"Meandry" świata Wiesława Ochmana

"Meandry" Wiesław Ochman w kręgu Przyjaciół - aut. Jerzy Skrobot

Wiesława Ochmana Jerzy Skrobot opisał już w 2000 roku w "Światłocieniach", później poświęcił słynnemu śpiewakowi tom "Tonacje sławy", następnie skupił się na jego malarskiej pasji w książce "Obrazy wyśpiewane kolorem", teraz, i słusznie, powrócił do opowieści tego twórcy. Jest wszak Wiesław Ochman nie tylko artystą światowego formatu, bywalcem i erudytą, ale i gawędziarzem fantastycznym, który o spotkaniach z ludźmi umie opowiadać, barwnie i rozlegle.

Jak miłe i owocne jest życie emeryta, dowodzi od lat Jerzy Skrobot, wybitny dziennikarz radiowy, autor reportaży, za które zdobył m.in. laur Złotego Mikrofonu. 15 lat zamknął osiemnastą książką! Niegdyś jego spotkania z ludźmi szły w eter, teraz przekłada je na kolejne tomy, zawsze w twardej oprawie.

Wiesława Ochmana Jerzy Skrobot opisał już w 2000 roku w "Światłocieniach", później poświęcił słynnemu śpiewakowi tom "Tonacje sławy", następnie skupił się na jego malarskiej pasji w książce "Obrazy wyśpiewane kolorem", teraz, i słusznie, powrócił do opowieści tego twórcy. Jest wszak Wiesław Ochman nie tylko artystą światowego formatu, bywalcem i erudytą, ale i gawędziarzem fantastycznym, który o spotkaniach z ludźmi umie opowiadać, barwnie i rozlegle. Tak więc powrócił Skrobot do rozmów z przyjacielem - a jest w nich kompetentnym i wrażliwym partnerem - by w tomie "Meandry" scalić oba Ochmanowe światy. Muzyki i sztuk pięknych. Efekt - wspaniały. Bo też, jak przyznaje wielki śpiewak za Albertem Schweitzerem - jest się bogatym wówczas, gdy się ma dobre wspomnienia. A on miłych i ładnych zachował w swej pamięci na niejedną książkę. Nie oznacza to, że mistrz pięknego śpiewu nie potrafi być w swych sądach dosadnie złośliwy.

Kpi więc z "twórczych eksperymentów" reżyserów, co to sprawiają, że kobiety z oper Pucciniego chodzą na szpilkach, a bohaterowie Wagnera - w dżinsach; z tych, którzy w operach Mozarta chcą widzieć "kochających inaczej" albo przenoszą akcję "Wesela Figara" w czasy nam współczesne. "Klasę reżysera poznaje się po umiejętności przekonania widza, że przyczyny konfliktów sprzed trzystu albo nawet dwóch tysięcy trzystu lat bywają aktualne i ważne w dzisiejszych czasach, ponieważ my sami zmieniamy się psychicznie o wiele wolniej niż używane przez nas cywilizacyjne gadżety" - dowodzi śpiewak, który także bywał reżyserem.

Nie patyczkuje się też z tzw. krytykami, wynoszącymi byle humbug na piedestał w przeświadczeniu, że "przełkną go pretensjonalni ćwierćinteligenci, z biegiem lat awansujący do rangi półgłówków". Krytykuje Ochman zjawiska i przywary, nie są to jednak złośliwostki ad personam. Zatem pytany o Wojciecha Cejrowskiego - i to w kontekście wspaniałego Olgierda Budrewicza - woli odpowiedzieć: "bez komentarzy".

Wynurzenia wybitnego śpiewaka w rozmowie z Jerzym Skrobotem łączą fakty i anegdoty z refleksją, z myślą kogoś, kto już wszystko udowodnił światu na scenach Nowego Jorku, Londynu, Mediolanu, Berlina, Madrytu, Paryża, Buenos Aires i teraz z dystansem mędrca opowiada o sobie i ludziach. Prowadzi nas zatem po kulisach oper świata, po pracowniach malarskich, odsłania sekrety sztuki, jak i słabostki artystów; sam przyznaje, że nie lubi zup owocowych i rybnych, a uwielbia kuchnię pikantną, co raz przypłacił... eksmisją z sypialni.

Podtytuł książki "Wiesław Ochman w kręgu Przyjaciół" mógłby sugerować, że to oni mówią o śpiewaku, a jest akurat odwrotnie. Już 24 nazwiska z okładki robią wrażenie: Zdzisław Beksiński, Leonard Bernstein, Jerzy Duda-Gracz, Maria Fołtyn, Andrzej Hiolski, Gustaw Holoubek, Herbert von Karajan, Kazimierz Kord, Tadeusz Łomnicki, Krzysztof Penderecki, Czesław Rzepiński, Tadeusz Strugała, Teresa Żylis-Gara... A spotkamy jeszcze niemal cały areopag krakowskiej ASP (Eugeniusz Eibisch, Jan Szancenbach, Marian Konieczny, Allan Rzepka). Aż szkoda, że eleganckiego tomu nie dopełnia indeks nazwisk. Pomógłby się poruszać po tych meandrach.

Wacław Krupiński
Dziennik Polski
27 maja 2014
Portrety
Wiesław Ochman

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...