Linia wschodnia

Rok Grotowskiego 2009

Młodzi twórcy u boku mistrzów teatru naszych czasów

Zespoły z Serbii, Ukrainy, Austrii i Polski zaprezentują swoje spektakle w ramach Linii Wschodniej wrocławskiego festiwalu „Świat miejscem prawdy” od 18 do 26 czerwca. Część z nich współpracuje z Instytutem Grotowskiego w ramach programu artystyczno-promotowskiego. Wystąpią obok mistrzów teatru, prezentując owoce poszukiwań własnej drogi w teatrze. Festiwal zorganizowany został w 50. rocznicę założenia Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego i 10. rocznicę śmierci artysty. Rok 2009 ustanowiony został przez UNESCO Rokiem Grotowskiego.

Do Wrocławia przyjedzie Lalish Theaterlabor, grupa założona w 1998 r. w irackiej części Kurdystanu. Twórcy zmuszeni byli opuścić ojczyznę i od 11 lat pracują w Wiedniu. Ich przedstawienie pt. Bez cienia jest czytelne dla publiczności całego świata – operują językiem, złożonym z sylab, dźwięków i tonów zaczerpniętych z różnych kultur. Pieśń jest dla nich źródłem, z którego wypływa całe przedstawienie.

Unikalne pieśni ukraińskich kobiet śpiewane od stuleci przy okazji różnych świąt przedstawi w spektaklu W niedzielę rano zespół Majsternia Pisni ze Lwowa. Artyści z Ukrainy od 6 lat badają kulturę tradycyjną swojego kraju, poszukując dla niej formy teatralnej. Przedstawienie warto obejrzeć także ze względu na piękne, barwne kostiumy.

Plavo Pozorište z Belgradu zaprezentuje festiwalowej publiczności spektakl pt. Tańcząc z ojcem na motywach Listu do ojca Franza Kafki – rzecz o relacjach rodzinnych, wolnej woli i traumach dzieciństwa. Grupa, oprócz realizacji przedstawień, pracuje także z młodzieżą - prowadzi seminaria i warsztaty teatralne. Artysci wystąpili w 2005 r. w ramach XIV sesji ISTA Eugenia Barby, która odbyła się we Wrocławiu i Krzyżowej z inicjatywy ówczesnego Ośrodka Grotowskiego.

Polskę w repertuarze Linii Wschodniej reprezentować będą – Teatr Pieśń Kozła, Teatr ZAR oraz przedsięwzięcie „Pieśń Pomiędzy”. Pieśń Kozła pokaże przedstawienie Macbeth, zrealizowane wspólnie z brytyjskim Royal Shakespeare Company – efekt nowatorskich badań nad muzycznością poezji Szekspira. Spektakl grany jest w języku angielskim.

Ołowiana kulka zrealizowana w ramach przedsięwzięcia „Pieśń Pomiędzy” – to wspaniały popis młodej aktorki – efekt kilkuletniej pracy nad głosem i ciałem. Fragmenty dramaturgii i muzyki najwyższej próby oraz niezwykła sprawność artystki to niezaprzeczalne walory tej prezentacji.

Teatr ZAR zaprezentuje Ewangelie dzieciństwa. Dyptyk. W części tytułowej wykorzystane zostały pieśni zebrane przez zespół podczas wypraw do Gruzji, Bułgarii i Grecji w latach 1999–2003. Stanowi ona próbę opowiedzenia „późnej historii ciała” – po miłości, po poniżeniu, po śmierci; jest niemożliwą opowieścią o zmartwychwstaniu. Część druga - Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie stawia istotne pytania o najgłębszy sens życia, o to, czy życie jest warte trudu, by je przeżyć. Podstawowa linia struktury muzycznej spektaklu zbudowana została w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie.

anna pupin
Materiały Instytutu
19 czerwca 2009

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia