Listopad w Operze na Zamku w Szczecinie

Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na listopadowe spektakle. Zobaczymy:

- „Król Roger" opera K. Szymanowskiego - reż. Rafał Matusz
- „Don Kichot" do muzyki L.A. Minkusa - chor. Anna Hop
- „Trubadur" G. Verdiego - reż. Barbara Wiśniewska
- „Così van tutte" W.A. Mozarta. - reż. Jacek Papis

"Król Roger" K. Szymanowski
„Król Roger" Karola Szymanowskiego to nadzwyczajne muzyczne wydarzenie. Z powodu wartości artystycznych nazywany jest jednym z największych arcydzieł XX wieku i najbardziej znaną polską operą. Jest operą, oratorium i misterium jednocześnie. Realizowany przez najbardziej uznanych dyrygentów i reżyserów, zachwyca na scenach operowych niemal całego świata. Dzieło wystawiamy w licznej obsadzie. Obok solistów, orkiestry, baletu i chóru Opery na Zamku występują gościnni soliści i połączone chóry. Partytura Szymanowskiego jest określana jako dzieło niezwykłe, oryginalne, o poetyckiej symbolice, mieniące się bogactwem pomysłów i oszałamiające dźwiękami. Libretto oparte na legendzie o sycylijskim królu Rogerze II opowiada o konflikcie pomiędzy rozumem a zmysłowością. Postaramy się zgłębić umysł i duszę króla Rogera w inscenizacji, którą trzeba zobaczyć. Ta opowieść jest przestrogą przed stawianiem człowieka na postumencie absolutu, ale także egzystencjalna perspektywa, że to właśnie on sam stoi na początku i końcu drogi, że nie ma nic więcej. „Król Roger" otwiera epokę antropocentryzmu, wyraża nasz kryzys i przeczucie duchowej katastrofy.

„Król Roger" jest ewenementem. Nic wcześniej i nic później takiego nie powstało. Jest fenomenem. Powstał w latach 20-tych XX wieku. To czas względnego pokoju po I wojnie światowej (...). W przeciągu tego dziesięciolecia powstało mnóstwo nowatorskich dzieł, swoboda tworzenia bez lęków o świat przynosiła efekty. I na fali tej swobody myśli, pracy nad rozwojem samoświadomości, doskonalenia powstało dzieło Szymanowskiego. To opera metafizyczna, opowiadająca o przemianie, o najgłębszej psychologicznej mocy. To także intensywne dotknięcie mistyczne, praca z absolutem, misteryjna historia człowieka i jego rozumienia wolności, budowania siebie na nowo. To historia złamania starego porządku i wkroczenia nowego. Czy dobrego? Czy budującego? Czy absolutna wolność istnieje? Co dzieje się z nami, jeśli wszystko wolno, wszystko możemy? Ta opowieść jest przestrogą przed stawianiem człowieka na postumencie absolutu, ale także egzystencjalna perspektywa, że to właśnie on sam stoi na początku i końcu drogi, że nie ma nic więcej. Król Roger otwiera epokę antropocentryzmu, wyraża nasz kryzys i przeczucie duchowej katastrofy.
Rafał Matusz, reżyser
Terminy: 9.11.2024, sobota, godz. 19.00; 10.11.2024, niedziela; godz. 18.00

"Don Kichot" L.A. Minkus, chor. Anna Hop
Przygody błędnego rycerza Don Kichota i jego wiernego giermka Sancho Pansy w pełnym humoru balecie inspirowanym legendarną powieścią Miguela Cervantesa. Autorskie spojrzenie na arcydzieło Cervantesa z podążającym za swoimi marzeniami Don Kichotem oraz gorącą jak Hiszpania taneczną wędrówką pełną werwy, fantazji i humoru. Zabawne przygody błędnego rycerza oraz jego towarzyszy dają impuls do zaprezentowania tanecznych popisów z całą wirtuozerią skoków, podnoszeń i piruetów. Na scenie ujrzymy zachwycającą scenografię oraz bogactwo kostiumów inspirowanych Gaudim i Picassem. „Don Kichot" to jeden z najsłynniejszych baletów klasycznych przepełniony dowcipem, dynamiką i hiszpańską werwą. Ekspresyjna muzyka, różnorodność scen, w tym również pantomimicznych oraz ognistych tańców, mnóstwo ciekawych charakterów i wiele emocji gwarantuje doskonałą zabawę zarówno dla dorosłej jak i młodszej publiczności. Pierwszą wersję choreograficzną „Don Kichota" do melodyjnej muzyki Minkusa stworzył Marius Petipa, ojciec XIX-wiecznego baletu rosyjskiego, twórca choreografii do takich arcydzieł muzycznych Piotra Czajkowskiego jak „Jezioro łabędzie" i „Śpiąca królewna".
Spektakl z audiodeskrypcją dla osób niewidomych i niedowidzących.
Terminy: 16.11.2024, sobota, godz. 19.00; 17.11.2024, niedziela, godz. 18.00

