi artystycznej
Prowadzący: Piotr Mateusz Wach

Warsztaty polegać będą na pracy nad interpretacją wybranego przez siebie monologu postaci z Szekspira oraz przekładaniu go na różne poziomy medialności (m.in. budowanie struktur i płaszczyzn – tematyki tekstu, gestu, ruchu, emocjonalności oraz kontekstu sytuacyjnego). Zajęcia przewidują: rozgrzewkę z elementami improwizacji ruchowej, pracę z tekstem, akty performatywne.

Dla kogo?
Dla osób powyżej 16 roku życia: pasjonatów aktorstwa, tańca i teatru, młodzieży tworzącej grupy teatralne, osoby chcące zdawać do szkół teatralnych, studenci i absolwenci szkół teatralnych i artystycznych, artyści różnych dziedzin chcących poszerzyć swoje horyzonty twórcze.

Praktyczne informacje:
Uczestnicy powinni mieć wygodny i luźny strój sportowy oraz butelkę wody. Brak opanowania pamięciowego wybranego przez siebie tekstu skutkuje wykluczeniem uczestnika z zajęć. Wybrane monologi nie powinny być za długie (ok. 6-12 linijek tekstu). Nie ma znaczenia forma tekstu (wiersz lub proza). Warunkiem koniecznym są monologi z Szekspira.

Kiedy i gdzie?
1-2 sierpnia 2017 10:00-14:00
Sala Teatralna, Pałac Młodzieży ul. Ogarna 56, Gdańsk

Koszt udziału: 50 zł

Info i zapisy:
Anna Ratkiewicz-Syrek, Kierownik Działu Edukacji GTS
tel. 698 034 820, 58 351 01 19
akademia@teatrszekspirowski.pl

Piotr Mateusz Wach

Tancerz, aktor, performer. Tancerz Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK (2015-2017), absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie – Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (2015) oraz krakowskiego Lart Studio (2009). Obecnie freelancer i twórca niezależny.
W ciągu ostatnich lat stworzył 11 autorskich spektakli teatru tańca oraz zagrał w 11 spektaklach w reżyserii i choreografii artystów polskich i zagranicznych (w tym m.in. Anny Piotrowskiej, Heleny Jónsdóttir, Cecilii Moisio, Briana Michaelsa czy Mikołaja Mikołajczyka). Współpracuje także z polsko-niemieckim kolektywem inter:ference, z którym stworzył Heimsuchung/Nawiedzenie (2012), Operculum (2013) oraz Jetzt/Teraz (2014). Był także asystentem reżysera Błażeja Peszka w spektaklu dyplomowym Wydziału Teatru Tańca Superbohaterów 10/9 (2015). W swoich spektaklach solowych (Święto wiosny – 2015, Ryszard. Ciało z gniewu – 2015, ja_gruby – 2014 czy RYLE.matamorfozy – 2016) podejmuje tematykę konizacji ciała we współczesnej kulturze, natomiast poprzez stosowanie radykalnych i ekstremalnych środków osadza je w specyficznych kontekstach.
Laureat „Złotej Maski" w kategorii choreografia – prestiżowej nagrody teatralnej przyznawanej przez Marszałka Województwa Śląskiego (2013), laureat Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2015) oraz Stypendium Andrzeja Wełmińskiego Letniej Akademii Sztuk Wizualnych w Wenecji (2016) a także polski reprezentant w konkursie SoloDuo2015 w Budapeszcie.

___

SĄ JESZCZE MIEJSCA

Warsztaty „Metoda Bijącego Serca"

Zajęcia praktyczne dla osób pracujących z/opiekujących się dziećmi z autyzmem
Prowadząca: Kelly Hunter

In a hands-on, interactive workshop Kelly will pass on her knowledge and experience, demonstrating the sensory games and exercises that make up the basic Hunter Heartbeat Methodology. This workshop is open to everyone with an interest in acting, teaching, education, Shakespeare, Autism and the arts.
Podczas praktycznego, interaktywnego warsztatu Kelly podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, demonstrując gry i ćwiczenia oparte na pięciu zmysłach, które stanowią podstawę „Metody Rytmu Serca" (Hunter Heartbeat Methodology). Więcej informacji w języku angielskim tutaj:
http://kellyhunter.co.uk/shakespeares-heartbeat/the-hunter-heartbeat-method/

Dla kogo?
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych aktorstwem, nauczaniem, edukacją, Szekspirem, autyzmem i sztuką. Zarówno osoby dorosłe (opiekunów) jak i dzieci/młodzież.

Praktyczne informacje:
Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim i tłumaczone „na bieżąco". Zarówno budynek jak i sala są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.

Kiedy i gdzie?
2 sierpnia 2017, 10:00-13:00
Sala 16 P (na parterze)
Mała Zbrojownia ASP (Wydział Rzeźby i Intermediów), Plac Wałowy 15 w Gdańsku

Koszt udziału:
30 zł/jedna osoba dorosła lub 1 opiekun z 1 podopiecznym

Info i zapisy:
Anna Ratkiewicz-Syrek, Kierownik Działu Edukacji GTS
tel. 698 034 820, 58 351 01 19
akademia@teatrszekspirowski.pl

Kelly Hunter

Dyrektor artystyczna Teatru Flute. Dla Teatru Flute zrealizowała Hamleta i Burzę dla dzieci z autyzmem (The Tempest for children with autism). Hamlet miał swoją premierę podczas Gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego w sierpniu 2015 roku i od tamtego czasu został zaprezentowany na najważniejszych Europejskich Festiwalach Szekspirowskich w Rumunii, Niemczech, Hiszpanii i Danii. W grudniu 2016 roku całkowicie wyprzedany spektakl był grany przez cztery tygodnie z rzędu w Trafalgar Studios w Londynie. Burza została wyprodukowana dla Royal Shakespeare Company we współpracy z Uniwersytetem Stanowym Ohio (Ohio State University). Po raz pierwszy wystawiono ją w Stratfordzie nad rzeką Avon (Stratford upon Avon) i w Columbus, stolicy stanu Ohio, w 2014. Jej najnowsza inscenizacja dla Teatru Flute to Wieczór Trzech Króli, która będzie miała swoją premierę na festiwalu w Almagro (Hiszpania) w lipcu bieżącego roku.
Kelly jest autorką dwóch książek: Shakespeare's Heartbeat, drama games for children with autism (Szekspirowski Rytm Serca, gry dramowe dla dzieci z autyzmem), wydawnictwa Routledge, oraz Cracking Shakespeare; A hands-on guide for actors and directors (Rozgryźć Szekspira; przewodnik praktyczny dla aktorów i reżyserów) wydawnictwa Bloomsbury.
W latach 2002-2006 była dyrektorem artystycznym Touchstone Shakespeare Theatre, który utworzyła by przybliżyć Szekspira dzieciom nie mającym dostępu do sztuki. Kelly stworzyła szereg gier dramowych opartych na zmysłach, nazwanych The Hunter Heartbeat Method (Metoda Rytmu Serca wg Hunter), które wykorzystuje w pracy z dziećmi z autyzmem. Ta metodologia była podstawą długotrwałych badań na Uniwersytecie Ohio w latach 2011-2015.
Kelly jest także wielokrotnie nagradzaną aktorką; w przeciągu ostatnich trzydziestu lat zagrała główne role dla Royal Shakespeare Company, National Theatre, English Touring Theatre oraz dla islandzkiej grupy teatralnej Vesturport.
Pracowała również dla filmu, radia i telewizji.
___

DOSTĘPNE OSTATNIE MIEJSCA

Warsztaty „Aby grało całe ciało"
Zajęcia aktorskie dla młodzieży

Prowadząca: Urszula Kowalska

Podczas zajęć zajmiemy się: redukcją stresu, pracą nad głosem, nauką właściwego oddychania. Będziemy ćwiczyć wyobraźnię, skupienie oraz umiejętność współpracy w grupie. Na warsztatach pojawią się też elementy dramy.

Dla kogo?
Młodzież w wieku 13-15 lat.

Praktyczne informacje:
Proszę przyjść w wygodnym stroju.

Kiedy i gdzie?
3 sierpnia 2017 10:00-12:00
Sala 16 P (na parterze)
Mała Zbrojownia ASP (Wydział Rzeźby i Intermediów), Plac Wałowy 15 w Gdańsku

Koszt udziału: 15 zł

Info i zapisy:
Anna Ratkiewicz-Syrek, Kierownik Działu Edukacji GTS
tel. 698 034 820, 58 351 01 19
akademia@teatrszekspirowski.pl

Urszula Kowalska
Aktorka, reżyser, juror i konsultant teatralny. Absolwentka Studium Wokalno-Aktorskiego przy Teatrze Muzycznym w Gdyni (1979), Akademii Multimedialnej w Gdańsku (2002) oraz Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2006). Od ponad 30 lat współpracuje z Teatrem Muzycznym im. D. Baduszkowej w Gdyni oraz Teatrem Miejskim im. W. Gombrowicza w Gdyni. Grała w spektaklach na podstawie twórczości Fredry, Bogusławskiego, Witkacego, Osieckiej, Różewicza, Gombrowicza, Czechowa, Szekspira i innych („Śluby panieńskie", „Sen nocy letniej", „Kartoteka", „Iwona, księżniczka Burgunda", „Hamlet", „Mewa"). Brała udział w przedstawieniach edukacyjnych dla przedszkoli i szkół, spektaklach muzycznych, wodewilach, operetkach, kabaretach, filmach („Mewa" J. Passendorffera), programach TV (rozrywkowych i edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, serialach), Teatrze TV. W latach 80. z ramienia Centrum Edukacji Teatralnej brała udział w cyklu „Poznajemy teatr" (spektakle grane były na terenie całego woj. pomorskiego w szkołach i domach kultury). Prowadziła niedzielne poranki dla dzieci z cyklu „Bawimy się w teatr" w Teatrze Miejskim w Gdyni, brała również udział w projekcie „Cała Polska czyta dzieciom" (domy dziecka, przedszkola, szkoły), grała w przedstawieniach logopedycznych Teatrzyku „Logo" (szkoły i przedszkola woj. pomorskiego). Stale współpracuje z Teatrem „Piwnica" działającym na Starym Mieście w Warszawie oraz Fundacją Theatrum Gedanense i Gdańskim Teatrem Szekspirowskim. Laureatka Artystycznej Nagrody Prezydenta Miasta Gdyni za rok 1990 oraz 1995.

___


DOSTĘPNE OSTATNIE MIEJSCA

Warsztaty „Mówienie Szekspira albo jak ożywić język"

Prowadząca: Klaudyna Rozhin

Praca nad wierszem przy użyciu metod i technik stworzonych przez legendarną Cicely Berry, dyrektor Głosu w Royal Shakespeare Company i Honorowego Reżysera RSC, Johna Bartona. Przedmiotem ćwiczeń będą: metrum, fraza, rytm wiersza, dynamika, struktura i obrazowość języka. Celem warsztatów jest przyjrzenie się sposobem, w jaki aktor może oddać „fizyczność" języka: jego ekspresję, energię humor, aby ożywić tekst i poruszyć nim słuchaczy.

Tematy sesji:
1. Metody odkrywania fizycznej energii języka
2. Jak Szekspir pomaga aktorowi?
3. Sonety, czyli Szekspir w miniaturze - podstawowe techniki i zabiegi językowe
4. Słowa, słowa, słowa – żarty, gry słowne, kalambury
5. Jesteś tym, co mówisz... – język kluczem do postaci
6. Zaufać rytmowi – wskazówki od autora ukryte w metrum

Dla kogo?
Dla osób dobrze znających język angielski – praca na oryginalnych tekstach Szekspira:

Teksty (w oryginale):
Sonety: 12, 29, 129, 138, 144
Hamlet, monolog Hamleta, Act I, sc. 2
monolog Ophelii, Act III, sc. 1
Act I, scene 1
Romeo and Juliet, prolog, Act I, sc 1
The Winter's Tale, monolog Leontesa, Act I, sc. 2
Othello, monolog Othella, Act V, sc. 2

Kiedy i gdzie?
6 sierpnia 2017 12:30-15:30
Teatr BOTO, ul. Boh. Monte Cassino 34 B, Sopot

Koszt udziału: 30 zł/ osoba

Info i zapisy:
Anna Ratkiewicz-Syrek, Kierownik Działu Edukacji GTS
58 351 01 19
698 034 820
shakesploring@gmail.com

