Męska strona tematu

"Mommy Issues" - reż. Cecilia Moisio - Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark

"Mommy Issues" jest pełnowymiarowym spektaklem teatralno-tanecznym w choreografii Cecilii Moisio, fińsko-holenderskiej choreografki i reżyserki, dla tancerzy zespołu Teatru ROZBARK. Spektakl oparty jest na motywie kompleksu Edypa, wprowadzonym do psychoanalizy przez Zygmunta Freuda.

Jest to psychoanalityczna teoria, w której pragnienie seksualnego związku z rodzicem przeciwnej płci prowadzi do rywalizacji z rodzicem tej samej płci. Jest to istotny etap w normalnym procesie rozwoju chłopców oraz podstawa wszystkich interakcji w ich późniejszym życiu. Kompleks Edypa jest postrzegany jako szczyt indywidualnych dążeń jednostki do sukcesu i miłości.

W spektaklu „Mommy Issues" Cecilia Moisio porusza tematy takie jak: miłość, kłamstwo, współzależność od rodziców i uwalnianie się z więzów przeszłości. Osobiste doświadczenia performerów stają się punktem wyjścia do opowiedzianej historii. Scenę wypełniają pokoje,
w których tancerze-mężczyźni interpretują różne zachowania, emocje i psychologiczne wzorce wyniesione z domu rodzinnego.

Siedmiu tancerzy (1 kobieta, 6 mężczyzn) Teatru ROZBARK interpretuje odmienne zachowania, emocje i psychologiczne wzorce u mężczyzn w ich stosunkach z kobietami. Mężczyźni poszukują komfortu, wyzwalają swoje pożądanie seksualne i projektują swoją agresję lub frustrację na kobietę, wiecznie poszukując matczynej akceptacji. Jedyna tancerka w zespole reprezentuje różne typy kobiet w ich życiach: matkę, kochankę, siostrę, rywalkę.

Spektaklem „Mommy Issues" Cecilia będzie kontynuować swoje poszukiwania w temacie wzorców psychologicznych powiązanych z rodziną. Swoją pracę nad tymi kwestiami rozpoczęła w 2015 roku spektaklem „Mum's The Word" oraz filmem tanecznym „SHE/HER" zajmującym się relacjami matki i córki. W przypadku „Mommy Issues" sięgnie po męską stronę tematu oraz będzie badać, jak każdy z performerów radzi sobie z tą kwestią w ich własnym życiu. Jakie są reperkusje posiadania dysfunkcyjnej relacji matka – syn? Jak mężczyźni wyrażają bądź ukrywają swoje problemy? Czy zmierzą się ze swoimi lękami i przeszłością, czy będą trzymać wszystko w sobie? Czy można mieć zdrowy związek z kobietą bez projektowania na niego swojej relacji z matką? Tekst, ruch, aktorstwo i praca nad głosem zostaną tak połączone, by stworzyć mocny i emocjonalny spektakl, który skłoni publiczność do zastanowienia się nad własnymi wzorcami i relacjami rodzinnymi.

CECILIA MOISIO (1978) fińska choreograf, na stałe pracująca w Holandii. W 2014 roku zdobyła nagrodę w kategorii objawienie choreograficzne, podczas The Dutch Dance Days w Maastricht. Jest laureatką wielu nagród oraz wyróżnień, między innymi takich jak: BNG Theater maker (2011), VSCD dance prize (dwukrotnie), w kategorii najlepszy tancerz. Cecilia Moisio przez wiele lat współpracowała z Dansgroep Krisztina de Châtel oraz z Ann Van den Broek.

Prace Cecilii Moisio często inspirowane są psychologią człowieka, w szczególności nieświadomymi wzorcami zachowań, które wynikają z norm społecznych oraz oczekiwań nałożonych na człowieka. Dzieła Moisio mają interdyscyplinarny charakter, łączą śpiew, muzykę graną na żywo z mocnym, wysiłkowym tańcem. Jej choreografie z jednej strony mają dynamiczny, surowy i ekspresyjny charakter, z drugiej strony są delikatne i pełne wrażliwości.

Spektakl zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2016.

Karolina Stanieczek
Materiał Teatru
18 listopada 2016
Portrety
Cecilia Moisio

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia

Wodzirej
Marcin Liber
Premiera "Wodzireja" w sobotę (8.03) ...