Miniopera z Inkubatora

"2.0.4.5. Miniopera metafizyczna" - reż. Tomasz Rodowicz - Teatr Chorea w Łodzi

Rok 2045. To wtedy zdaniem słynnego futurologa Raymonda Kurzweila komputery zaczną się usamodzielniać i tworzyć własne zaawansowane formy. Kim będzie człowiek w erze maszyn? Czy technologie dadzą nam nieśmiertelność? Odpowiedzi na te pytania szukają twórcy spektaklu 2.0.4.5. Miniopera metafizyczna w reżyserii Tomasza Rodowicza. Premiera, 24 sierpnia, rozpocznie organizowany przez Teatr CHOREA w Łodzi Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy.

– To nie jest science fiction. Rozwój technologii przyspiesza. Z jednej strony daje nadzieję na nieśmiertelność, z drugiej zaś rodzi obawę, że człowiek nie zapanuje nad tym, co sam stworzył – mówi Tomasz Rodowicz, autor koncepcji i reżyser spektaklu. – Pytamy o ludzką podmiotowość w czasach postludzkich, o to, jak definiować swoją tożsamość? Pytamy dziś, zanim będzie za późno – wyjaśnia i podkreśla, że przedsięwzięcie w charakterystyczny dla Teatru CHOREA sposób przełamywać będzie podziały na teatr słowa, ruchu i muzyki, przywracając niepodzielną trójjednię teatru antycznego.

Spektakl powstaje w ramach festiwalu Retroperspektywy, któremu w tym roku przyświeca hasło: Teatr między Słowami, dlatego punktem wyjścia dla scenicznej opowieści będzie słowo. Scenariusz Katarzyny Knychalskiej i Tomasza Rodowicza wykorzystuje fragmenty najważniejszych tekstów dla ludzkości – urywki kanonicznych zapisów wielkich systemów filozoficznych i religijnych, strzępy apokryfów, wielkich poematów. – Tylko czy właśnie w tekście szukać istoty człowieczeństwa, a może jednak szukać tej wiedzy w tym, co zapisane jest w naszym ciele? – pytają twórcy. Wychodząc od słowa i wcielając je w ruch i śpiew – zwracają się do rytualnych praźródeł kultury.

Muzykę do spektaklu skomponował Tomasz Krzyżanowski, a za choreografię odpowiada Joanna Jaworska. Występują: Joanna Chmielecka, Bartosz Figurski, Joanna Jaworska-Maciaszek, Majka Justyna, Michał Jóźwik, Aleksandra Kugacz-Semerci, Tomasz Rodowicz, Mertcan Semerci i Daria Szymańska. Aktorom towarzyszyć będzie kwartet smyczkowy Befane.

Premiera 2.0.4.5. Miniopery metafizycznej, zaplanowana na 24 sierpnia w Fabryce Sztuki w Łodzi, otworzy tegoroczne Retroperspektywy. Organizowany co dwa lata międzynarodowy festiwal teatralny, którego organizatorem jest właśnie Teatr CHOREA, jako jedyny w Polsce odrzuca podziały na gatunki i nurty, prezentując najciekawsze zjawiska teatralne, definiujące kulturową tożsamość współczesnego człowieka. – Program tegorocznej edycji skonstruowaliśmy tak, by pokazać najbardziej skrajne i różnorodne sposoby użycia SŁOWA w teatrze współczesnym. Pokażemy spektakle, które wyznaczają nowe myślenie o teatrze, zacierają różnice między koncertem i misterium, widowiskiem i rytuałem. Wcielają słowo w ciało, a aktora w pieśń i ruch – podkreśla Rodowicz.

Przed widzami, dwa weekendy (24-26.08 oraz 31.08-2.09) przeglądów spektakli i wydarzeń muzycznych: uznane grupy teatralne z Portugalii, Białorusi, Izraela i Grecji oraz mocne nazwiska i głośne tytuły z Polski. Na sobotnie i niedzielne przedpołudnia zaplanowano master class, a po przedstawieniach rozmowy z twórcami.

Wszystkie festiwalowe wydarzenia odbędą się w Art._Inkubatorze w Fabryce Sztuki w Łodzi. Karnety i bilety na poszczególne z nich będzie można kupić od 1 sierpnia w biurze Teatru CHOREA – organizatora – lub zarezerwować telefonicznie i poprzez formularz na stronie www.retroperspektywy.com.

Joanna Karpińska
Materiał Teatru
17 lipca 2018
Portrety
Tomasz Rodowicz

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia