Libacja to też sztuka

- Nad nami unosić się będzie duch dadaizmu, anarchizmu, nieustającej zgrywy - obiecuje reżyser "Leningradu", najnowszego muzycznego spektaklu Teatru Piosenki.
Pan konserwator z Teatru Piosenki tuż przed próbą wyrzucił całą górę pustych flaszek na śmietnik i zapytał z oburzeniem, cóż to za libację zorganizowali artyści. Ci rzucili się flaszkom na ratunek i w końcu wygrzebali je ze śmieci - bo to nie były pamiątki po imprezie, tylko rekwizyty do premiery.

A ta przesycona jest alkoholem - rosyjskie piosenki anarchistycznej grupy Leningrad zaśpiewają po polsku: Mariusz Kiljan, aktor i wokalista, oraz Tomasz Mars, wokalista i kompozytor, autor płyty "Męski Burdel" wydanej przed trzema laty. Teksty przetłumaczył Michał Chludziński, poeta.

Leningrad to specyficzna twórczość. Zanurzona w alkoholu, dekadencka, niczym utwory Macieja Maleńczuka. Lider rosyjskiego zespołu, który zresztą właśnie przestał istnieć - Siergiej Sznurow "Sznur", znany jest z tego, że nie przepada za Putinem. W swoich piosenkach (muzycznie naładowanych rockiem i punkiem) oczywiście daje temu wyraz.

Reżyser spektaklu Łukasz Czuj (znany wrocławianom z "Cafe Panika" w Teatrze Współczesnym) sięgnął po 18 utworów "Sznura". Złożą się one na opowieść o rosyjskich outsiderach, szukających ucieczki przed ponurą rzeczywistością w alkoholu i przyjaźni. Sensu życia szukają przez zgłębianie jego bezsensu.

- Nad spektaklem unosi się duch dadaizmu, anarchizmu, nieustającej zgrywy - mówi Łukasz Czuj.
Reżyser nie zamierza dostosować oryginalnej publicystyki "Sznura" do polskich realiów.
- Ta historia o kobietach i alkoholu jest zanurzona w nurcie obyczajowo-egzystencjalnym. Świat Leningradu jest przesączony alkoholem, pełniącym w części tamtej kultury rolę niemal religijną. Picie to rodzaj światopoglądu, a nie tylko prosty środek odurzający czy tani sposób na rozrywkę - tłumaczy.

Wokalistom towarzyszy grający na żywo band: Krzysztof Łochowicz (gitary), Marek Henryk Mars (kontrabas i gitara basowa), Marek Krupa (piano, saksofon, akordeon) i Damian Mielec (instrumenty perkusyjne).

MIS
POLSKA Gazeta Wrocławska
7 lutego 2009

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...