"Trubadur" G. Verdi
„Trubadur" to potężne arcydzieło. Muzyczna dramaturgia oparta na ostrych kontrastach oraz błyskotliwość partii wokalnych fascynują publiczność, a to czyni tę operę jedną z najczęściej wystawianych. Zrealizowany z rozmachem spektakl z udziałem solistów, baletu, orkiestry i połączonych chórów Opery na Zamku oraz ZUT, urzeka różnorodnością kostiumów i oryginalną scenografią. „Trubadur" Giuseppe Verdiego w interpretacji Barbary Wiśniewskiej to opowieść o tym, jak decyzje poprzednich pokoleń definiują życie współczesnych. Możemy tu mówić o transmisji traumy, chorobie, która przechodzi z przodków za pomocą słów i czynów, niewykrywalna i żarłoczna. W pierwszej scenie poznajemy fragmenty opowieści z przeszłości, która motywuje główne postaci: Hrabiego oraz trubadura Manrico i jego przybraną matkę – Azucenę. To jednak nie na źródle traumy – wydarzeniu owianym aurą tajemnicy, które rozdzieliło dwóch braci, Hrabiego i Manrico skupia się kompozytor, ale na tym do jak tragicznych skutków prowadzi wypełnianie urojonego nakazu zemsty. Czy tak tragiczna historia może mieć jakąkolwiek konstruktywną wymowę? Być może to opowieść o tym, że powinniśmy dążyć do zatrzymania toksycznego koła uruchomionego przez przodków? Jako społeczność być może taką opowieść powinniśmy snuć ku przestrodze.
Terminy: 23.11.2024, sobota, godz. 19.00; 24.11.2024, niedziela, godz. 18.00

"Così fan tutte" W.A. Mozart
Opera na Zamku wraca do muzyki Mozarta inscenizacją przypominającą pełne gorących wspomnień pocztówki z wakacji nad Morzem Śródziemnym lat 60. XX wieku. Liczne pomyłki i zamiany ról czynią z „Così fan tutte" najzabawniejszą komedię w dorobku kompozytora. "Wierność kobiety jest jak Feniks, wszyscy o niej słyszeli, ale nikt nie wie, gdzie jej szukać..." Tak śpiewa na początku „Così fan tutte" Don Alfonso, jeden z bohaterów opery buffa Wolfganga Amadeusza Mozarta, powodując tym samym lawinę niespodziewanych działań i zdarzeń: od cynicznego zakładu i pieniędzy stawianych przez młodzieńców na wierność swych wybranek przez późniejsze sprytne fortele, uwikłanie w zmowę nowych zalotników, po śluby i truciznę. A wszystko to w przepięknej scenerii mórz południowych, gdzie powietrze jest gorące, a namiętności jeszcze bardziej. Liczne pomyłki i zamiany ról czynią z „Così fan tutte" najzabawniejszą chyba komedię w dorobku Mozarta, która ma jednak poważne przesłanie – skłania do refleksji nad ludzką naturą i namysłu, na czym naprawdę opiera się związek dwojga ludzi. By podkreślić ponadczasowy charakter tej opowieści reżyser Jacek Papis umieszcza jej akcję blisko współczesności, jedynie aluzyjnie odnosząc się do epoki Mozarta, w której „Così fan tutte" było prawdziwym skandalem obyczajowym.
Terminy: 30.11.2024, sobota, godz. 19.00; 1.12.2024, niedziela; godz. 18.00

Magdalena Jagiełło-Kmieciak
Materiał Opery na Zamku
30 października 2024

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia

Dziadek do orzechów (P...
Rudolf Nuriejew
Zobacz arcydzieło baletu z Paryskiej ...