Ludowy przepych

„Borys Godunow" - reżyseria: Nikołaj Kolada - 2. Nowa Klasyka Europy

Od czternastego listopada do drugiego grudnia odbywał się w Teatrze Jaracza w Łodzi Festiwal Nowa Klasyka Europy, podczas którego pokazywane były współczesne adaptacje sceniczne kanonicznych europejskich tekstów. Widzowie mieli okazję obejrzeć na deskach Teatru Jaracza spektakl Nikołaja Kolady „Borys Godunow” na podstawie utworu Puszkina.

Nikołaj Kolada, nazywany ojcem dramaturgii rosyjskiej, jest dyrektorem autorskiego Teatru Kolada w w Jekaterynburgu. W spektaklu pokazywanym w Łodzi przedstawił historię przejęcia carskiego tytułu w XVII wieku przez Dymitra Samozwańca, w rzeczywistości mnicha podającego się za cudownie ocalonego carewicza, syna Iwana IV Groźnego. W reżyserii Kolady typowy dla Puszkina motyw „ludzi i władzy" nie jest najważniejszy, bohaterem wysuwającym się na pierwszy plan jest lud rosyjski, jego cierpienia oraz wzloty w czasach zawirowań na carskim tronie.

„Borys Godunow" został zrealizowany w konwencji ludowego teatru ulicznego. Jest barwnym spektaklem rosyjskich, narodowych emblematów - na scenie pojawiają się i znikają matrioszki oraz cerkiewne ikony. Przeważają sceny zbiorowe, w których mieszkańcy carskiej Rosji ustosunkowują się wobec bieżących wydarzeń. Początkowo z radością przyjmują władzę Borysa Godunowa, podobnego do odnoszącego sukcesy biznesmena w złotym, połyskującym płaszczu, z kulą dyskotekową jako insygniami władzy. Stopniowo naród odwraca się od cara, przekonany ostatecznie słowami napotkanego jurodiwego.

Niestety odniosło się wrażenie, że energia spektaklu, wytworzona przez muzykę, pełne werwy sceny zbiorowe nie udzieliła się widowni. Ludowość zachwycała tylko początkowo, potem ikony zaczęły mieszać się ze współczesnymi trąbkami rodem ze stadionów piłkarskich oraz blaskami kuli dyskotekowej. Przedstawienie zamieniło się w paradę strojów, rekwizytów i ludowych porywów, przez co stało się przykładem znanego porzekadła „co za dużo to niezdrowo". Nie przeszkodziło to jednak łódzkiej widowni w nagrodzeniu zespołu wielokrotnymi brawami.

„Borys Godunow", Teatr Kolada, Festiwal Nowa Klasyka Europy, reżyseria: Nikołaj Kolada

Agata Wiśniewska
Dziennik Teatralny Łódź
3 grudnia 2012

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...