Klaudyna Rozhin

Reżyser, tłumacz, pedagog. Współpracowała z Royal National Theatre w Londynie, Bath Theatre Royal, Plymouth Theatre Royal Kilkakrotnie odbywała staże w Royal Shakespeare Company, asystowała Michaelowi Boyd przy spektaklu Miarka z Miarkę, pracowała również z RSC Education Department, prowadząc warsztaty podczas rezydencji RSC w Plymouth w 1998. Była także asystentką Laurence'a Boswella przy głośnej realizacji Hamleta z Paulem Rhysem w roli tytułowej w teatrze Young Vic w Londynie w 1999. Jej autorski spektakl Hamlet – In the Burrows of the Nightmare oparty na Hamlecie i Ziemi jałowej T.S.Eliota (premiera: Arhus, Dania 2004) prezentowany był na 9. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku i 8 Festivalu Nezavislych Divadiel w Kosicach. Współpracuje z Bath Spa University, Dartington College of Arts i Exeter University, a także Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzienice. Prowadzi seminaria i warsztaty z reżyserii, mówienia Szekspira, pracy nad wierszem, technik aktorskich, dramaturgii i współczesnego dramatu irlandzkiego.
W 2007 założyła i prowadzi w Słowacji niezależną kompanię Divadlo Kontra (jest reżyserem i pomysłodawcą wszystkich spektakli), która przebojem weszła na rynek zdobywając uznanie krytyków i serca publiczności, i stając się jednym z najciekawszym zjawisk artystycznych w kraju.

___

DOSTĘPNE OSTATNIE MIEJSCA

TANYA ROBERTS-BATOR
Wiele hałasu o nic

Warsztaty aktorskie ze studentami London Metropolitan University
1-2 VIII 2017, 10:00-17:00

Pokazy spektaklu powarsztatowego „Much Ado About Nothing"
3-4 VIII 2017, 17:00
(wstęp wolny)

W wykonaniu studentów London Metropolitan University oraz uczestników warsztatów.
Ta adaptacja uwielbianej komedii Szekspira prezentuje wątki miłości, zazdrości, honoru i wstydu we współczesnej scenerii. Nasza eksplozja zalecających się do siebie par, niebezpiecznych partnerów, roześmianych kochanków, potencjalnych duetów, hałaśliwych relacji, zabierze cię w emocjonującą podróż łączącą oryginalny język ze współczesnym dialogiem, ruchem scenicznym i pomysłową inscenizacją. Zakochacie się po uszy.

Reżyseria: Tanya Roberts
Scenografia i opieka techniczna: Jelmer Tuinstra

Studenci:
Olivier Malowa Kitenge
Jennifer Collette Whitehead
Darren Leslie Jackson
Valentin Hripko
Veera Maaria Väisänen
Laura Mottola

Nabór uczestników warsztatów:
osoby powyżej 16 roku życia
Komunikatywny język angielski
Znajomość sztuki „Wiele hałasu o nic" Williama Szekspira

Koszt udziału: 50 zł

Kontakt: akademia@teatrszekspirowski.pl

Miejsce warsztatów i pokazu:
Sala Widowiskowa GAK – Stacja Orunia
ul. Dworcowa 9, Gdańsk-Orunia

Tanya Roberts
Tanya Roberts is a graduate and associate of London Metropolitan University. She is a Lecturer in Theatre and Performance at London South Bank University and Richmond American International University in London. Tanya is the Artistic Director of Metra Theatre, a London based performance collective, which stages contemporary versions of classical plays as well as new work. Their work has been programmed by venues and festivals across the England, including The Wales Millennium Centre, The Lowry, The Oxford Playhouse, Edinburgh Fringe Festival, Bath Fringe Festival, and Secret Garden Party Festival. Tanya has also worked as an Assistant Director at The Young Vic and Arcola Theatres in London.
___

SPOTKANIA Z ARTYSTAMI PO SPEKTAKLACH:

28 lipca 2017, 20:15 – Teatr Pieśń Kozła, Polska – wydarzenie już się odbyło
31 lipca 2017, 21:00 – Zagreb Youth Theatre, Chorwacja
2 sierpnia 2017, 00:15 – Teatr Muzyczno-Dramatyczny w Iwano-Frankiwsku, Ukraina
4 sierpnia 2017, 17:30 – Cheek by Jowl i Teatr Puszkina w Moskwie, Wlk Brytania/Rosja

Magdalena Hajdysz
Materiał organizatora
1 sierpnia 2017

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...