Łukasz Czuj
sylwetkaStudiował teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim i reżyserię w PWST w Krakowie
Łukasz Czuj (ur. 1969). Studiował teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim i reżyserię w PWST w Krakowie. Założyciel i dyrektor Centrum Dramaturgii Polskiej w Krakowie (1996-2000) – niezależnego ośrodka dokumentacyjno-warsztatowego zajmującego się współczesną dramaturgią krajową. Działalność Centrum obejmowała organizację sesji, ocenę nadsyłanych tekstów oraz publikację periodyku „Dramaturgia Polska” (ukazało się sześć numerów). Redaktor naczelny wydawnictw artystycznych: „Krakowski Kurier Konferencyjny” (1991), „Krakowski Kurier Kulturalny” (1991-92), „Szkice – pismo artystyczne” (1992-94), „Dramaturgia Polska” (1997-2000). W latach 2000-01 konsultant programowy Teatru Muzycznego w Gliwicach i członek jury Festiwalu Teatrów Studenckich Proscenium. Autor scenariuszy i reżyser szeregu autorskich spektakli teatralnych, w tym trylogii opartej na tekstach rosyjskiej grupy artystycznej Oberiu – Tango Oberiu 1928 w Teatrze Rozrywki w Chorzowie (1997), Sen pogodnego karalucha w Teatrze Mniejszym i Teatrze Słowackiego w Krakowie (1999) oraz Symfoniczna Wazelina 1917 w Teatrze Ludowym w Krakowie (1999). Inne realizacje to, między innymi, Dwa Jima Cartwrighta w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (2001),Cafe Panika w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu (2003), Bal u Wolanda w Teatrze Rozrywki w Chorzowie (2004), Opereta Muerta w Teatrze Studio w Warszawie (2004). Reżyser spektakli muzycznych (według własnych scenariuszy) – Opowieści Jedenastu Katów (2000) i Berlińska Rewia Kabaretowa (2003) w Teatrze Ludowym w Krakowie oraz recitalu Janusza Radka Królowa Nocy (2003). Organizator sesji warsztatowych: „Pisanie dla teatru" (Kraków 1994) „Pisanie dla telewizji" (Chorzów 1995), „Scenariusz teatralny" (Kraków 1996), „Języki współczesności" (Kraków 1997). Jest uważany za specjalistę od teatru surrealistyczno-dadaistycznego. W roku 2008 razem z Michałem Urbanem wygrał konkurs na projekt aranżacji stałej w muzeum umiejscowionym w dawnej Fabryce Schindlera w Krakowie. Temat wystawy „Kraków czasu okupacji” - obecnie powstaje finalny projekt ekspozycji.
Autor tekstów publikowanych w “Didaskaliach”, “Tygodniku Małopolska” i “Dialogu”.
Nagrody:
nominacja do Paszportu “Polityki” (1998); nagrody za reżyserię i scenariusz spektaklu Tango Oberiu. 1928 na II Festiwalu Teatrów Dramatycznych w Zabrzu (1999).