Między Bytomiem a Krakowem
1. Europejski Festiwal Tańca WspółczesnegoŚląski Teatr Tańca przy współpracy z Narodowymi Instytutami Kultury Unii Europejskiej (European Union National Institutes of Culture, EUNIC) rozpoczyna nowy program inicjatyw twórczych młodych artystów europejskich, które widzowie Krakowa i Bytomia będą mogli oglądać w formie Europejskiego Festiwalu Tańca Współczesnego
Głównym celem programu jest nadanie odpowiedniej wagi inicjatywom twórczym młodych ambitnych artystów europejskich w przestrzeni międzynarodowej i na gruncie lokalnym. Wymiana doświadczeń i dialog z publicznością w obrębie najbardziej palących zagadnień nurtujących europejską młodzież z różnych rejonów Unii Europejskiej odbywać się będzie horyzontalnie na kilku płaszczyznach równocześnie, m.in.: prezentacji spektakli w teatrze, prezentacji zapisów spektakli w Instytucie Goethego w Krakowie i w Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu, dyskusji między artystami.
Wiele zagadnień uświadomionych i nieuświadomionych wynika z obserwacji przemian zachodzących w społeczeństwach Unii Europejskiej, jak np. problem tożsamości, problem cielesności, dualistyczna koncepcja człowieka, globalizacja, neo-liberalizm. Mamy nadzieję, że Festiwal twórczości młodych europejczyków sprowokuje do dyskusji różne grupy ludzi. Głos tych ludzi a także głos (może nawet krzyk) młodych artystów wskazując na punkt krytyczny kondycji współczesnej cywilizacji eurocentrycznej zabrzmi mocniej w szczególnym kontekście postindustrialnych przestrzeni Górnego Śląska oraz mieszczańskiej architektury Krakowa. Przede wszystkim, zarówno widzowie, jak i artyści, poprzez problematykę cielesności i tożsamości będą mogli przekonać się o bogatym zróżnicowaniu kulturowym Europy.
Do udziału w programie zgłoszono ponad siedemdziesiąt znakomitych spektakli. Tylko garstkę najlepszych z nich eksperci zakwalifikowali do pierwszej edycji Europejskiego Festiwalu Tańca. Eksperci Angela Fumerola (Włochy), Jens Bierregarad (Dania), Didier Moniotte (Francja), Petra Roegel (Niemcy), Claudia Jaeschke (Austria) i Joanna Szymajda (Polska) nie mieli łatwego zadania. W ciągu jednego dnia w gościnnych wnętrzach Instytutu Goethego w Krakowie zgłoszone spektakle zostały dokładnie przez ekspertów przeanalizowane, co w efekcie dało optymalną propozycję programową festiwalu. Wybrane spektakle reprezentują różnorodność stylistyczną i techniczną oraz indywidualne podejście do materii spektaklu.
Śląski Teatr Tańca wraz z partnerami: Instytutem Goethego w Krakowie, Austriackim Konsulatem Generalnym i Austriackim Forum Kultury w Krakowie, Włoskim Instytutem Kultury w Krakowie, Instytutem Francuskim w Krakowie, Rumuńskim Instytutem Kultury w Warszawie, British Council w Krakowie i NordicHouse w Krakowie, dają artystom szerokie pole do wymiany doświadczeń oraz konfrontacji.
Wyjątkowość Europejskiego Festiwalu Tańca Współczesnego tkwi w ogromnym potencjale miejsc, w których prezentowane będą festiwalowe przedstawienia: postindustrialny Śląsk i zabytkowa architektura królewskiego Krakowa. Obydwa będą miały wpływ na wykonanie spektakli i na ich percepcję. Z jednej strony prezentacja przedstawień w tak odmiennych przestrzeniach, w tak krótkim czasie i wynikające z tego różnice oddziaływania na materię spektakli, z drugiej reakcje publiczności na oglądane dzieło będą miały wpływ na dalszą pracę artystyczną młodych choreografów.