Mariusz Treliński o miłości

reżyseruje "Aleko" Rachmaninowa oraz "Jolantę" Czajkowskiego

Mariusz Treliński połączył jednoaktowe opery: "Aleko" Rachmaninowa oraz "Jolantę" Czajkowskiego.

Obie rzadko są wykonywane poza ojczyzną ich twórców, ale Walery Gergiew, dyrektor Teatru Maryjskiego i jeden z najwybitniejszych dyrygentów, umie promować rosyjską muzykę w świecie. Petersburskie inscenizacje pokazuje gościnnie na wielu scenach w Europie i Ameryce. 

Tak samo będzie ze spektaklem Mariusza Trelińskiego, który powstaje w koprodukcji z niemieckim festiwalem w Baden-Baden. 

Współpraca obu twórców rozpoczęła się w ubiegłym roku premierą "Króla Rogera" Szymanowskiego w Petersburgu. Spektakl z sukcesem pokazano następnie na festiwalu w Edynburgu. Już wówczas wiadomo było, że Mariusz Treliński przygotuje dla Teatru Maryjskiego kolejną inscenizację. Miała to być "Łucja z Lammermooru" Donizettiego. 

- Dyrektor Gergiew ostatecznie zasugerował mi dwie rosyjskie jednoaktówki - mówi Mariusz Treliński. - I muszę przyznać, że z tej zamiany tytułów jestem zadowolony. 

Pozornie są to całkowicie odmienne utwory. "Aleko" to tragiczna opowieść miłosna z życia Cyganów, tytułowy bohater zabija niewierną żonę i jej kochanka. Opera Czajkowskiego jest zaś poetycką bajką, w której królewna Jolanta odzyskuje wzrok dzięki staraniom ukochanego, ten zaś zdobywa jej rękę. 

Mariusz Treliński uważa jednak, że dzieła te łączy wspólny temat, gdyż pokazują kobietę w świecie rządzonym przez mężczyzn. Oba stawiają uniwersalne pytanie o granicę między miłością a wolnością. 

Ten sposób podejścia wymagał jednak innego odczytania libretta, zwłaszcza cygańskiego dramatu Rachmaninowa. W przedstawieniu Trelińskiego od Aleka ważniejsza staje się zatem jego żona, próbująca się wyzwolić z małżeńskiej niewoli. 

Muzycznie przedstawienie przygotowuje Walery Gergiew, autorem scenografii jest stały partner Mariusza Trelińskiego Boris Kudlička. Premiera w piątek, do Baden-Baden "Aleko" i "Jolanta" pojadą w lipcu. Wystąpi wówczas słynna Anna Netrebko, wycofał się natomiast zapowiadany wcześniej meksykański tenor Rolando Villazon.

Jacek Marczyński
Rzeczpospolita nr 89
17 kwietnia 2009

Książka tygodnia

Hasowski Appendix. Powroty. Przypomnienia. Powtórzenia…
Wydawnictwo Universitas w Krakowie
Iwona Grodź

Trailer tygodnia