Linia teatr - szkoła - pedagodzy

warsztaty dla Nauczcieli w Polskim

7 i 8 grudnia w Teatrze Polskim odbędą się warsztaty dla nauczycieli. Efektem współpracy na linii teatr - szkoła - pedagodzy teatru będzie wspólnie opracowany warsztat do spektaklu, wykorzystujący potencjał, energię i odmienne doświadczenia każdej ze stron.

Weekend, 16 i 17 listopada, w Teatrze Polskim w Bydgoszczy upłynął pod hasłem "Teatr - Przestrzenie edukacji". Podczas zorganizowanej przez Teatr konferencji metodycznej nauczyciele z całego województwa mieli okazję poznać tajniki edukacji teatralnej, zweryfikować podstawę programową, wykorzystać możliwości pracy teoretycznej i praktycznej z uczniami szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

Konferencja obejmowała spektakle teatralne, wykłady, warsztaty oraz spotkania i rozmowy z twórcami spektakli. Celem trzydniowego przedsięwzięcia było przygotowanie nauczycieli do pracy z uczniami uzdolnionymi, interesującymi się sztuką, a także poszukującymi swoich zainteresowań i pasji. Zadaniem organizatorów konferencji było skierowanie uwagi nauczycieli, a pośrednio także uczniów ku możliwości wykorzystania teatru w nauczaniu.

Spotkanie zainaugurował Paweł Sztarbowski - Zastępca Dyrektora ds. Programowych TPB, który wyjaśnił uczestnikom sens prowadzonych zajęć i istotę organizowanej konferencji. Następnie ponad sześćdziesięcioosobowa grupa nauczycieli podzielona została na dwa zespoły, które wymiennie uczestniczyły w warsztatach w scenografii spektaklu "Szalona Lokomotywa" Witkacego w reż. Michała Zadary prowadzonych przez Dorotę Ogrodzką - pedagoga teatru, doktorantkę Uniwersytetu Warszawskiego, która od kilku sezonów współpracuje z bydgoskim Teatrem w ramach działań z zakresu edukacji teatralnej. Natomiast Michalina Butkiewicz z Centrum Edukacji Artystycznej wygłosiła wykład na temat "Integracji treści nauczania poprzez teatr".

W piątkowy wieczór uczestnicy konferencji mieli okazję zobaczyć dwa przedstawienia - "Szaloną Lokomotywę" w reż. Michała Zadary oraz "Popiełuszkę" Małgorzaty Sikorskiej - Miszczuk w reż. Pawła Łysaka. Po drugim spektaklu odbyło się spotkanie z twórcami, podczas którego nauczyciele skonfrontowali swoje wyobrażenia z faktyczną pracą nad realizacją spektaklu.

Drugiego dnia konferencji prof. dr hab. Tomasz Szlendak z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruń wygłosił wykład "Rozproszeni, hybrydyczni, wszystkożerni. Tożsamość młodych w kulturze Sieci", a ponadto odbyła się dyskusja dotyczącą pracy z odbiorcą kultury XXI wieku w szkole oraz warsztaty metodyczne prowadzone przez Annę Nakielską i Małgorzatę Acalską. Natomiast dr Paweł Sztarbowski wygłosił wykład próbujący zarysować panoramę współczesnego teatru w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem działań Teatru Polskiego w Bydgoszczy.

Sobotnie spotkanie przypieczętował spektakl "Skąpo" w reżyserii Doroty Ogrodzkiej, czyli efekt prac Młodej Sceny - grupy młodzieży, która rozpoczęła swoja drogę artystyczną po projekcie "Oburzajcie się!" realizowanym w ramach programu Lato w Teatrze, w lipcu i wrześniu 2012 roku, a w 2013 roku kontynuowała pracę jako inspirację i punkt wyjścia traktując "Skąpca" Moliera.

Po spektaklu odbyło się również spotkanie z młodymi artystami. Ostatni dzień konferencji był podsumowaniem wspólnej pracy, zebraniem wniosków i wymianą doświadczeń.

Teatr Polski w Bydgoszczy nie po raz pierwszy podjął się stworzenia możliwości wspólnej pracy z nauczycielami, od których w znacznej mierze zależy zaangażowanie młodego widza. Do większości premier Teatru są bowiem tworzone zeszyty metodyczne z propozycjami tematów lekcyjnych, a ich prezentacji towarzyszą zwykle "premiery belferskie", które dają szansę na dyskusję i wymianę doświadczeń pomiędzy artystami a nauczycielami.

Michalina Butkiewicz, współorganizatorka i inicjatorka konferencji, podkreśliła, że tego typu przedsięwzięcia powinny być organizowane systematycznie.

Jednym z czynników podsumowujących spotkanie była ankieta, którą wypełniali nauczyciele. Z odpowiedzi wynika, że cel konferencji został osiągnięty, a pedagodzy mają ochotę i potrzebę wzięcia udziału w kolejnym tego typu wydarzeniu.

Oto kilka zaskakujących odpowiedzi:

"Warsztaty, spotkania tego typu powinny być organizowane cyklicznie. Jestem podbudowana".

"Bardzo mnie ta konferencja zainspirowała. Dziękuję."

"Gratuluję pomysłu!"

"Proszę o kolejne spotkania tego typu."

"Teatr to wspaniała przestrzeń edukacji."

"Rozwinęło mnie - pokazało, że moje dotychczasowe intuicyjne działania z uczniami miały sens."

"Konferencja bardzo mi się podobała, oby było więcej tak interesujących spotkań!"

"Dawno nie byłam na tak dobrych warsztatach."

"Chcę pracować w teatrze."

"Świetnie, że jest taka przestrzeń, gdzie można spotkać otwartych ludzi, podzielić się doświadczeniem, zasługująca na miano najlepszego teatru w kraju."

Kolejnym edukacyjnym krokiem TPB w pracy z nauczycielami jest udział w ogólnopolskiej akcji "Teatralne spięcie", organizowanej w przez Stowarzyszenie Pedagogów Teatru. To pomysł na połączenie ze sobą energii dwóch instytucji - teatru i szkoły. Pierwsze warsztaty odbyły się 16 i 17 listopada, a na kolejne zapraszamy 7 i 8 grudnia. Efektem współpracy na linii Teatr - Szkoła - Pedagodzyteatru będzie wspólnie opracowany warsztat do spektaklu, wykorzystujący potencjał, energię i odmienne doświadczenia każdej ze stron. Nauczyciele dostaną narzędzia, które pomogą im sprawnie pracować z grupą, posługując się technikami z zakresu pedagogiki teatralnej, a docelowym adresatem warsztatu jest uczeń.

(-)
Materiał Teatru
3 grudnia 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...