Między Bytomiem a Krakowem

1. Europejski Festiwal Tańca Współczesnego

Śląski Teatr Tańca przy współpracy z Narodowymi Instytutami Kultury Unii Europejskiej (European Union National Institutes of Culture, EUNIC) rozpoczyna nowy program inicjatyw twórczych młodych artystów europejskich, które widzowie Krakowa i Bytomia będą mogli oglądać w formie Europejskiego Festiwalu Tańca Współczesnego

Głównym celem programu jest nadanie odpowiedniej wagi inicjatywom twórczym młodych ambitnych artystów europejskich w przestrzeni międzynarodowej i na gruncie lokalnym. Wymiana doświadczeń i dialog z publicznością w obrębie najbardziej palących zagadnień nurtujących europejską młodzież z różnych rejonów Unii Europejskiej odbywać się będzie horyzontalnie na kilku płaszczyznach równocześnie, m.in.: prezentacji spektakli w teatrze, prezentacji zapisów spektakli w Instytucie Goethego w Krakowie i w Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu, dyskusji między artystami.  

Wiele zagadnień uświadomionych i nieuświadomionych wynika z obserwacji przemian zachodzących w społeczeństwach Unii Europejskiej, jak np. problem tożsamości, problem cielesności, dualistyczna koncepcja człowieka, globalizacja, neo-liberalizm. Mamy nadzieję, że Festiwal twórczości młodych europejczyków sprowokuje do dyskusji różne grupy ludzi. Głos tych ludzi a także głos (może nawet krzyk) młodych artystów wskazując na punkt krytyczny kondycji współczesnej cywilizacji eurocentrycznej zabrzmi mocniej w szczególnym kontekście postindustrialnych przestrzeni Górnego Śląska oraz mieszczańskiej architektury Krakowa. Przede wszystkim, zarówno widzowie, jak i artyści, poprzez problematykę cielesności i tożsamości będą mogli przekonać się o bogatym zróżnicowaniu kulturowym Europy.

Do udziału w programie zgłoszono ponad siedemdziesiąt znakomitych spektakli. Tylko garstkę najlepszych z nich eksperci zakwalifikowali do pierwszej edycji Europejskiego Festiwalu Tańca. Eksperci Angela Fumerola (Włochy), Jens Bierregarad (Dania), Didier Moniotte (Francja), Petra Roegel (Niemcy), Claudia Jaeschke (Austria) i Joanna Szymajda (Polska) nie mieli łatwego zadania. W ciągu jednego dnia w gościnnych wnętrzach Instytutu Goethego w Krakowie zgłoszone spektakle zostały dokładnie przez ekspertów przeanalizowane, co w efekcie dało optymalną propozycję programową festiwalu. Wybrane spektakle reprezentują różnorodność stylistyczną i techniczną oraz indywidualne podejście do materii spektaklu.

Śląski Teatr Tańca wraz z partnerami: Instytutem Goethego w Krakowie, Austriackim Konsulatem Generalnym i Austriackim Forum Kultury w Krakowie, Włoskim Instytutem Kultury w Krakowie, Instytutem Francuskim w Krakowie, Rumuńskim Instytutem Kultury w Warszawie, British Council w Krakowie i NordicHouse w Krakowie, dają artystom szerokie pole do wymiany doświadczeń oraz konfrontacji.

Wyjątkowość Europejskiego Festiwalu Tańca Współczesnego tkwi w ogromnym potencjale miejsc, w których prezentowane będą festiwalowe przedstawienia: postindustrialny Śląsk i zabytkowa architektura królewskiego Krakowa. Obydwa będą miały wpływ na wykonanie spektakli i na ich percepcję. Z jednej strony prezentacja przedstawień w tak odmiennych przestrzeniach, w tak krótkim czasie i wynikające z tego różnice oddziaływania na materię spektakli, z drugiej reakcje publiczności na oglądane dzieło będą miały wpływ na dalszą pracę artystyczną młodych choreografów.

Jacek Łumiński, Dyrektor Festiwalu
Materiały Organizatora
25 czerwca 2011

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia