Międzynarodowy projekt artystyczny

Młodość, entuzjazm, pasja i największe zaangażowanie

Młody Duch Tańca w Teatrze Wielkim w Łodzi - spektakl w międzynarodowej obsadzie – to widowisko baletowe, w którym wezmą udział najzdolniejsi uczniowie dwóch publicznych szkół baletowych (Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi, Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu), jak również ich japońscy rówieśnicy uczący się w najlepszych szkołach baletowych w Europie i Japonii.

Wykonawcy będą mieli wyjątkową możliwość nie tylko zaprezentowania się przed publicznością na profesjonalnej scenie, ale i podniesienia umiejętności tanecznych oraz kształtowania własnej osobowości artystycznej poprzez pracę nad układami choreograficznymi utrzymanymi w różnych technikach tańca (taniec klasyczny i współczesny).

Spektakl jest wyjątkowym wydarzeniem angażującym w tak szerokim zakresie uczniów polskich i zagranicznych szkół baletowych. Uczestnicy mają możliwość z jednej strony rozwoju artystycznego i zaprezentowania własnych umiejętności oraz osobowości w atrakcyjnej dla powszechnego odbiorcy nowoczesnej formie, a z drugiej pogłębienia ich poczucia tożsamości kulturowej poprzez kontakt z obyczajowością i tradycjami innych narodów.

Choreografie, które zobaczymy, będą w większości prezentowane po raz pierwszy. Szczególne miejsce zajmą w widowisku polskie tańce narodowe – każda z polskich szkół baletowych zaprezentuje dwa układy choreograficzne.

Wykonawcy:
⦁ Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Feliksa Parnella w Łodzi
(w tym stypendyści Marszałka Województwa Łódzkiego)
⦁ Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu
⦁ Węgierska Akademia Tańca w Budapeszcie
⦁ StaatlicheBalletschule w Berlinie
⦁ Akademia Tańca Monachium
⦁ John Cranko School w Stuttgarcie
⦁ Emilia Sambor za pozwoleniem Elizabeth Platel, dyrektor L'École de Danse de L'OpéraNational de Paris
⦁ Kacper Stolarek, solista-wokalista
⦁ Chór Iuvenales Cantores Lodzienses

Opiekę artystyczną nad spektaklem objęli pedagodzy i znakomici artyści o międzynarodowej renomie: Wiesław Dudek, Shoko Nakamura, Eric Gautgier, Xenia Wiest czy Anna Nowak, Katarzyna AleksanderKmieć, Katarzyna Kozielska.

WIESŁAW DUDEK
pomysłodawca i reżyser spektaklu
Tancerz, absolwent Państwowej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi. Początkowo tancerz baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, później solista Teatru Wielkiego w Łodzi i Stuttgart Ballet. Przez 12 lat pierwszy solista Staatsbalett w Berlinie. Tancerz o niezwykle bogatym dorobku artystycznym, w którym ważne miejsce zajmują partie solistyczne w baletach wybitnych choreografów międzynarodowego formatu (min.: M. Bejart, J. Neumeier, U. Scholz, K. MacMillan, J. Cranko). Na szczególną uwagę zasługuje jego kreacja Oniegina w choreografii J. Cranko. Współpracuje z zespołami baletowymi należącymi do światowej czołówki (m.in.: Teatr Bolszoj w Moskwie, Tokyo City Ballet, Królewska Opera w Sztokholmie). Warto zwrócić uwagę na fakt, że w 2013 r. jako pierwszy Polak wystąpił gościnnie z baletem Teatru Bolszoj w Moskwie w partii Oniegina w balecie „Oniegin" w choreografii J. Cranko. Za całokształt pracy artystycznej i propagowanie polskiej sztuki w kraju i za granicą w 2015 roku otrzymał nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego i Srebrny Medal „Gloria Artis" przyznawany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

SHOKO NAKAMURA
asystent reżysera, prowadzenie prób repertuarowych z tańca klasycznego, współpraca przy reżyserii spektaklu i ustawianiu świateł
Tancerka, absolwentka John CrankoSchuleStuttgar, przez 7 lat pierwsza solistka Staatsballet Berlin, obecnie w K¬ballet (Kumakawa) Company w Tokio. W jej bogatym repertuarze baletowym znajdują się niemal wszystkie pierwszoplanowe role w baletach: „Jezioro łabędzie", „Dziadek do orzechów", „Śpiąca królewna", „Sylwia", „La Peri", „Esmeralda", „Don Kichot", „Bajadera", „Korsarz", „Sylfidy", „Etiudy", „Kopciuszek", „Caravaggio", „Romeo i Julia", „Onegin", „Manon" i wiele innych wspaniałych kreacji baletowych. Laureatka konkursu baletowego Prix de Lausanne, honorowych nagród w Japonii, a przede wszystkim ikona japońskiego baletu.

ANNA NOWAK
choreograf, prowadzenie prób z tancerzami
Tancerka w McGregor Dance Company w Londynie, choreograf, pedagog; absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi. Ukończyła z wyróżnieniem specjalność pedagogika baletowa na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Laureatka XII Ogólnopolskiego Konkursu Baletowego im. Wojciecha Wiesiołłowskiego. Najlepsza Absolwenta Szkół Baletowych w Polsce w roku 2001, jak również stypendystka Prezesa Rady Ministrów za osiągnięcia w nauce w tym samym roku. W latach 20012007 związana była z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. Tańczyła w baletach takich choreografów jak Jiří Kylián, George Balanchine, Jacek Przybyłowicz. Wykonywała solowe role w repertuarze klasycznym m.in. w „Jeziorze łabędzim", „Śpiącej Królewnie", „Bajaderze". W 2007 roku występowała w zespole Gran Canaria Ballet, interpretując m.in. główną rolę w Jeunehomme Uwe Scholza. W roku 2009 rozpoczęła współpracę z baletem Teatru Wielkiego w Poznaniu jako pedagog gościnny. W 2010 roku prowadziła warsztaty dla baletu Teatru Wielkiego w Łodzi oraz dla Bałtyckiego Teatru Tańca w Gdańsku. Od 2008 roku jest związana z Wayne McGregor | Random Dance. Tańczy w takich choreografiach McGregora jak Entity, Erazor, Dyad 1909. Odbyła z tym zespołem wiele międzynarodowych tournées. Od tego czasu prowadziła lekcje i warsztaty w Wielkiej Brytanii oraz innych krajach Europy, m.in. w londyńskiej szkole The Place czy Accademia Nazionale de Danca w Rzymie. Uczestniczyła w wielu projektach edukacyjnych Creative Learning rozwijających indywidualną kreatywność, jak również festiwalach, m.in. Deloitte Ignite w Royal Opera House. W roku 2009 brała udział w unikatowym projekcie Distributed Choreographic Cognition w San Diego, we współpracy z University of California ¬ cenionego na świecie Interactive Cognition Lab. Ostatnio uczestniczyła w kolejnym projekcie Wayn McGregor | Random Dance¬ ChoreographicThinking Tools we współpracy z Cognition and Brain Studies Unit, Cambridge oraz City University London.

KATARZYNA KOZIELSKA
choreograf, prowadzenie prób z tancerzami
Tancerka, choreograf w Stuttgart Ballet. Naukę tańca rozpoczęła w szkole baletowej w Bytomiu, a następnie kontynuowała ją w John CrankoSchule w Stuttgarcie. W sezonie 2000/2001 rozpoczęła pracę w zespole Stuttgart Ballet, gdzie kreowała wiele ról w różnych technikach tańca. W 2011 roku podjęła pierwsze bardzo udane i docenione przez środowisko próby choreograficzne. Jej najważniejsze prace, które pozostają w repertuarze niemieckich i amerykańskich zespołów tanecznych: Der richtige Ort, Blender, Child of Tree (na zamówienie dyrektora artystycznego Stuttgart Ballet w celu uhonorowania stulecia urodzin John Cage'a), SymphAnima, Bite, A.Memory, Limelight, Firebreather.

KATARZYNA ALEKSANDER-KMIEĆ
choreograf, prowadzenie prób z tancerzami
Nauczyciel tańca współczesnego w bytomskiej szkole baletowej, choreograf, tancerka. Ukończyła (z wyróżnieniem) Konserwatorium Tańca im. Barata w Lake Forest, Illinois, gdzie studiowała m. in. taniec klasyczny, współczesny, jazzowy, pedagogikę tańca, choreografię, produkcję tańca oraz improwizację. W latach 2012-2015 była kierownikiem zespołu baletowego Teatru Rozrywki, obecnie jest choreografem Teatru. Jest również nauczycielem tańca współczesnego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Bytomiu. Gościnnie współpracuje z John CrankoSchule w Stuttgarcie. Tworzy autorskie wariacje współczesne i przygotowuje uczniów szkoły do udziału w konkursach tańca w kraju i za granicą, gdzie zdobywają wysokie miejsca, nagrody i wyróżnienia (m. in. W Czechach, Francji i we Włoszech). Ma w swoim dorobku wiele spektakli realizowanych zarówno w Polsce jak i za granicą.

ERIC GAUTHIER
choreograf, prowadzenie prób z tancerzami
Urodzony w Kanadzie tancerz, choreograf i muzyk, dyrektor Gauthier Dance Company w Stuttgarcie, który to zespół założył w 2007 roku po zakończeniu solistycznej kariery w Stuttgart Ballet. Zdobywca Niemieckiej Nagrody Tańca „Future" 2011 w kategorii choreografia oraz nagrody teatralnej FAUST 2011 i 2013 dla prowadzonego przez niego zespołu Gauthier Dance Company. Dwukrotnie nominowany przez środowisko recenzentów w kategorii tancerz roku za partię solową w „I Found A Fox" Marco Goeckego. Jego nazwisko znajduje się w książce roku „Wielkie Nadzieje" 2016. Laureat nagrody za najlepszy duet w „Punk Love" na festiwalu w Petersburgu DANCE OPEN Festival 2016. Współpracuje z najlepszymi zespołami, m.in.: Staatsballett Berlin, Teatrem Maryjskim w Petersburgu, Scapino Ballet Rotterdam czy Nationale Ballet Amsterdam. Inicjator Międzynarodowego Festiwalu Tańca COLORS w Stuttgarcie (2015); drugą edycję tej imprezy zaplanowano w dniach 6-23 lipca 2017 r. Jako syn cierpiącego na chorobę Alzheimera, w swojej twórczości pozostaje wrażliwy na kwestie społeczne. Razem z Gauthier Dance Mobile prowadzi zajęcia z tańca współczesnego w schroniskach młodzieżowych, szpitalach i domach starców. Otrzymał Order Zasługi BadeniiWirtembergii i jest członkiem zarządu Fundacji Alzheimera w Badenii-Wirtembergii.

XENIA WIEST
choreograf, prowadzenie prób z tancerzami
Tancerka, choreograf w Staatsballet Berlin. uUodzona w Moskwie, ukończyła Academie de danse w Braunschweig oraz John CrankoSchule w Stuttgarcie. W 2003 roku rozpoczęła pracę w German Opera of Berlin, a następnie w GuestcontractTheatre w Görlitz. Od 2004 jest związana z Staatsballett Berlin. Jej znaczniejsze choreografie: 2005 "Déja¬vu?!." (część "Shut up and dance!"), 2007 "Bodylanguage" (część "Shut up and dance! Updated"), 2009 "Moment musical" (dlaTanzforum Berlin), 2010 "To be continued" (część "Shut up and dance! Reloaded"), 2010 „Dance me" dla Fashion Week Berlin, „Part two"), 2010 "Etude Nr. 1" (część Dance Summit for Martin Puttke ¬ Pas de deux), 2011 "Augenblick" (dlaGaliBaletowej w Sarajewie ), 2012 "Take a breath" (dla Kremlin Gala Moscow), 2013 "Live now, think later" (dla Kremlin Gala Moscow), 2013 układchoreograficznydlaNIKE¬Studio, 2013 "QuinqueViae – Dynamics of Existence" (część "Masse").
BALETOWO
Wystawa fotografii Jerzego Macieja Koby
4-7 września 2017, foyer Teatru Wielkiego w Łodzi

Wystawa BALETOWO jest częścią większego projektu portretowego Jerzego Macieja Koby, w której artysta prezentuje fotografie pierwszych solistów baletu Teatru Wielkiego w Łodzi: Moniki MaciejewskiejPotockas i Gintautasa Potockas.

Jerzy Maciej Koba jestem fotografem z wykształcenia i z zamiłowania.
Fotografia to dzień powszedni i święto mojego życia, fotografia to ludzie, których spotykam i utrwalam w swojej i mojego aparatu pamięci. Od pewnego czasu zajmuję się też oprawą fotografii, obrazów, grafik i wszystkiego co da się oprawić.
Razem ze Zbyszkiem Kowalczykiem prowadzi galerię „Profesjonalni Oprawcy", w której organizuje wystawy twórców pracujących w rożnych obszarach sztuki.

Monika Maciejewska-Potockas
Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Baletową im. Feliksa Parnella w Łodzi z tytułem „Najlepszej Absolwentki Szkół Baletowych w Polsce" (tytuł przyznawany przez Fundację "Balet") oraz Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie (specjalność pedagogika baletu).
Od 1998 roku związana z Teatrem Wielkim w Łodzi. W swoim repertuarze ma m.in. partie: Giselle (Giselle), Śnieżki (Królewna Śnieżka), Tytani (Sen nocy letniej), Nefretete (Echnaton), Kopciuszka (Cinderella), Mercedes/ Micaeli (Carmen), Tatiany (Oniegin), a także występy w spektaklach: Coppelia, Amadeusz, Ziemia obiecana, Dziadek do orzechów, Jezioro łabędzie, Valentino, Bajadera, Bolero, Chopiniana. Otrzymała Nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego za wybitne osiągnięcia artystyczne, Nagrodę im. Leona Schillera dla młodego artysty za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki baletowej, a także Brązowy Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" nadany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Gintautas Potockas
Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Wilnie. Zawodowo związany z Teatrem Wielkim w Łodzi, Litewskim Teatrem Narodowym Opery i Baletu i warszawskim Teatrem Roma; współpracował z Ballet Classic de Paris, Operą Śląsk, Operą Bałtycką, Operą Krakowską, Teatrem Muzycznym w Łodzi. Ważniejsze partie solowe: Albert / pas de deux I akt (Giselle), Książę (Królewna Śnieżka), Oniegin/ Gremin (Oniegin), Romeo/ Tybalt (Romeo i Julia), Oberon/ Teseus (Sen nocy letniej), Echnaton (Echnaton), Rudolf Valentino (Valentino), a także niezapomniane kreacje w spektaklach: Zorba, Bolero, Święto wiosny, Coppelia, Amadeusz, Ziemia obiecana, Dziadek do orzechów, Jezioro łabędzie. Ponadto na swoim koncie ma wiele występów koncertowych i tournee po Europie z Dziadkiem do orzechów, Jeziorem łabędzim oraz gale baletowe za granicą na zaproszenie: pas de deux – Don Quichot i Coppelia.

__

4 i 6 września 2017, godz. 18:30 / Teatr Wielki w Łodzi, bilety: 20 zł normalny / 5 zł dziecko
9 września 2017 / Teatr Rozrywki w Chorzowie
10 września 2017 / Opera Śląska w Bytomiu

(-)
Materiał organizatora
30 sierpnia 2017

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...